Kaos på Arlanda när Austrian ställde in OS318

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Skyraider, 23 Juli 2015.

1. Skyraider

Skyraider Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Austrian ställde in fligthen ARN-VIE i morse.

Pga att de har Menzies som handling agent var 150+ pax tvunga att gå landside för att köa i avgångshallen (en del kunde de säkert boka om per telefon men ex inte undertecknad som hade en connection på annat bolag (som OS codeshare) vilket OS callcenter inte lyckades (eller ville?) fixa).

Menzies gjorde dock inte vidare i från sig. Till en början hade de endast en person som bokade om. Efter 1 h hade de då lyckats boka om två passagerare. Sedan kom en till agent som bokade om (plus ytterligare tre som gick omkring och pratade). Inte särskilt förtroendeingivande.

Jag var nr fyra i kön och det hade när jag var klar gått 1h 35 min (mitt ärende tog ca 2 min eftersom Menzies inte hade några problem att göra det som OS inte klarade per telefon).

Lider med dem som fortfarande köar.

För min del blev resultatet fyra h senare ankomst och flyg på icke-*A flighter vilket sannolikt innebär en del förlorade miles. Eftersom jag har PP blev jag i alla fall inte utan lounge.

2. mtlmr

mtlmr Medlem

Kräv Original Routing Credits (ORC), så borde du kunna få *A-miles för din orginalrouting.

3. andersbengt

andersbengt Medlem

Och ev points med dem som du verkligen flög med om du är medlem där.

4. Såg crewet. Sätt å gäspa i ett cafè vid gate 1-10.

5. Flying P

Flying P Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Antagligen är de lika trötta på skiten som passagerarna.

6. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Här är det väl möjlighet att få ett EU261/2004 på 250€

7. OnlyAFool

OnlyAFool Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jobbigt läge för passagerarna där. Som tur var flög jag med Austrian till Arlanda idag. Var en väldigt trevlig och behaglig flygning.

Kricka gillar detta.
  8. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Problemet borde således uppstått på natten eller åtminstone upptäckts i morse. OS317 (OE-LDB) landade ju i tid på Arlanda igår kväll. Enligt flightradar har den ännu inte varit uppe i luften - står den kvar på Arlanda månne?

Det är lite märkligt att Menzies inte kan skyffla runt folk lite bättre med tanke på att de har en relativt stor verksamhet på Arlanda, men det bygger väl på att Austrian är villiga att betala. Synd om alla involverade.

9. Skyraider

Skyraider Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man borde kunna
    Begär jag det hos UA (som jag är medlem hos) eller måste man vara M&M för att få ORC (Har fått det från UA när de routat om till kortare flygningar, men då har det ju varit samma bolag)?

10. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Med stor sannolikhet kommer du inte få poäng till United. Det där med ORC brukar fungera när bolaget som strular är samma bolag där ditt bonusprogram bor. Dvs om SAS ställer in en flyg kan du få poäng till EuroBonus eller om Lufthansa ställer in kan du få poäng till M&M. Över bolagsgränserna brukar det inte fungera lika smidigt - även om det med stor sannolikhet finns undantag.

Jakob Österberg gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!