Senaste nytt

Kan SAS dubbla sitt börsvärde?

Ricci

Medlem
De måste ha snurrat till siffrorna antingen i artikeln eller i sammanfattningen, för Eurobonus kan knappast vara värt mer än 3 gånger så mycket som IAGs Avios.

Men apropå SAS börsvärde så ska man ju också komma ihåg att även om balansräkningen är stark så går de ju med ständig verklig förlust, så det är inte så konstigt att de värderas lägre än substansvärdet.
 

M.K

Medlem
Förluster stämmer inte sedan några år med ökande vinster och allt bättre cashflow.

Hoppas och tror att de sista pref-aktierna löses in innan nästa utdelning. Utökningen av obligationslånet kan tyda på det.

Sedan utdelning, säg 0,5 -0,80 sek/aktie fr o m nästa vår, ännu hellre 0,125-0,20 sek/aktie kvartalsvis (190-300 miljoner/år), och vi har ett nytt stabilt golv i kursen på över 30 sek trots den splittrade delstatliga ägarbilden.

Gamblar faktiskt på detta då jag köpt på mig femsifffrigt antal SAS nu. Spännande!
 

Nemo

Medlem
Aktiespararna skriver i sin analys 18 juni 2018, av både SAS och Norwegian

SAS har påbörjat ett nytt kostnadsbesparingsprogram som ska ge 3 miljarder kronor till 2020. Det är inte troligt att effekten, 1,70 kronor per aktie, fortplantas till sista raden. Aktiens p/e-tal är lågt, men vinsten konjunkturkänslig.

När budet på Norwegian kommer gör också SAS-aktien ett skutt. Den resan med båda aktierna ser ut som ett bra, kortsiktigt chansköp.”

Analytikern: "Chansköp med fallhöjd" | Aktiespararna
 

M.K

Medlem
Jag tror på uppåt två miljarder sek i vinst innevarande år. Ca 5 sek/aktie alltså!

Min vinstprognos är dock lite lägre nästa år p g a utlöpande bränslesäkringar. SAS har dessutom stora investeringar kommande fem år. Därav mitt låga utdelningsestimat. Viktigt dock att komma igång med utdelningar om de vill ha en mer seriös handel och stabilare högre kursnivåer. Räknar med att detta sker.
 
Toppen