Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Berrsus

Medlem
Jag har följande resplan:

CPH-PVG//PVG-CPH på en biljett där jag totalt sett är borta i 4 dagar.
Under en av dagarna i Shanghai åker jag till Seoul över dagen. Dvs. SHA-ICN//ICN-SHA.

Behöver jag då ha visum för min vistelse i Shanghai? Jag uppfattar det som att jag inte behöver det, men förändrar det faktum att jag bara är ute ur Kina över dagen något?
 

Canadien

Medlem
Jag har följande resplan:

CPH-PVG//PVG-CPH på en biljett där jag totalt sett är borta i 4 dagar.
Under en av dagarna i Shanghai åker jag till Seoul över dagen. Dvs. SHA-ICN//ICN-SHA.

Behöver jag då ha visum för min vistelse i Shanghai? Jag uppfattar det som att jag inte behöver det, men förändrar det faktum att jag bara är ute ur Kina över dagen något?
Det går bra, ta dig längst bort i immigrationshallen till 72h-grindarna, fyll i en lapp som ligger vid soffgruppen, visa upp din bokningsbekräftelse med destination ICN. Samma på återresan fast med CPH-bekräftelsen.
 

Hubert

Medlem
Ursäkta men jag är lite trög just nu. Hade tänkt boka Visby-New York tor nästa vecka men platsen försvann och då började jag fundera på Shanghai istället. MEN, förstår jag det rätt om jag inte kan åka Visby-Arlanda-Köpenhamn-Shanghai på torsdag och anlända fredag för att sedan åka hem på måndagen? Utan visa alltså? Jag har aldrig varit österut :)
 

ekf

Medlem
Ursäkta men jag är lite trög just nu. Hade tänkt boka Visby-New York tor nästa vecka men platsen försvann och då började jag fundera på Shanghai istället. MEN, förstår jag det rätt om jag inte kan åka Visby-Arlanda-Köpenhamn-Shanghai på torsdag och anlända fredag för att sedan åka hem på måndagen? Utan visa alltså? Jag har aldrig varit österut :)
Visumfriheten (där den finns) gäller endast när landet direkt innan ”mainland China” är ett annat än det direkt efter, så flyger du danmark-shanghai-danmark så kvalificerar du inte, och skulle alltså behöva söka visum
 

Canadien

Medlem
Ursäkta men jag är lite trög just nu. Hade tänkt boka Visby-New York tor nästa vecka men platsen försvann och då började jag fundera på Shanghai istället. MEN, förstår jag det rätt om jag inte kan åka Visby-Arlanda-Köpenhamn-Shanghai på torsdag och anlända fredag för att sedan åka hem på måndagen? Utan visa alltså? Jag har aldrig varit österut :)

Du kan åka CPH-PVG och sedan PVG-HKG-CPH. Du kan behöva ringa in till SAS för att boka då de inte alltid visar den routingen utan bara den direkta.
 
Har en planerad resa nu i slutet av maj och undrar om detta är okej=

Har bokat tur/retur Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn.

Har även bokat tur/retur Shanghai-Seoul-Shanghai.

Lämnar Köpenhamn 24e och anländer 25e i Shanghai.
Samma dag, 25e, åker jag vidare till Seoul och stannar där till 27e.

Åker tillbaka från Seoul 27e och anländer till Shanghai samma dag, 27e, och tänkte stanna till 31e då jag åker tillbaka till Köpenhamn.

Borde vara ok?
 
Toppen