Senaste nytt

Kiruna, abisko, narvik och omnejd

trekker

Medlem
Hej gott folk. Råkade trycka snabbt på avtryckaren i pointsrean och bokade 17 dagar i norra sverige, landar i kiruna den sista mars och åker hem den 17:e april.

Frågan är, vad för kul finns att göra? Har tänkt ishotell, essrange (om möjligt), gruvan, skidåkning i björkliden, tripp till narvik och eller lofoten ock kanske tromsö. 3 timmar bort finns även de finska skidanläggningarna men de verkar väldigt mycket turistfällsanpassade.

Vi åker som familj med 2 7-åringar.

Tacksam för alla förslag och ideèr.
 

fcx

Medlem
Esrange har tyvärr stängt möjligheten för besök från allmänheten efter senaste militariseringsprojektet.

Skidor i riksgränsen kan vara en idé, men inte så barnvänligt.
 

AABack2ARN

Medlem
Även om jag varit mycket i det området är det enbart på sommaren så jag vet inte riktigt hur vinterfjällen ser ut.

Som jag har förstått det är dock Björkliden mer familjevänligt än både Riksgränsen och Abisko när det kommer till skidåkning utför. Längdskidåkningen är kanske lite bätter (mindre backig) när det kommer till Abisko. Skoterturer och isfiske arrangeras väl från alla tre platser om jag inte missminner mig.

En dagstur till Narvik räcker (enligt mig) då stan inte är sååå rolig. De har ett hyggligt bra museum som rör andra världskriget. Med egen bil är det dock möjligt att man kan se andra områden också men det har jag aldrig testat.

Noterade senast på Kiruna flygplats att en del hyrbilsbolag tar ut avgifter fall man skall köra bilen i Finland eller Norge. Vet inte hur legalt bindande det är att betala dessa avgifter. De skyller avgifterna på att det finns för mycket vägtullar och kameror i dessa länder.
 

fcx

Medlem
Noterade senast på Kiruna flygplats att en del hyrbilsbolag tar ut avgifter fall man skall köra bilen i Finland eller Norge. Vet inte hur legalt bindande det är att betala dessa avgifter. De skyller avgifterna på att det finns för mycket vägtullar och kameror i dessa länder.

Det där är huvudsakligen en försäkringsfråga. Hyrbilsförsäkringen gäller inte utomlands, så då blir det väldigt dyrt om det blir en olycka utomlands...
 

Homer

Medlem
Det där är huvudsakligen en försäkringsfråga. Hyrbilsförsäkringen gäller inte utomlands, så då blir det väldigt dyrt om det blir en olycka utomlands...

Isåfall skulle det vara så överallt i Sverige och inte bara i Kiruna.

Det som anges som skäl av exempelvis Hertz är

If the vehicle is picked up in Kiruna Airport, Kiruna Railway Station or Kiruna Scandic Hotel and is driven into Finland or Norway and additional fee of SEK 250.00 (including tax) will apply to cover possible toll fees.

Hyresregler
 

NyfikenGrau

Medlem
17 dagar är ju väldigt länge tycker jag, så ta och lägg 3-4 dagar på en tripp ut till Lofoten, som jag tyckte var absoluta höjdpunkten landskapsmässigt när vi gjorde en liknande tripp för ett antal år sedan. Det var visserligen på sommaren, men å andra sidan lär ju ni få se åtminstone ett par rejäla norrsken när ni är där så länge mitt i ett av de mest aktiva områden man kan besöka.

LKAB (vägkorsningar med trafikljus under jord) var definitivt ett mycket roligare och intressantare besök än Esrange (titta på kontorslandskap genom glasväggar).

Tromsö kan vara kul som dagstur eller ev med övernattning (skulle ta det eftersom vägen dit/hem kan vara rätt seg) just för att det är en riktig stad.

Öster om Jukkasjärvi är landskapet mestadels platt som en pannkaka, vi var ända bort i Pajala och kikade men det var inget som gav oss mersmak.
 

Nemo

Medlem
Noterade senast på Kiruna flygplats att en del hyrbilsbolag tar ut avgifter fall man skall köra bilen i Finland eller Norge. Vet inte hur legalt bindande det är att betala dessa avgifter. De skyller avgifterna på att det finns för mycket vägtullar och kameror i dessa länder.
Det där är huvudsakligen en försäkringsfråga. Hyrbilsförsäkringen gäller inte utomlands, så då blir det väldigt dyrt om det blir en olycka utomlands...
Isåfall skulle det vara så överallt i Sverige och inte bara i Kiruna.
Det som anges som skäl av exempelvis Hertz är
If the vehicle is picked up in Kiruna Airport, Kiruna Railway Station or Kiruna Scandic Hotel and is driven into Finland or Norway and additional fee of SEK 250.00 (including tax) will apply to cover possible toll fees.
Hyresregler
What..?! Jag har hyrt från Europcar ett par gånger och kört till/från Kiruna med en rundtur genom Finland och Norge. Givetvis har jag sett till att få hyreskontraktet stämplat med godkänt för att köra utomlands, men aldrig att de tagit extra betalt.
 
Toppen