Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse även i Guangzhou & Chengdu

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Dr. Miles, 21 September 2013.

1. Jag skrev detta i en annan tråd men det är kanske värt att ha en egen tråd.

Som svensk medborgare, går det att besöka Guangzhou (sedan 2013-AUG-01) & Chengdu (sedan 2013-SEP-01) visumfritt upp till 72 timmar om man har biljett för vidareresa till ett tredje land.

Så nu finns det fyra städer i Kina som man kan besöka visumfritt upp till 72 timmar, om kravet uppfylls.

Samma som tidigare regler, resenär med norskt pass omfattas inte av visumfritt transit.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Vad menar med biljett för vidareresa till ett tredje land?
    Följande exemplar visar om det är giltig resa för visumfritt besök upp till 72 timmar eller inte.

Exempel 1:
    Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn: Nej

Exempel 2:
    Köpenhamn-Shanghai-Manilla: OK

Exempel 3:
    Frankfurt-Shanghai-München: Nej

Exempel 4:
    Frankfurt-Shanghai-Zürich: OK

Exempel 5:
    Köpenhamn-Shanghai-Hon Kong eller Macau: OK

Last edited: 22 September 2013
    1 person likes this.
  2. Kunming ansöker tillstånd från staten för att bli den femte staden som erbjuder upp till 72 timmars visumfri transit.

Shanghai?s visa-free policy lifts tourism | Hengyang China

3. zanga

zanga Medlem

Kom igen nu då, Dalian - gogo.

4. Du kan få 7 dagars visa-on-arrival på Dalian om du byter mellan två internationella flygningar (t ex Seoul-Dalian-Tokyo) där.

Källa: Visa And Health - Star Alliance

1 person likes this.
  5. zanga

zanga Medlem

HåÅOooh... Tack!

6. zanga

zanga Medlem

Furthermore angående Dalian. Jag undrar hur smidigt det faktiskt är.

Visa-On-Arrival brukar väl kräva lite smått speciella omständigheter, man ska informera en ambassad, flygbolaget innan?

7. Detta kan jag tyvärr inte svara på. Som japansk medborgare behöver jag inte kinesiskt visum för vistelse upp till 15 dagar.

Do I need a Chinese visa-Visa Knowledge

8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det låter inte som så "Visa-On-Arrival". Jag har ingen erfarenhet från Kina, men i Afrika har många länder VoA för EU-medborgare och där är det bara att langa fram lite USD så får man en stämpel i passet och får komma in. Det är mer som en skatt på utlänningar än visum.

9. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    +1 för Indonesien, 25 USD cash och man är inne.

I Dalian skulle jag tro att allt fungerar väl bara man har ordning på papprena. Utskrivna eTix brukar underlätta.

10. 3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!