Senaste nytt

Kaos på resan: slut på batteri

Jag är enbart elektronisk, boarding card i Passbook på iPhone och (nästan) alla flygbolags appar, samt mail från Carlson (företagets resebyrå) som backup. De har dessutom en trip-it liknande app som synkar kalendern och håller rätt på alla resor (mailar in privata resor). Och så laddar jag iPhone+iPad från airbook'en, vilket kapade drygt 2kg från portföljen för mig.
 

thh

Medlem
Så sant. Jag har papperskopior på allt och alltjämt en fysisk kalender.

Jag tycker det fungerar bra tills jag sitter och inser att jag måste ändra från stad A till stad B och korta bokningen på hotell X och förlänga den på hotell Y och fixa något annat. Helt plötsligt är mina papperskopior föråldrade medan versionen på iPaden är uppdaterade, liksom de på telefonen.

Min näst senaste resa innefattade A-B-C-D-E-F-G-H-A där jag hade datumen för resorna A-B, B-C, C-D och H-A.

Jag tror, och hoppas, att grupperna "har allt på sin iPad" och "har slut på batteriet när de kommer till flygplatsen" inte överlappar varandra speciellt mycket. Det är trots allt oftast pdf filer som inte kräver internetuppkoppling med en adress dit jag ska, vilket jag även har på tripit. Vet jag att jag ska resa länge och det finns risk att batteriet tar slut tar jag med mig ett batteripack, eller stänger av den ena telefonen under resan.
 

rob74

Medlem
Har alltid papper på allt reserelaterat, samt mailar all reseinfo till en särskild mapp, så infon finns att nå från vilken dator som helst.
Däremot om det blir snabba ändringar och man är i länder där man inte direkt memorerar gator, namn etc i en handvändning, så kan det ju böka till sig om t ex mobilen packar ihop och man inte kan ladda.
Har tack och lov inte inträffat än...
 

nota bene

Medlem
Jag fördsöker att ha allt per email (som går att nå överallt), eller i telefonen samt på papper. Ibland blir dock papper inte fallet (t.ex. saknad av skrivare) och då hoppas man att t.ex. telefonen överlever dagen. Hade en situation med mobilt boarding pass på HEL för några veckor sedan med 2% batteri...
 

johhenrik

Medlem
Jag kör allt reserelaterat via min gmail, så då kommer jag alltid åt det. Sen kör jag tripit så alla mina devices också kan komma åt. När jag reser har jag alltid en eller två telefoner, iPad och laptop, plus extrabatteri, så att jag skulle stå utan laddning när det behövs har inte hänt. Men visst har jag laddat i taxin till flyget osv, pga dålig kräm, men jag har ju alltid laptop och extrabatteri att ladda från.
 

rvarttinen

Medlem
Laddat telefonen några gånger på Arlanda Express, men, det hinner inte ta så värst många procent. Annars, ser jag till hålla alla batterier fulladdade så gott det går, 'boarding card' utskrivet, 'itinerary' utskriven och eventuell ESTA - de två senare vill tullen i USA se ibland men inte alltid. Oftast har jag även bokningsbekräftelsen till hotellen utskrivna, om inte annat för att visa adressen till taxichaufförerna. Personalen vid incheckning vill dock sällan se dessa...
Har med mig en kort IP-kabel. Det har visat sig att några av AF:s lounger på CDG har Ethernet-uttag tillgängliga och det går snabbare att surfa via dessa än WLAN:et (föra året hade jag några timmar i loungen på väg till BOS och uppgraderade OS:et i min gamla Mac!).
 

lnixon

Medlem
Jag trycker in alla reseuppgifter i Tripit och skriver ut en pappersbackup innan jag beger mig av, så på den fronten brukar jag klara mig fint.

Däremot har jag börjat strunta i boardingkort på papper, så där är jag ibland lite beroende av telefonen (även om det värsta som kan hända väl är att jag måste checka in igen på flygplatsen).

Natten innan hemresan från Japan häromveckan hade telefonen inte laddat ordentligt, så jag var lite stressad över att den kanske skulle dö innan jag tagit mig ombord, men mitt extrabatteri på 15000 mAh räddade situation.
 

vicce

Medlem
Försöker alltid ladda min telefon när tillfälle ges, även om den har 80%, man vet aldrig när man får tillgång till ström igen. Sen har jag numera med mig en extra laddare i form av ett batteripack som många andra också har. Rätt smidigt att ha i väskan, utifall att :)
 
Batteriet på min BB dog precis när jag skulle pipa det vid BA gaten. Inga jätte kattastrof men var lite pinsamt då jag mer eller mindre hade trängt mig före för att jag träffat en vän som stog längstfram i kön.
 
Toppen