Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

freppa87

Medlem

ESSA

Medlem
Priset verkar vara 1230kr för att vara exakt för Kina. Värt att notera är att detta gäller single samt multiple entries (1 year). http://www.visaforchina.org/STH_EN/upload/Attach/mrbj/280983.pdf

EDIT: Inget visum krävs för Hong Kong för svenska resenärer, see Sweden Abroad.


Fast det är väl betydligt knepigare att få till en ansökan och godkännande för multiple entries?
Röda vackra stämplar från myndighet via något inbjudande företag?
 

Dr. Miles

Expert
Nån som vet vad det kostar att fixa visum i Hong Kong?
Visumavgifter varierar beroende på ansökarens nationalitet.

T ex för japansk medborgare kostar det 150 HKD för single entry (i 2015)
香港で中国ビザ申請奮闘記!( 2015年最新版)|台湾在住,薬剤師アクション俳優ユッキー

Express fee: +250 HKD om man vill ha det dagen efter (om man ansöker på morgonen, kan man få det på eftermiddag om man har tur).

Kinesiska "konsulatet" finns i Wan Chai.

Office of the Commissioner of the Ministry of Foreign Affairs of the PRC in Hong Kong SAR,
Address: 3rd Floor, China Resources Building,
26 Harbour Road,
Wanchai.
Open 09:00 - 12:00, and 14:00 - 17:00, Monday - Friday (except Hong Kong public holidays)
Visa to China
 

JohanA

Medlem

Tostarp

Medlem
Ska resa till Tokyo via Shanghai och tänkte utnyttja transitvisum för att gästa staden under en natt.

Dock är mitt pass bara giltigt ca 2½ månad efter jag är i Shanghai. Är detta ok? Jag vet att när man söker vanligt visum till Kina så ska passet vara giltigt minst 6 mån efter utresa. Gäller detta även transitvisa?

Jag kan inte riktigt hitta info om detta. Någon som vet var man kan leta?
 

Dr. Miles

Expert
Ska resa till Tokyo via Shanghai och tänkte utnyttja transitvisum för att gästa staden under en natt.

Dock är mitt pass bara giltigt ca 2½ månad efter jag är i Shanghai. Är detta ok? Jag vet att när man söker vanligt visum till Kina så ska passet vara giltigt minst 6 mån efter utresa. Gäller detta även transitvisa?

Jag kan inte riktigt hitta info om detta. Någon som vet var man kan leta?
China Daily (ej Kinas Utrikesdepartementet) skrev så här:

China Daily skrev:
A valid passport is required to enter China.
China does not allow entrance if the holder's passport expires in under six months; returning home with an expired passport is illegal, and may result in a fine.
visa & passport
 

Tostarp

Medlem
Har kontaktat en del olika instanser och har väl egentligen inte blivit klokare? En av dom svarade så här:
'Generally speaking, there should be at least six months left before the passport expires.'

Tyvärr bor jag i Skåne och passansökningarna ligger just nu på ca 3 månader vilket gör att jag nog får skippa det här, då jag inte hinner få ett nytt pass i tid...:(...
 

Jonas C

Medlem
Tyvärr bor jag i Skåne och passansökningarna ligger just nu på ca 3 månader vilket gör att jag nog får skippa det här, då jag inte hinner få ett nytt pass i tid...
Hmm varför så lång kötid för att få ett pass? Kan det ha med nya regeln att göra måntro.
 

mha321

Medlem
Hmm varför så lång kötid för att få ett pass? Kan det ha med nya regeln att göra måntro.
Jag har för mig att jag läste någonstans (men nej, kommer inte ihåg var så jag har ingen referens) att det var något så enkelt som att de dragit ner på personal...
 

Tostarp

Medlem
För er som inte bor i Södra Sverige så har vår kära regerings införande av gränskontroller orsakat ett veritabelt kaos. Eftersom vi sedan 50-talet har pass- och id-frihet mellan de Nordiska länderna så har de nya kontrollerna resulterat i att tusentals individer har varit tvungna att skaffa nationellt ID och/eller pass. Det är en av förklaringarna till de långa väntetiderna. Första möjliga tid att få ansöka om pass i Malmö ligger nu i AUGUSTI!!!

För er som inte visste det så är Kastrup Malmös största arbetsplats. Därutöver arbetspendlar tiotusentals andra mellan mellan Köpenhamn och Malmö med tåget där det numera ingår TVÅ gränskontroller, där man måste kliva av tåget en gång på Kastrup och bli kontrollerad en gång till Hyllie.

För er som inte är så bekanta med geografin är det som att be alla pendlare mellan Uppsala och Sthlm att kliva av tåget två gånger för att få sina legitimationer fotograferade och kontrollerade...OCH att alla helt plötsligt måste skaffa sig nya pass...

Polischefens vädjan efter passkaoset: Öppna drop in - Sydsvenskan
 
Last edited:
Toppen