Senaste nytt

Kastrup vill bli viktigaste navet i norr

jlarsson

Medlem
Det största problemet jag har med CPH är att jag upplever att personalen som jobbar där är otrevliga och arroganta. Sedan är flygplatsens shoppingområde får stort. Det får för stor påverkan för passgerare som gör att det är trångt att ta sig fram. Ibland helt omöjligt om man hamnar bakom charterfamiljen som kommer hem med barn och vagnar i släptåg.
 

mha321

Medlem
Det största problemet jag har med CPH är att jag upplever att personalen som jobbar där är otrevliga och arroganta. Sedan är flygplatsens shoppingområde får stort. Det får för stor påverkan för passgerare som gör att det är trångt att ta sig fram. Ibland helt omöjligt om man hamnar bakom charterfamiljen som kommer hem med barn och vagnar i släptåg.

Håller med om det grundproblemet att hamna bakom en sådan grupp - men jag tycker det problemet är ännu mycket större på Arlanda. För att inte tala om Gardemoen, där är det ju helt omöjligt att ta sig fram om man har bråttom.
 

Agö

Medlem
Det största problemet jag har med CPH är att jag upplever att personalen som jobbar där är otrevliga och arroganta..
Vilken personal syftar du på? Är det flygplatsbolagets anställda? Är det handlingbolagens anställda? Är det säkerhetsbolagens anställda? Butikernas/restaurangernas? FM-bolagens? Eller är det bara danskar i allmänhet? (Om man nu räknar bort att en ganska stor del av de som arbetar på flygplatsen är svenskar...). Svårt att generalisera med över 2000 anställda i ett stort antal bolag.

Som svensk och därtill stockholmare upplever jag inte detta. Tvärtom, vid några besök under förra året har jag njutit av att dansk rakt-på-sak-mentalitet - särskilt de få gånger som prioboarding tillämpats hårt...
 

rvarttinen

Medlem
CPH är en trevlig flygplats, ung. som de flesta andra i Europa och annorstädes. Tyvärr är jag inte särskilt ofta på CPH ...
Dock, vid hemresa från t.ex. CDG eller AMS (ja, och från CPH också) till ARN så slås jag varje gång av skillnaden ... Arlanda är en sååå tråååkig flygplats! Beroende på terminal så så är det lite slitet (T2 är ju rätt så nyrenoverad dock), tyst och inte särskilt mycket rörelse (få människor) - oftast bara de som kom med samma flight som en' själv. Den känsla jag får är att ARN är litet, trist och på något vis "regional"... jmfr. övriga flygplatser på kontinenten, i alla fall många av dem, som mer "kosmopolitiska". Kan det ha mer att göra med andan och mentaliteten än med hur många destinationer som faktiskt trafikeras eller genomströmningen av passagerare?

P.S. MAN har jag upplevt som lite trist också, men så verkar det främst vara charterdestinationer (många flygningar till Mexiko!? ... i alla fall då... ) som trafikeras från den flygplatsen.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Johan_G

Medlem
Det största felet med Kastrup måste vara att det ligger utanför Köpenhamn och inte utanför Stockholm. Som flygplats tycker jag inte att den är dålig på något sätt och någon pissig attityd bland personalen har jag inte heller märkt av. Tvärtom är Kastrup en bra mycket bättre flygplats än vad Arlanda någonsin kommer kunna bli med alla sina halvmesyrer och konstiga tillbyggnader.
 

maswan

Medlem
Dock, vid hemresa från t.ex. CDG eller AMS (ja, och från CPH också) till ARN så slås jag varje gång av skillnaden ... Arlanda är en sååå tråååkig flygplats! Beroende på terminal så så är det lite slitet (T2 är ju rätt så nyrenoverad dock), tyst och inte särskilt mycket rörelse (få människor) - oftast bara de som kom med samma flight som en' själv. Den känsla jag får är att ARN är litet, trist och på något vis "regional"... jmfr. övriga flygplatser på kontinenten, i alla fall många av dem, som mer "kosmopolitiska". Kan det ha mer att göra med andan och mentaliteten än med hur många destinationer som faktiskt trafikeras eller genomströmningen av passagerare?

Att de har valt att lägga den "centrala" shoppingen etc i skycity landside kan ju ha något med det att göra? Det finns ju inget naturligt nav med liv och rörelse, utan det är utsmetat i ett långt band där man inte ens tar sig bekvämt mellan terminalerna.

Upplevelsen här skulle ju relativt lätt kunna förbättras med bättre transporter i lite fräschare korridorer airside över hela flygplatsen, även om Arlanda nog kommer att ha svårt att kunna göra något åt att skycity inte ligger airside.

För övrigt så gillar jag dock själv att det är lite tystare, Zurich är en favoritflygplats ur den synvinkeln. Av någon anledning så känns det nästan alltid tystare och lugnare där än på vilken flygplats man än var på innan.

Och när det gäller framkomligheten så tycker jag att Arlanda ändå är snäppet bättre än både Gardemoen och Kastrup när det gäller att inte fastna bakom charterfamiljen, det enda undantaget är incheckningshallen i T5 (den halvan som är nämare skycity). Kastrup brukar funka bra ute i pirerna, men det centrala stråket är ofta knökigt när man sicksackar mellan butikernas uppställningar och grupper som går långsamt 4-5 i bredd. Gardemoen är bara fullt med folk som står, det kanske finns en anledning till att de bygger ut...
 

pep

Medlem
...För övrigt så gillar jag dock själv att det är lite tystare, Zurich är en favoritflygplats ur den synvinkeln. Av någon anledning så känns det nästan alltid tystare och lugnare där än på vilken flygplats man än var på innan....
Ifølge SKYTRAX er både Zurich, Helsinki, og CPH vurderede som 4 Star Airports sammen med 15 andre (der er kun ca. 4 lufthavne i verden som er 5 Star: HKG, SIN, ICN, og Tokyo Haneda). Og det synes jeg er med fuld fortjeneste. OSL og ARN er ikke vurderede, se ..The World's 4-Star Airports | SKYTRAX Det kan undre at FRA og LHR også findes som 4 Star...
 

maswan

Medlem
Och för att återgå till orginalämnet så är Arlanda +8.5% till 23,443M år 2014. Någon som har sett CPH-statistik (eller Oslo för den delen) än?
 
Toppen