Senaste nytt

Kan riksdagsledamöter få EuroBonus Gold automatiskt?

agehall

Medlem
Varför SAS vilja ge "Anna-Maria Bengtsson, 49 år från inre skogarna av Norrlands inland" ett EBG på grund av att hon är statligt anställd och sitter i riksdagen övergår förövrigt mitt förstånd.

Nu kanske Anna-Maria Bengtsson är statligt anställd, men det har isåfall inget att göra med att hon skulle få ett automagiskt EBG. Det får hon isåfall för att hon har ett förtroendeuppdrag där vi, som har rösträtt, har valt henne till att representera oss.

Hmm, nu fick jag en tanke, vi kanske skulle starta Flygpartiet, med syfte att förbättra resevillkor för alla!
 

Pho

Medlem
Så får riksdagsmän och en del andra EBG utan att kvalificera på vanlig väg? Finns det några källor till detta påstående?
 

Pho

Medlem
Är det inte precis vad vi diskuterar? Är det inte bara ministrar som får EBG förresten?

Jag antar att det var ett svar på min fråga? Så, det jag ville komma till var; är det någon som faktiskt vet vad som gäller eller är alla kommentarer här ovan bara hörsägen från en kompis kompis?

Var har du din info om att det skulle vara som så att ministrar får EBG automatiskt, utan att ha varken årskort eller flyga?
 

Tjaeng

Medlem
I Riksdagen är det, vill jag minnas, Utrikesutskottet där alla ledamöter får Travelpass Unlimited och därmed EBG. Gäller förmodligen även presidiet. För övriga riksdagen är det behovsbasis som styr. Med tanke på vilket rabalder det blev när Max ville bjuda på 100kr hamburgare som tack för sänkt krogmoms skulle gratis EBG (i den bemärkelsen att det faller utanför upphandling, avtal eller köpt tjänst såsom TP) ha väckt större uppmärksamhet än... ingen alls.
 

Fredrik

Medlem
Det verkar mest vara hörsägen faktiskt. Jag förbannar att jag inte kommer ihåg om min fråga kommer sig av det jag läst på nätet eller om det kommer från faktisk information(kompis som jobbat politiskt i den delen av statsförvaltningen).
 

Najk

Medlem
http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Fragor--svar/Ledamoternas-tjansteresor/Skriv-in-fragan-har4/

Har inte fått svar på frågan exakt men även enligt andra artiklar på nätet får man välja det som passar bäst beroende på behov. Då kan man ju få ett travelpass unlimited på flyg och då får man ju automatiskt EBG.
 

fopes

Medlem
Jag tror säkert att det stämmer. På mitt jobb får alla medlemmar av verkställande ledningen automatiskt EBG. Antar att SAS ger EBG till VIP personer och det är väl inte omöjligt att riksdagsledamöter räknas till dessa.
 
Toppen