Kina och Japan vill bygga nordisk järnväg - även trafikverket utreder nya alternativ

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Palazzi, 29 April 2013.

  1. Regeringen presenterade nyligen sin vision om en ny snabbtågslinje i Sverige. Infrastruktursatsningen täcker dock inte förhoppningen om höghastighetsräls i Sverige, och den är också en utdragen process som inte beräknas vara färdig förrän år 2025.

    Kritiken lät inte vänta på sig. Regeringens förslag fick bakläxa av oppositionen (inte oväntat), branschorganisationen, men även från Trafikverket. Trafikverket, som insåg att ett ökat anslag inte var förhandlingsbart, satte i dagarna igång en utredning om alternativa idéer för snabbare svensk järnväg. Trafikverket talar om unika, svensktilllverkade, lösningar på tågen för att öka hastigheter på befintlig järnväg. De järnvägar som klarar 200km/h ska man kunna köra 250km/h på, och de som idag klarar 250km/h kan komma att färdas i 300km/h. Idén påminner om den svenska idén gröna tåget, som för några år sedan testades i 310km/h på svensk järnväg.

    Alldeles nyligen hölls också konferensen "8 million city" där man diskuterade möjligheten att sammanbinda de skandinaviska städerna: Oslo-Göteborg-Malmö & Köpenhamn till en jättestad med höghastighetståg. Något oväntat fanns där en kinesisk delegation som presenterade en komplett idé om hur det hela skulle byggas, inklusive finansiering. Den kinesiska staten skulle bygga en modern höghastighetsjärnväg på bara tre år, och finansiering ges med ett statligt lån. Haken ligger i att rälsen ska byggas enkom av Kinesiska företag, och att tågen ska vara kinesiska. Situationen liknar i mångt och mycket vad som skapade vår första järnväg, nämligen ett jättelån från England. Engelsmännen byggde, tillsammans med svenskarna upp hela det svenska järnvägsnätet och gav också ett maffigt lån, med ockerränta. Trots detta räknas byggandet av svensk järnväg idag som en av de mest lyckade infrastruktursatsningarna någonsin.

    Även en Japansk delegation hade en idé att presentera. De ville, likt Kinerserna, bygga skandinavisk järnväg, men erbjöd ingen färdig finansieringslösning. Deras största säljargument var kvalitet och driftsäkerhet. Den genomsnittliga förseningen på japanska snabbtåg, sedan 1991, är imponerande 54 sekunder!

    Vad regeringen tycker om dessa alternativ är ännu okänt.

    Länkar: Svensk järnväg ska anpassas till högre hastigheter | Järnvägsnyheter.se, Kina vill finansiera nordiska snabbtåg - NyTeknik
     
  2. Det förutsätter nog att marken ska vara ägd av kinesiska staten, annars tar det evigheter bara för att ta reda på Environmental impact assessment...
     
  3. Japp, detta är bara byggtiden (exklusive administration mm). Snabbare än svenskarna skulle ha klarat lär det iaf bli.... Sen är ju byggkvaliteten en annan fråga:p

    Annars kanske Kina kan köpa marken precis under rälsen.... Sedan utropa marken till en del av Kina :cool:
     
  4. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Gud förbjude kinesiska ägare.
    Nu tror jag väl inte att det kommer på tal. Man får utgå från att ingen glömt de tidigare kinesiska skensatsningarna.

    Eller så kan de väl ta hand om hallandsåsbygget
     
  5. Tvärt om. Jag tror att det vore bra om Kina byggde denna del som en start på ett snabbspår ut i Europa. Det finns idag ingen nation som har så stark ekonomisk styrka bakom sig som Kina och om man kopplar det till tidigare publicerade funderingar med snabbtåg från Beijing till Europa så vore det essentiellt för Sverige att vara en del av den sträckan. Finns inget som hindrar att malmtåg går på maglev till Kina i framtiden... Sverige får se om sitt hus nu , om vi inte ska bli en blindtarm i norra Europa. Världen har blivit global, och rent protektionistiska tankar är redan passe´. Ta chansen och haka på om det går. Själva lär vi ju inte klara av det... Sen att vi kanske får köpa till ett stickspår så inte Stockholm helt faller ur är ju en annan diskussion.
    Kvalitetskrav kan vi ju givetvis ställa, dvs. med vilken säkerhet allt ska byggas..
     
    Last edited: 29 April 2013
  6. En sak jag inte förstår... Det står att trafiken ska utföras med "Kinesiska tåg". Ska det tolkas som att operatören kan vara SJ, men tåget Kinesiskt, eller att man kör en lösning alá Arlandabanan? Version ett känns bra, det andra alternativet mindre lockande. Har inget emot att Kineserna bygger denna bana - Britterna byggde som sagt vår förra järnväg...

    Regeringen har sagt att administrationen bör vara klar 2016, så byggstart kan vara 2017... Ostlänken ska därefter vara klar 2028. 11år vs Kinesernas 3år!
    Trafikverket uppskattar att den sydgående banan från Oslo ska vara klar 2040.... Sverige är ett stort skämt när det gäller infrastruktursatsningar. Kvalitet, och planering, är givetvis viktigt.....men 30år!?
     
  7. Ja, det känns verkligen som ett skämt.
    Ryssarna byggde Transsibiriska järnvägen i 25 år (1891-1916) och det var betydligt längre avstånd (9.288 km) och utan dagens schaktmaskiner.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×