Senaste nytt

Klädsel vid flygning

Status
Stängd för vidare inlägg.

jimZon

Medlem
På långflygningar så har jag alltid en bekväm luvtröja med dragkedja över en kortärmad skjorta, jeans och ett par Converseskor till detta. Mycket bekvämt och luvan fungerar lite som en avskärmning både för ljud och ljus mot resten av kabinen.
 

TheEagle

Medlem
Först och främst så har jag väldigt svårt för människor som tror att planet hem från sydostasien är en playa och har linne, shorts och flipp-flopps på sig. Det samma gäler alla former av mysbyxor.
Skall jag flyga C på longhaul blir det ofta någon smart casual variant. Detta är också det jag föredrar. Ser snyggt men inte stelt ut. Annars varierar det från jeans till kostym.
När jag flög ARN-ZRH-GVA med LX i C häromdagen så var jag det enda som inte hade kostym på mig.
 

Roger J

Medlem
Apropå flip flops, högklackat osv så skulle jag istället rekommendera vanliga skor av någon typ utifall man skulle behöva utrymma. Samma skäl som att man inte ska ta av sig skorna innan start.
 
Min favorit är chinos, skjorta och bomullströja. Tröjan kan åka av och på beroende på temp och drag i kabinen. Packar gärna med en tunn halsduk också på långa flighter. Checkar jag in bagage så brukar jag slänga i ytterjackan i bagaget.

På tal om mjukisbyxor, det har jag inte använt sen jag gick ut skolan... :)
 

Ubbe

Medlem
Ren och hel är grundförutsättningen och sedan avgör orsaken och resmålet mycket när klädvalet görs. Klär inte upp mig mer när jag flyger än när jag åker buss.
 

petsky

Medlem
Da kommer nästa fraga.

Hur hanterar ni vanligtvis kavajen/kostymen när ni flyger? Själv flyger jag 90% intra europa och aker nästan alltid direkt fran flyget till kund, sa det är alltid full kostym med slipsen med i handbagaget som gäller för min del. När man flyger mindre plan är det inte alltid flyget har utrymme för att hänga in kavajen i ett separat utrymme.

Tycker att kostymerna blir skrynkliga väldig fort och kemtvättandet och det allmänna slitaget dödar dem fort. Hur brukar ni andra göra?
Ha kavajen pa sig(skrynklig i ryggen och risk för fläckar fran den delikata flygplansmaten). Hänga den pa stolen framför (krangel med bordet och i vägen vid matservering) vika ihop i overhead (rikerar att bli tillknycklad av nagon annans taxfree bag)
 

Vaniljvodka

Medlem
Jag känner mig obekväm om jag INTE har kavaj. Dels för att jag tycker det hör till att klä upp sig vid speciella tillfällen (räknar flygningar dit, vare sig jag flyger eco eller biz) och för att jag helt enkelt trivs i det mer än nåt annat plagg. Skjorta till (slutade gilla t-shirts i publika sammanhang efter att jag passerade 30) och sen varierar det mellan nån form av chinos-byxa eller möjligen jeans. Brogues på fötterna.

Mjukisbyxor går bort. Och det gäller inte bara på flyg.
 

Chrille

Medlem
Hur brukar ni andra göra?
Ha kavajen pa sig(skrynklig i ryggen och risk för fläckar fran den delikata flygplansmaten). Hänga den pa stolen framför (krangel med bordet och i vägen vid matservering) vika ihop i overhead (rikerar att bli tillknycklad av nagon annans taxfree bag)

Antingen a) eller c). Jag upplever inte att den blir skrynklig i ryggen (fast det kanske den blir, bara att jag inte ser det), utan problemet med att behålla den på tycker jag är att kavajen vill breda ut sig utanför armstöden med följd att grannen sitter på den, eller att den blir påkörd av serveringsvagnar och annat. Helst viker jag ihop den och lägger den ovanpå min väska på bagagehyllan, om det går.
 

Stora

Medlem
Kavaj och jeans när jag reser, jag tycker att kavajen blir skrynkligare när man packar den. Kostymbyxorna brukar jag däremot packa ner i handbagaget.
 
jag brukar alltid skojja om att man känner igen en Ericsson arbetare direkt på ett plan... De har en viss klädstil.
Min mor har jobbat inom flygbranchen (pensionär nu iofs) i helasitt liv och säger att det var någongång i mitten av 80 talet det gick från att det var lite "fint" att flyga till att alla gör det.

Personligen när jag är relocation flight på nätterna så klär jag om till mjukisbyxor och T-tröja för att kunna sova bättre.

En lustig grej hände när jag var i Emirates First så lyckades jag dra av mig alla kläder mitt i natten (jag minns att jag trodde jag somnat framför TVn hemma) och sedan ville jag gå på WC...så halvvägs till muggen kvicknade man till och insåg att man stog i gången i bara kallingarna... som tur var, mitt i natten och ingen var vaken :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen