Senaste nytt

Klädsel vid flygning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte man ska döma andra utan var och en får resa i vilka kläder dom vill för min del.
Anser dock att man kan se till att lukta någorlunda fräscht i alla fall då detta kan gå ut över andra. (lukt alltså.)
 

Dr. Miles

Expert
Ingen som reser i one-piece?
Många från Mellanöstern har sådan kläder på sig.
Det ser i alla fall bekvämt ut.
8134240218_716c8bdf16_z.jpg

(Foto: Untitled by Nasos Zovoilis on Flickr)
 

ACervin

Medlem
T-shirt, skjorta, kavaj och chinos. Hamnade en gång i USA utan att mitt bagage kom fram. Vi skulle direkt till golfbanan. Där blev det tvärstopp på grund av jeansen. Därav undviker jag jeans, ser också prydligare ut om man möter kollegor. Alltid t-shirt under skjortan. Kroppsodörerna fastnar i T-shirten och skjortan fungerar oftast en dag till. Dessutom tycker jag att det är lite kallt i bara skjortan. Kavaj för att den har så många fickor. Snyggare än en foto- eller flugfiskeväst. Kompressions strumpor om flygtiden överstiger 4 timmar. Mest för att fötterna passar i skorna efter flygningen.
Har fått en del uppgraderingar genom åren. Om det beror på kläderna låter jag vara osagt. På långflyg i C byter jag alltid om till pyjamas om det är ett nattflyg och förbannar att flygplanstoaletterna i C är lika små som i economy. Ett elände att byta om. Hur är toa storleken i F?
 

jumbooze

Medlem
Hur är toa storleken i F?

Det varierar :D Men jag har i F även fått ett skynke att byta om bakom, kommer inte ihåg men jag tror det var LH F av äldre modell.
Det var faktiskt skönt att slippa stå på toa.

Sen är det ju inga problem att byta om på LH F A380 då toaletten är stor :D
 

FF#1

Medlem
kände mig nerklädd med byxa, svart pike och kavaj i dag på LX ARN-ZRH, alla andra hade kostym. Jag samt 4 äldre herrar (50+) i C, mannen bredvid mig hade en Rolex för ca 50k. Nåja, efter lite trevliga fraser till kabinpersonalen så fick jag toppen service trots allt.
 

gusten

Medlem
Alltid smart casual som ett minimum, vilket bör inkludera ett par prydliga bekväma chinos eller ett par dito jeans. Kavaj, ett måste för dess fickor etc. men lika mycket för att se någorlunda prydlig ut. Piké kan funka. Loafers, gärna mjuka. Aldrig gympaskor i någon form.

Man blir ofta bemött efter appearance, så enkelt är det. Att leende be om en uppgradering iklädd linne (!!) och flip flops...? Linne? På ett flygplan?!

Jag skulle aldrig drömma om att visa mig på en flygplats i mjukiskläder eller utan strumpor och än mindre i ett flygplan och aldrig i en C kabin. Shorts? Bermudas i yttersta, yttersta undantagsfall.

Den medvetne resenären klär sig, just det, medvetet.
 

gusten

Medlem
Det pratas en massa om kavajer, chinos och loafers. Vad tycker ni att tjejer ska ha på sig då?

Hej Sofia! Friskt att vi får lite kvinnlig närvaro här - det är nog ingen överdrift att säga att forumen är något mansdominerade. Ja, nog skall väl kvinnor gå lite enligt samma stil som männens smart casual, eller vad tycker du? Jag har t e x aldrig avundats kvinnorna deras val av skor - högklackat kan ju näppeligen vara bekvämt att resa i.
 

Sofia

Medlem
Jag skulle nog säga att det beror på hur och varför jag reser. Förr reste jag mycket i business inom Europa i jobbet och då var man ju snyggt och propert klädd, även om klackarna fick åka i incheckat bagage för det mesta.
Reser jag long haul får komfort gå före riktigt stilfullt. Fortfarande helt och rent men mer bekvämt. Stilen sitter ju faktiskt inte bara i klädseln utan också i hur man för sig, beter sig och vad man utstrålar ;)

I övrigt är jag rätt förtjust i att lägga mig i "gubb-business" och peta runt i mansdominerade forum, röra om lite skadar sällan ;)
 

erhel

Medlem
Jag får instämma i smart-casual. Ofta chinos och skjorta eller pikétröja under kavaj beroende på årstid och temperatur. Sedan är också skorna viktiga för mig, de måste vara bekväma så om vädret tillåter blir det loafers. Men samtidigt så är det bara vad jag personligen väljer att ha. Så länge de andra resenärerna är hela och rena och inte är klädda för en dag på stranden har jag inga problem. Däremot har jag alldeles för ofta råkat ut för folk med mängder av parfym, det är för mig betydligt värre.

Tilläggas ska väl också att det är syftet med resan som avgör. Om så behövs reser jag också i kostym om det är möte direkt på destinationen, vilket det ofta är på resor intra-skandinavien.
Sofia: min sambo brukar ofta ha byxor, en blus med kavaj eller kofta och ett par ballerinaskor. Det tycker jag är en ganska lagom variant av smart casual för tjejer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen