Senaste nytt

Kaos på resan: slut på batteri

etnoy

Medlem
Min nya laptop har något fantastiskt: En always-on-USB-port som ger ström även om datorn är i sovläge. På så sätt kan jag använda en micro-usb-kabel som laddar telefonen. Detta gör att man kan spela spel på telefonen oavsett hur lång flighten är, även om det saknas eluttag.

Thinkpad <3
 

fcx

Medlem
Min nya laptop har något fantastiskt: En always-on-USB-port som ger ström även om datorn är i sovläge. På så sätt kan jag använda en micro-usb-kabel som laddar telefonen. Detta gör att man kan spela spel på telefonen oavsett hur lång flighten är, även om det saknas eluttag.

Thinkpad <3

+1 på det HP gör en del saker rätt (och min laddare till HP:n har dessutom en USB-port som kan ladda en padda. Alltså laddar man tre enheter med en laddare).

Bokningsbekräftelser för flyg, hotell och hyrbil följer alltid med i pappersformat. Litar aldrig heller på "elektroniska boardingkort" i mobilen, utan skriver alltid ut i automat. Enklare vid retroregistrering också...
 
Oftast är resan laddad på EuroBonus kortet och jag vet vilket hotell jag ska bo på (har bokat själv). Har en rutin där jag alltid sparar allt biljettrelaterat på samma ställe i Dropbox, tillgängligt från alla enheter.

Men när vår interna resebyrå bokar har det hänt att jag inte ens vetat vilken terminal, flight eller hotell jag ska bo på och jag har gått på min magkänsla tills jag inser att jag faktiskt inte har en aning om hur jag ska resa. För då har jag brutit mot mina vanliga rutiner och allt finns endast sparat i ett mail någonstans.

I det läget är det inte skoj när man saknar tillgång till sin bokning pga brist på Internet eller slut på batteri...
 
Jag är lite nojig när det gäller elektroniska resedokument - har i flesta fall utskriven biljett/hotellbokning. Gör jag bokningen där det inte finns printer brukar jag skriva bokningsreferensen på en lapp som jag har i plånboken.
 
K

KavlingeDude

Guest
Har alltid en solcellsladdare, med batteri i, med mig. Den jag har funkar även med vanligt "lampljus" dock med sämre effekt.
 

Fedup

Medlem
Oftast är resan laddad på EuroBonus kortet och jag vet vilket hotell jag ska bo på (har bokat själv). Har en rutin där jag alltid sparar allt biljettrelaterat på samma ställe i Dropbox, tillgängligt från alla enheter.

Men när vår interna resebyrå bokar har det hänt att jag inte ens vetat vilken terminal, flight eller hotell jag ska bo på och jag har gått på min magkänsla tills jag inser att jag faktiskt inte har en aning om hur jag ska resa. För då har jag brutit mot mina vanliga rutiner och allt finns endast sparat i ett mail någonstans.

I det läget är det inte skoj när man saknar tillgång till sin bokning pga brist på Internet eller slut på batteri...

Har du kollat på Tripit?
 
Jeg har også alle mine rejsedokumenter i Dropbox på hhv. iPhone, iPad og bærbar. På telefon og tablet som "Favorites" dvs. tilgængelige offline. Jeg prøver så vidt muligt at undgå papir - bits vejer jo som bekendt ikke ;)

Det er meget sjælden jeg er i akut behov for opladning - hvis jeg bemærker at batteriet er ved at være afladet slukker jeg gerne telefonen i god tid så jeg har strøm tilbage. Jeg har en enkelt gang haft glæde af min always-on-USB ( Lenovo Thinkpad <3 ). Jeg har også sådan en powerbank der måler 2x2x5cm og rummmer energi nok til 45% opladning af en iPhone, denne er dog kun med hvis jeg VED at jeg kan få udfordringer ift. at lade op.

Når jeg er uden for DK slår jeg også telefonen over på kun GSM med mindre jeg har brug for data(roaming) i en kortere periode, det plejer at forlænge batteritiden med et par hundrede procent...
 
Toppen