Senaste nytt

Kanada vår/sommar 2018 - tips?

HenrikAI

Medlem
Hej,

Vi (2 vuxna, 1 barn) lutar åt att åka till Kanada under första halvåret nästa år (antingen med betald biljett eller med Eurobonus-poäng och Amex 2-4-1) i ca 2 veckor. Har varit i USA ett par år i rad nu men har dålig koll på Kanada.

Vår preliminära tanke är flyg till Toronto och sedan hänga ett par dagar där (inkl ev. utflykt till Niagarafallen). Därefter flyg till Montreal eller Quebec där vi hyr bil under några dagar (vi har dock inga direkta mål för vår bilfärd ännu..), för att sedan avsluta i Montreal och flyga hem därifrån. Totalt ca 2 veckor alltså, med 4-5 dagar i Toronto, 4-5 dagar i Montreal, eventuellt 1-2 dagar i Quebec (staden) och 3-4 dagar i bil någonstans i Quebec (delstaten).

Frågor till erfarna Kanada-resenärer: låter det som en bra plan? Något vi missat (Ottawa?) eller kan hoppa över? Vad bör man absolut inte missa att se eller göra i Toronto och Montreal? Räcker tiden vi planerar stanna i respektive stad?

Vad rekommenderas över Atlanten; Air Canada, Lufthansa eller Swiss? (betald bijett => ekonomi eller premium ekonomi, awardbiljett => business).
 

HenrikAI

Medlem
Inget är hugget i sten, tvärtom snarare, men Montreal och området däromkring är det som lockar mest. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att vi hoppar över Toronto och kör med en vecka i Quebec och en vecka kring Vancouver?
 

AABack2ARN

Medlem
Har ni mer detaljerade planer på när under första halvåret det är aktuellt. Har för mig att Montreal är ruskigt kallt på vintern och ganska varmt på sommaren. Tror att maj-september är bästa månaderna. Vilket för övrigt borde gälla även för Toronto men där tror jag det är något mer "utslätat" väder över året.

Håller med @palmen att Vancouver och Vancouver Island annars är ett mycket trevligt område.
 

chazzie

Medlem
Vancouver är väldigt trevligt, men för att få se mer österut så funderar även jag på att ta en sväng till Toronto i maj/juni nästa år för att sen hoppa in i en bil och åka upp längs St. Lawrence-floden. Har någon här erfarenheter öster om Montréal och Québec? I så fall några tips mer än att slipa till franskan?
 

HenrikAI

Medlem
Har ni mer detaljerade planer på när under första halvåret det är aktuellt. Har för mig att Montreal är ruskigt kallt på vintern och ganska varmt på sommaren

Utresa vid månadsskiftet mars-april eller juni-juli. Har förstått att det kan bli ordentligt varmt på sommaren..
 
Toppen