Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

johannanas85

Ny medlem
Tack för svar!

Några ytterligare frågor:
- Behöver man göra något speciellt inför resan? Mer än att skriva ut samtliga bokningsbekräftelser?
- Någon som vet hur det fungerar när man kommer till Pu Dong (PVG)? Finns det speciella köer? Skyltningar?
 

Dr. Miles

Expert
- Behöver man göra något speciellt inför resan? Mer än att skriva ut samtliga bokningsbekräftelser?
Ja, det är bäst att du skriver ut din reseplan i förväg. Det blir enklare om flygbolagets personal eller immigrationsofficer frågar dig.

- Någon som vet hur det fungerar när man kommer till Pu Dong (PVG)? Finns det speciella köer? Skyltningar?
Det var ett tag sedan jag landade till Shanghai Pudong med utrikesflyg så den här bilden som visar 72 timmar stämmer inte längre, men det finns separat kö(er) för upp till 144 timmars visumfri vistelse.

Shanghai_569.jpg
 

Mr.A

Medlem
Vet ej om jag missade något i tråden men kan jag flyga inrikes till Qing Dao? hörde att detta ändrats 2016 (så att man nu kan ta tåg eller inrikesflyg) Tack för svar
 

Dr. Miles

Expert
Vet ej om jag missade något i tråden men kan jag flyga inrikes till Qing Dao? hörde att detta ändrats 2016 (så att man nu kan ta tåg eller inrikesflyg) Tack för svar
Kort svar: Nej
Du kan inte besöka andra områden än det som ingår i visumfri vistelse. Annars riskerar du att hamna i en kinesisk fängelse.

För övrigt, olika exempel finns i andra inlägget i tråden.
 

Resann

Ny medlem
Hej jag undrar om detta kommer funka. Flyger m SAS :ARN-CPH—PVG landar 20/12 åker vidare 22/12 med China Southern Airlines : PVG-SGN—PQC visst ska jag kunna åka utan visum? Men är det ok att jag tar exakt samma resa 14 dagar senare åt andra hållet och stannar i Shanghai 5-7 januari? Föra att fortsätta till Köpenhamn o Stockholm? Dessutom stannar jag i Vietnam utan visum då det är 2 v ( mindre än 15 dagar) ? Skulle ni våga ? Mvh
 

Tostarp

Medlem
Ska inte vara något problem.

a) Se till att du har hotell bokat (helst utskriven på papper). Är egentligen inget krav, men gör diskussionen lite enklare.
b) Se till att du har din flygbiljett från PVG utskriven på papper. Jag hade jätteproblem när jag en gång bara hade bokningsnumret.
c) Gå till rätt kö. Det kan vara lite kryptiskt var du ska gå men kolla noga på skyltarna. När du går ner för sista trappan precis innan immigration ska du längst till vänster lite bakom pelarna.
d) Var inte orolig, du kommer att vara ganska ensam vid din disk. Det är väldigt få individer som använder 'transitvisum'.
 

Dr. Miles

Expert
Ett tips för den som har varit i Kina många gånger med samma pass.

Sätt på en Post it lappen på den sidan där du har fått ett utresestämpel från Kina sist.
Annars kan det ta tid (och ibland blir det så att man behöver att gå till ett separat kontor för noggrannare kontroll) vid inresa till Kina.
 
Toppen