Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

agehall

Medlem
Det är tänkbart att det där går att lösa visumfritt förutsatt att du får checka in bagaget hela vägen, men det är inget du kan räkna med eftersom du tänker ha separata biljetter. Dessutom har det ingenting med trådens ämne att göra och ska inte på något sätt förväxlas med den typ av visumfri vistelse som avhandlas här.
 
Vad säger denna information er? Då Flygbiljetterna ja kikar på så lämnar jag Kina 24 timmar från den jag landar där..
Ja, nu ser jag vad din fråga gäller. Jag läste kanske inte så noga och utgick från ämnet i trådens rubrik, vilket var det jag svarade på.

När det gäller din specifika fråga så har jag ingen erfarenhet, men utifrån din bifogade text så verkar det ju fungera så.
 

nota bene

Medlem
Ska du ge dig på det där lär du ha TIMATIC rules utskrivna och hoppas att kinesisk immigrationspersonal är påläst. Detta faller inte in under de olika 48/72/144h visa free transit utan följer ett annat regelverk.

Jag har aldrig utnyttjat denna variant, däremot flera visa free transits och ofta på separata biljetter. Där är det bara att vara förberedd med biljetter i digitalt eller pappersformat i högsta hugg så går det bra.

Har du någon anledning att åka via CAN och inte typ TPE, HKG, BKK eller liknande som onekligen skulle göra saken glasklar i alla avseenden?
 

J-Dog

Medlem
Jag gjorde en liknande sak nu den 4 januari.

Vi kom från KUL med AirAsia och skulle vidare med SAS till Arlanda via CHP. Egentligen en rätt smärtfri process men som sagts tidigare så gäller det att ha sin information utskriven.

- Vi tvungen att visa en giltig biljett UT från PEK för att i huvudtaget få checka in i Kuala Lumpur.
- Vi bockade i transit i migrationspapperna och sa att vi skulle "hem". Inga problem där.
- Transit är okay om den är under 24 timmar.
- Eftersom vi Landade på T2 så var det bara att hämta ut bagaget och ta sig till T3. Typ 10 min med shuttlebus.
- Eftersom vi hade 9 tim väntan kunde vi åkt till nått hotell i närheten om vi ville men det gjorde vi inte (misstag)
- Efter att ha sovit en stund på dom rätt så mjuka "sofforna" vid Burger King styrde vi stegen mot incheckningen och fick några timmar i Air China's lounge vilken var het okay ändå - speciellt i jämförelse med Burger King.
 

agehall

Medlem
Jag gjorde en liknande sak nu den 4 januari.
Om du med liknande menar att du passerade Kina, så ja. Ungefär där verkar likheterna sluta med det som diskuterats i slutet på denna tråd.

Vi kom från KUL med AirAsia och skulle vidare med SAS till Arlanda via CHP.
Det är jättebra med förkortningar när man använder dem rätt. Annars är det jättedåligt

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
vs

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
- Transit är okay om den är under 24 timmar.
Nja, om du håller dig i PEK (vilket du verkar ha gjort) är det OK med upp till 144h.
 

J-Dog

Medlem
Haha. Du är en KUL typ. Tror nog att den stora majoriteten greppade att jag menade CPH och inte CHP men det var ju väldigt bra att du förtydligar detta.

24 timmar gäller för transit på på flygplatsen annars måste man skaffa ett 72-timmar Free-VISA om man inte redan har VISA för Kina.
 

nota bene

Medlem
24 timmar gäller för transit på på flygplatsen annars måste man skaffa ett 72-timmar Free-VISA om man inte redan har VISA för Kina.
Jag har inte sett någon skillnad på stämplarna använda i Shanghai i alla fall. Där har jag gjort byten både över och under 24 timmar (men alltid med internationella anslutningar åt bägge håll), och därigenom skulle transit under 24h falla in under den typen av transit som Emil funderar på. Din transit var likt mina med internationella anslutningar i bägge ändar.

Jag vågar inte uttala mig om hur det kommer att gå för Emil, men reglerna ser ut att faktiskt tillåta det, så länge det inte är mer än 24h totalt i Kina.
 

OliverD

Ny medlem
Hej,

Nu har jag spenderat flera dagar till att försöka finna svar på mina oklarheter kring vad som gäller angående 72 timmars visumfritt i Kina. Har besökt Visa Centret som inte kunde svara på några frågor utan hänvisade mig till ett telefonnummer där alla talar kinesiska.

Med risk för att låta lite efterbliven....

Vi har bokat tur och retur resa med SAS till Peking (Stockholm-Köpenhamn-Peking) men har nu bestämt oss för att bara vara 2 dagar i Peking och sedan fortsätta vidare till Hong Kong.

Min frågor är därför följande, är det OK att ha flygresan till Hong Kong bokat på en separat bokning? Och bör vi isåfall boka flygresorna Peking-Hong Kong, Hong Kong-Peking som enkel resor?

Samt finns det någon restriktion som säger att man endast får beviljas 72 timmars visumfrihet t.ex. 1 gång per månad? Eftersom att vi kommer behöva åka samma rutt när vi ska hem igen men då planerar vi bara ett 24 timmar stopp i Peking.

Vore jättte tacksam om någon visste mer kring detta då jag inte kan finna någon info. Misstänker att jag kanske övertänker det hela men man vill ju inte heller att något ska gå snett när man kommer fram p.g.a. man har missat en liten detalj :)
 

agehall

Medlem
Min frågor är därför följande, är det OK att ha flygresan till Hong Kong bokat på en separat bokning?
Det är inga problem. Se bara till att ha dokumentation om detta utskrivet ifall kineserna vill se det.

Och bör vi isåfall boka flygresorna Peking-Hong Kong, Hong Kong-Peking som enkel resor?
Det tror jag inte det är någon vits med.

Samt finns det någon restriktion som säger att man endast får beviljas 72 timmars visumfrihet t.ex. 1 gång per månad?
Nej, det ska inte finnas någon sådan begränsning.
 

OliverD

Ny medlem
Tack för snabbt svar, det känns betryggande, får hålla tummarna att det går vägen :) När det står att man måste ha "Seats confirmed" menas då att det även måste framgå vad man har för sittplats eller är det enbart att själva flygresan är bekräftad av flygbolaget?
 
Toppen