Senaste nytt

Kan SAS lägga ner sitt Pandion koncept!?

Traveller

Medlem
JA!

Har de sista 4 åren haft "äran" att få ett brev från SAS Vd i februari om vilken viktig kund jag är och hur mycket jag betyder för SAS. Vad betyder då detta brev i praktiken!? INGET.

ILåt mig ge några exempel..

Det är snarare regel än undantag att jag får förklara för kabinpersonalen att jag inte ska betala för BoB. Detta kan tyckas som en simpel sak MEN när man får höra diverse bortförklaringar om att pax manifest mm inte är fullständigt (nu pratar vi om stationer som arn och cph jag vet att det inte alltid står rätt till från tyskland) blir ialla fall jag tveksam. Ljuger dom mig rakt upp i ansiktet eller flyger SAS runt med ofullständiga uppgifter???

Har jag under tiden som Pandion någonsin fått en upgrade voucher??? Svar NEJ...

Blir nekad i loungen i CPH varje gång jag flyger Emirates . Trots att det uttryckligen står att jag oavsett bolag skall ha tillgång till SAS lounger.

Någonsin fått stolen bredvid mig blockad i eco extra!? NEJ

Om jag är gnällig!? Ja det är jag kanske men jag blir betydligt bätte behandlad som guld på Emirates än som Pandion på SAS.

Nu är det dags att åter igen sätta sig på en sukig md-80 och om jag har tur kanske jag slipper ett mittsäte....

En Pandions betrakelse.... (eller kanske kan SAS pr avdeling som verkar skriva flitigt här dementera ALLA mina uppgifter)

Men hallååå!! Ursäkta mig men vad är det du skriver. Jag är Pandion och har under de åren jag har haft kortet blivit uppgraderad många många gånger, senast i måndags på resa till London och därifrån. Jag känner dessutom att jag får igenkännande och notifiering om olika problem eller situationer tidigare än andra passagerare - allt detta utan att de andra passagerarna behöver veta att uppgradering skett eller att jag fått förhandsinfo. Några gånger då jag har haft ek biljett (brukar sällan ha det) så har jag kunnat boka om dessa utan problem, jag har dessutom fått gratis mat i ekonomi. I loungen lägger dom undan en viss månadstidning för att jag skall få den då den kommit in. Block i eco har jag haft flera gånger, nja, block och block, incheckningen har med all säkerhet noterat att jag är pandion och undvikit placering. MD-80 är en av underbaraste och tystaste maskinerna som finns. Att sitta på första raden (eller långt fram) och njuta av den tystnad som det bjuder är tyvärr ett minna blott snart. Dom kommer saknas av mig. Om du blir nekad i Loungen i CPH då du är där och på väg mot din emirates resa är det väl bara att säga till eller visa dom hemsidan som visar att då har access när du vill.
Det SAS gör uppskattar jag väldigt mycket. Dom ger mycket bra service och jag har aldrig problem. Faktiskt aldrig.

Om du tycker du blir bättre behandlad på Emirates än SAS så skall du flyga Emirates. Jag flyger SAS för dom gör ett riktigt bra jobb och värnar om mig som deras kund.
 

Palazzi

Medlem
Men hallååå!! Ursäkta mig men vad är det du skriver. Jag är Pandion och har under de åren jag har haft kortet blivit uppgraderad många många gånger, senast i måndags på resa till London och därifrån. Jag känner dessutom att jag får igenkännande och notifiering om olika problem eller situationer tidigare än andra passagerare - allt detta utan att de andra passagerarna behöver veta att uppgradering skett eller att jag fått förhandsinfo. Några gånger då jag har haft ek biljett (brukar sällan ha det) så har jag kunnat boka om dessa utan problem, jag har dessutom fått gratis mat i ekonomi. I loungen lägger dom undan en viss månadstidning för att jag skall få den då den kommit in. Block i eco har jag haft flera gånger, nja, block och block, incheckningen har med all säkerhet noterat att jag är pandion och undvikit placering. MD-80 är en av underbaraste och tystaste maskinerna som finns. Att sitta på första raden (eller långt fram) och njuta av den tystnad som det bjuder är tyvärr ett minna blott snart. Dom kommer saknas av mig. Om du blir nekad i Loungen i CPH då du är där och på väg mot din emirates resa är det väl bara att säga till eller visa dom hemsidan som visar att då har access när du vill.
Det SAS gör uppskattar jag väldigt mycket. Dom ger mycket bra service och jag har aldrig problem. Faktiskt aldrig.

Om du tycker du blir bättre behandlad på Emirates än SAS så skall du flyga Emirates. Jag flyger SAS för dom gör ett riktigt bra jobb och värnar om mig som deras kund.

Alla uppfattar ju tjänster olika...

Det blir ju en ganska lång omväg för trådstartaren att flyga via Emiraten påväg till London?:p
 

Traveller

Medlem
Alla uppfattar ju tjänster olika...

