Senaste nytt

Kastrup vill bli viktigaste navet i norr

mha321

Medlem
Att Kastrup har vissa internationella destinationer som Arlanda inte har vet jag, men nästan dubbelt så många? Jag kände ett behov av att kolla upp detta.
Enligt Fakta om flygplatsen | Stockholm Arlanda Airport har Arlanda 152 internationella destinationer. Antingen har Kastrups vd ingen koll, eller så är det artikelförfattaren.

Finns nog många sätt att räkna. Reguljärt vs charter. Säsong vs året runt. Flera flygplatser i samma stad. Osv. Var och en vrider de siffrorna i den riktning som hjälper just deras position.

Swedavia hävdar tex 38 interkontinentala destinationer. Hur tusan kommer de upp i det?!
 

Chrille

Medlem
Arlanda och Gardermoen är starka inrikesnav och Kastrup är starkare på internationell trafik. Det är ju ganska logiskt utifrån de geografiska och demografiska förutsättningarna.
 

Valley

Medlem
Hade gärna sett fler direktlinjer från Arlanda. Men så är jag ingen stor Kastrupvän. Har aldrig gillat den flygplatsen.
Och hade inte norrmännen stora ambitioner för Gardermoen ? Tror jag läste någon stans att man själva hade idéer om att bli nordens största flygplats.
Är väl bara någon miljon passagerare kvar nu tills man är ikapp Kastrup
 

sweflyer

Medlem
Swedavia hävdar tex 38 interkontinentala destinationer. Hur tusan kommer de upp i det?!
Om Nordafrika räknas kan det nog bli så. DY har minst två destinationer i Marocko, och SK flyger till Egypten. Räknas sedan Kanarieöarna till Afrika så ökar det snabbt. Om du sett en sån hög siffra är det nog vad som avses.
Man ser väl kanske inte en semestervecka i Egypten som en interkontinentalresa, men faktum är ju att man varit i Afrika.
 

mha321

Medlem
Om Nordafrika räknas kan det nog bli så. DY har minst två destinationer i Marocko, och SK flyger till Egypten. Räknas sedan Kanarieöarna till Afrika så ökar det snabbt. Om du sett en sån hög siffra är det nog vad som avses.
Man ser väl kanske inte en semestervecka i Egypten som en interkontinentalresa, men faktum är ju att man varit i Afrika.

Jo precis. Och räknar man charter som går ett par gånger per år max, så går antalet destinationer snabbt upp. Och om man t.ex. ränar EWR och JFK som två destinationer, trots att båda är New York. osv.

Vilket är ett bra exempel på att vända siffrorna till det som är mest fördelaktigt för sig själv. Det gör dem inte fel.

Om CPH t.ex. bara räknar reguljära linjer som inte bara är seasonal, så har de nog betydligt fler, vilket är närmre deras beskrivning.

"Lies, damned lies, and statistics"...
 

pep

Medlem
Måste bara fråga - läser ofta att svenskar inte gillar Köpenhamns flygplats - varför?
Personligen tycker jag det är en av de bästa flygplatser som finns i Europa.
Du har ret! I dette forum er det næsten forkasteligt at elske CPH....Selvfølgelig fordi dansken er arvefjenden og alle holder vel på med deres nærmeste flyveplads...men CPH er hurtig og nem og transfer tider helt ned til 25 minutter virker for mig. Jeg synes f.eks. at SAS gold lounge i CPH er den mest komfortable og hyggeligigste lounge jeg har været i længe....vi må indse at hvis alle skandinviske lande insisterer på at være international hub, da bliver det i st. f. Berlin, Frankfurt, Dublin, Heathrow, Munich, CDG eller AMS der løber med stafetten.
 

bstark

Medlem
Har inget emot CPH, tycker den är riktigt bra, en av de bättre i Europa i mitt tycke. Att man kan komma in till centrala stan enkelt på bara några få minuter är ett annat plus.
 

Dr. Miles

Expert
Jag gillar i stort sett alla flygplatser som jag slipper extra säkerhetskontroll vid transfer.
Om jag får slippa byte mellan A pir och C pir är jag nöjd med Kastrup också.
 
Toppen