Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

O_M

Medlem
Jag tänkte åka visumfritt till Shanghai idag, ARN-CPH-PVG och hem PVG-HKG-ARN vilket ska vara ok.

Nu ser jag att första flyget är försenat så det är stor risk jag missar flyget till Köpenhamn och då också vidare till Shanghai. För att åka visumfritt fungerar det väl inte om de bokar om via Peking på resan dit?

Tacksam för svar..
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Isåfall får du nog byta Shanghai mot Peking skulle jag tro. Iallafall om man läser reglerna så som de är skrivna. Men jag misstänker att det finns något sätt att hantera IRROPS, men jag vågar inte gissa hur det skulle fungera.
 

O_M

Medlem
t
Isåfall får du nog byta Shanghai mot Peking skulle jag tro. Iallafall om man läser reglerna så som de är skrivna. Men jag misstänker att det finns något sätt att hantera IRROPS, men jag vågar inte gissa hur det skulle fungera.

Ska i första hand försöka bli ombokad via Frankfurt eller München med Lufthansa alternativt Turkish för att slippa eventuella problem.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tänkte åka visumfritt till Shanghai idag, ARN-CPH-PVG och hem PVG-HKG-ARN vilket ska vara ok.

Nu ser jag att första flyget är försenat så det är stor risk jag missar flyget till Köpenhamn och då också vidare till Shanghai. För att åka visumfritt fungerar det väl inte om de bokar om via Peking på resan dit?

Tacksam för svar..
Isåfall får du nog byta Shanghai mot Peking skulle jag tro. Iallafall om man läser reglerna så som de är skrivna. Men jag misstänker att det finns något sätt att hantera IRROPS, men jag vågar inte gissa hur det skulle fungera.
Jag skulle gissa att det inte går att komma in landet i Beijing, sedan ut från landet i Shanghai genom att använda visumfri policy.
Kinesisk immigration är inte direkt flexibel...
 

O_M

Medlem
Nej mest troligt inte, men de kanske kan boka dig CPH-PEK-TPE-PVG

De bokade om mig innan jag påbörjat min resa från Arlanda och SAS kundtjänst kunde inte ändra något.

De bokade om med KLM Y-class (ekonomi) ARN-AMS och AMS-PVG. Knepig ombokning då det fanns möjlighet att åka till Frankfurt och sen Air China eller Lufthansa och vara framme tidigare.

Nu när jag åker KLM duger ju inte EBG till någon lounge eller wifi ombord samt 3h 20min senare ankomst.

Vad är rimligt att begära i kompensation senare?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Missboddan

Ny medlem
En fråga gällande transitvisum Shanghai. Vår son kommer hit på torsdag, han nekades multiply entries, fick bara ett engångs...han ska stanna här i 3 mån och vi hade tänkt åka till Sri Lanka över jul och nyår. Nu till min fråga:kan han få transitvisum när vi kommer från semestern så att han kan följa med hem och packa sina grejer innan han åker tillbaka till Sverige?
 
Toppen