Det blir ju en ganska lång omväg för trådstartaren att flyga via Emiraten påväg till London?:p

Palazzi.. Jo, ja visst men det innebär ju i sådana fall att allt som skrevs upplevdes olika och det känns ju helt omöjligt. Framför allt då det jag skriver är upplevelser som jag är med om utan att ens behöva göra något. Antar att samma status ger samma förmåner, om inte så är det ju något annat..
 

Nystrom

Medlem
Delar uppfattningen om att när kritik meddelas skall den vara konstruktiv och gärna relaterad till tid och rum, men framförallt riktad till den som äger problemet. SAS har något som heter Customer Relations och känner man att man är sviken, ta ett snack med dem. De lyssnar oerhört noga om man relaterar till tid och rum samt inträffad händelse. Kan man dessutom framföra ärendet på ett lugnt och balanserat sätt så riskerar man inte att trigga försvarsmekanismer. Har inte som väldigt frekvent EBG (snart EBP?) haft något bekymmer då det inte har fungerat
 

Traveller

Medlem
Som nämnts i andra trådar är tanken med BusinessClass.se inte att det ska bli en klagomur för allt som branschföretagen gör fel utan en plats för konstruktiva diskussioner.

flying, får ni som är Pandion ingen kontaktperson hos SAS ni kan ringa rörande frågor och synpunkter? Finns det ingen Account Manager eller liknande som har ansvar för Pandions som man kan ta en diskussion med? Det hade inte varit orimligt med tanke på att urvalskriteriet är baserat på årsomsättning hos SAS.

Jacob. Pandion har inte någon egen kontaktperson. Dock får vi alltid (egen erfarenhet) väldigt bra service. Jag blev dock erbjuden av en kvinna/tjej på SAS kundtjänst att hon skulle vara min kontakt. Fick hennes mobilnummer och nu sker min kontakt mest genom henne. Ett SMS till mobilen och snart ett samtal tillbaka.
 

Ubbe

Medlem
Jacob. Pandion har inte någon egen kontaktperson. Jag blev dock erbjuden av en kvinna/tjej på SAS kundtjänst att hon skulle vara min kontakt. Fick hennes mobilnummer och nu sker min kontakt mest genom henne. Ett SMS till mobilen och snart ett samtal tillbaka.
Hmm
Kallas inte sånt flört?? Har (visserligen förr) ofta fått erbjudanden om personlig kontakt men aldrig tolkat det som en benefit som ingår i något bonusprogram. Vad kul det är att man får nya insikter varje dag :)
 

A380*G

Medlem
För min del så är jag för konstruktiv kritik. För de som inte är medvetna om det kan kritik både vara positiv och negativ, så att förbjuda kritik vore förödande för detta forum eftersom det bygger på kunskap som i många fall är förvärvade genom erfarenheter och upplevelser.

Jag opponerade mig mot det första inlägget eftersom det i mina ögon bara var negativ kritik utan en till synes vilja att skapa en konstruktiv diskussion kring ämnet. Som ett motexempel kan jag påvisa Senator som startade denna tråd: http://www.businessclass.se/lufthan...ingar-pa-plats-inom-miles-more.html#post74341.
Den var fylld av negativ kritik mot de förändringar som införts för M&M men den stora skillnaden som jag ser det är att Senator framförde sina åsikter på ett konstruktivt sätt som gav upphov till en konversation om rotorsakerna till varför dessa förändringar införts.

Det är självklart att alla har en förkärlek till vissa flygbolag. Men för egen del kan jag lungt påstå att jag ger både ris och ros till de bolag jag reser med, bland annat SAS och Lufthansa Group. Vad gäller LCC så flyger jag aldrig med dom och läser i princip aldrig de trådarna så där kan jag inte uttala mig hur stämningen är.
 
jag skulle vilja påstå att SAS service mot oss pandions inte alltid är jämn, jag har stött på okunnigheten ofta hos sas folket..om man som jämförelse tar dom som är HON medlemmar så skulle dom inte godta sviktande service och okunnighet ( tyskarnas rakhet och kärlek för regelverk ) på samma sätt.
jag skulle vilja påstå att dom behöver ta tag i interna utbildningsbiten lite mer.
 

ski

Medlem
Efter ett halvår som Pandion tycker jag att mottagandet/servicen blivit avsevärt förbättrad jämfört med tidigare. I de allra flesta fall sker serveringen utan att man "försöker" ta betalt. Särskilt när pursern serverar. Oftast sker detta väldigt diskret också. I slutet på sommaren var det väldigt många "ettor" dvs flygvärdinnor som vikarierade som kabinchef (inga streck) och dessa missade flera gånger att kolla sealen och då när jag påpekat statusen har jag fått en ursäkt ibland kombinerat med att jag är ingen purser.
Påväg hem från Peking så noterade tjejen vid boardingdisken EBP och gav mig tre svenska tidningar direkt. Pursern ombord kom och tog i hand och tackade strax före landningen. Detta gjorde hon med mig och en till (EBP? troligen).
Loungen på Arlanda inga problem trots att jag inte hade SASbiljett. Pandionlunch med SAS vd, visserligen spartansk buffé men bra diskussioner. Sammantaget så lever det upp till mina förväntningar även om det givetvis kan bli ännu bättre.
 
Toppen