Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Magino, 28 Januari 2016.

  1. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    chazzie gillar detta.
  2. @Magino hann före men det är nog bäst för alla att posta den som en ny tråd. :)

    Shanghai, Jiangsu-provinsen och Zhejiang-provinsen tillsammans (det kallas Yangtze River Delta) tillåter upp till 6 dagar (144 timmar) visumfri vistelse vid internationell transit fr o m 2016-JAN-30.
    Tidigare regler gällde endast i Shanghai och endast upp till 72 timmar men från och med lördag 2016-JAN-30 kan man även besöka Jiangsu-provinsen och Zhejiang-provinsen.

    Samma som förut, mån måste erhålla en flygbiljett för resa till ett tredje land (inkl. Hong Kong & Macau) för att kunna åtnjuta upp till 144 timmars visumfri vistelse.

    [​IMG]
    (Foto: Wikipedia)

    Länder som omfattas av detta undantag är:

    Europa:
    Austria, Belgium, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden. Switzerland
    Albania, Bulgaria, Bosnia and Herzegovina, Cyprus, Croatia, Ireland, Macedonia, Republic of Montenegro, Romania, Russia, Serbia, UK, Ukraine

    OBS: Upp till 144 timmars visumfri transit undantaget gäller inte för resenär med norskt pass.

    Americas:
    USA, Canada, Brazil, Mexico, Argentina, Chile

    Oceania:
    Australia, New Zealand

    Asien:
    Republic of Korea, Japan, Singapore, Brunei, UAE, Qatar

    上海30日起实施部分国家人员144小时过境免签-新华网

    China's Yangtze River Delta offers 144-hour visa-free entry
    - Xinhua | English.news.cn


    Vad menar med biljett för vidareresa till ett tredje land?
    Följande exemplar visar om det är giltig resa för visumfritt besök upp till 144 timmar eller inte.

    Exempel 1:
    Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn: Nej

    Exempel 2:
    Köpenhamn-Shanghai-Manilla: OK

    Exempel 3:
    Frankfurt-Shanghai-München: Nej

    Exempel 4:
    Frankfurt-Shanghai-Zürich: OK

    Exempel 5:
    Köpenhamn-Shanghai-Hon Kong/Macau/Taiwan: OK

    Exempel 6:
    Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn-Stockholm: Nej*
    * Det handlar inte om slutdestination. Det är bara flyget innan och efter de städerna som räkans.

    Exempel 7:
    Köpenhamn-Shanghai-Beijing-Seoul: Nej*
    * Det går inte att flyga via en kinesisk stad även om den staden tillåter också upp till 72 timmars visumfri vistelse.
    Det finns också en tråd om:
    Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72 timmars visumfri transit | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
     
    Last edited: 28 Januari 2016
    maba, Glenn E, ekf och 5 andra gillar detta.
  3. ARN-HKG-PVG-CPH-ARN funkar. Bra ibland med ett flygbolag med baser i flera länder :) #sas
     
  4. freppa87

    freppa87 Medlem

    Om nu tanken med dessa transitprogram är för att få folk att besöka Kina, varför har man då höjt vanliga visumkostnaden till Kina så dramatiskt (ca 1300kr nu)?
     
    DesireeCragnell gillar detta.
  5. dino_81

    dino_81 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är inte säker men beror inte höjningen delvis pga. att visum idag hanteras av China Visa Application Service Center där ungefär hälften av avgiften är en administrationsavgift?

    På samma sätt som vissa resebyråer tar ut en avgift för att fixa visum?

    Att det sedan inte finns några andra möjligheter för oss svenskar att skaffa visum är en annan sak... :)
     
  6. Ju flera besöker Kina utan visum desto mindre intäkter får Kinas utrikesministeriet (pengarna som turister spenderar lokalt hamnar inte i deras kassa).
    Så det måste kompenseras på ett eller annat sätt?
     
  7. JohanA

    JohanA Medlem

    Eftersom 6-dagars transitvisum inkluderar omliggande provinser i Shanghai så behövs i praktiken visum inte längre för många som besöker Shanghai. Se bara till att boka tex Lufthansa Group ut via Tyskland, Schweiz eller Österrike och hem via ett annat land. Routa via HKG bör ju också vara OK om jag förstått då HKG räknas som trejde land (eller region).


    From 1 maj börjar Kina lägga till VAT på hotell i Kina, 6%. Detta beräknas vad jag förstått på total rate (dvs inklusive service charge) så det blir totalt en 20-25% extra på base rate. Ganska saftigt. Ett enkelt sätt att öka intäkter till staten!?
     
    Dr. Miles gillar detta.
  8. Ja.
    För SAS resenärer kan man välja någon av kinesiska destinationer (Beijing, Shanghai, Hong Kong) och ta stopover i någon av de städerna.

    Det går också att kombinera SAS fare med Luftthansa, SWISS, Austrian fare.
    T ex
    Stockholm-Köpenhamn-Shanghai med SAS på utresan
    Shanghai-Zürich-Stockholm med SWISS på hemresan
     
    ESSA och JohanA gillar detta.
  9. ESSA

    ESSA Medlem

    Jisses vad de saltat!

    Nån som vet vad det kostar att fixa visum i Hong Kong?

    Skulle det funka att efter 6 dagar fixa ett visum i Kina om resplanen ändras?
     
    ted gillar detta.
  10. freppa87

    freppa87 Medlem

    Helt klart, däremot kanske inte till 2999kr på en now or never.
     
    ted gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×