Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Gus

Medlem
Jag är 99 % säker på svaret men frågar i alla fall! :) Om jag efter några veckor i Thailand flyger BKK-PVG för att sedan flyga hem PVG-CPH-ARN. Visst kan jag då stanna i Shanghai i upp till 144 h?

Följdfråga: Spelar det någon roll om jag istället för direktplanet BKK-PVG flyger Bangkok-Shenzen-Shanghai? Vad händer om jag bokar Bangkok-Shenzen-Shanghai med en 11 timmars layover i Shenzen och vill sova på hotell inne i stan?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Om jag efter några veckor i Thailand flyger BKK-PVG för att sedan flyga hem PVG-CPH-ARN. Visst kan jag då stanna i Shanghai i upp till 144 h?
Ja

Följdfråga: Spelar det någon roll om jag istället för direktplanet BKK-PVG flyger Bangkok-Shenzen-Shanghai? Vad händer om jag bokar Bangkok-Shenzen-Shanghai med en 11 timmars layover i Shenzen och vill sova på hotell inne i stan?
Jag tror du ska sikta på direktflyget. Annars ankommer du ju inte från tredje land när du kommer till PVG..
 

jumbooze

Medlem
@Gus
Det är visumfria zoner, så när du kommer in Shanghai så måste du hålla dig inom zonen och kan inte ta en avstickare till Peking bara för du har kommit in i landet...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Canadien

Medlem
Följdfråga: Spelar det någon roll om jag istället för direktplanet BKK-PVG flyger Bangkok-Shenzen-Shanghai? Vad händer om jag bokar Bangkok-Shenzen-Shanghai med en 11 timmars layover i Shenzen och vill sova på hotell inne i stan?

Du behöver riktigt visum om du ska resa inrikes Shenzen-Shanghai så ta inte den rutten.
 

jumbooze

Medlem
Även om jag tar ett flyg med 2 timmars mellanlandning och inte avser åka in i Shenzen? (och därmed inte stöter på någon immigration i Shenzen)
Jag vet inte hur det är med Peking men Shanghai har ingen airside transfer så man går in i landet dvs nyttjar visumfri entry där även om man ”bara ska byta plan” och då kan du inte ta ett plan utanför zonen
Kan tänka mig Shenzhen är samma sak
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Även om jag tar ett flyg med 2 timmars mellanlandning och inte avser åka in i Shenzen? (och därmed inte stöter på någon immigration i Shenzen)
Och Kina har ändrat reglerna kring visumfri transit inom Kina under 24 timmar, så att om man gör transit inrikes behöver du transitvisum (eller andra visum) nu för tiden.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen