Senaste nytt

Kan någon förbarma sig kring bokningsläget på SK 903 (Stockholm-New York) 2014-02-09

FFS

Medlem
Jag kan tipsa om att ställa om "Time:" till "Midnight or later" istället för standardvärdet "Curent time:".
Det tog ett tag innan jag förstod varför jag aldrig fick fram direktlinjer till USA när jag sökte på eftermiddag/kväll.
 

agehall

Medlem
tack för era svar! och speciellt tack för tipset om flightstats!

till HKG Flyer, om man inte känner till flightstats m.fl. och inte har full koll på hur detta med gate-uppgraderingar fungerar så kan man som nyfiken ställa frågor på detta forum för att få hjälp med fakta kring bokningsläge m.m. dessutom får man grym hjälp! Jag ställde frågan av ren nyfikenhet, visst hade jag kunnat vänta till gate..

Problemet med din fråga (och de flesta svar) är att de är helt fel. Ingen här (som inte jobbar på SAS och har tillgång till deras system) vet egentligen hur fullt planet är - allt vi ser är hur många platser SAS vill sälja. Det behöver inte alls ha något samband med hur många faktiska tomma stolar det finns ombord. Det kan tex vara så att SAS inte vill sälja en enda stol för att man förväntar sig att fotbollslandslaget ska resa hem en viss dag. Om de sedan råkar vinna en match till, så ändras planerna och SAS vill helt plötsligt sälja 30 stolar på den flighten.

Hur mycket SAS vill sälja för tillfället är alltså inte samma sak som hur fullt det är på planet. Det kan vara det, men det måste inte vara så. Många har dock en övertro till dessa siffror, framförallt de som inte riktigt har koll på hur det fungerarar. Det enda siffrorna egentligen är bra för, är att se om det finns platstillgång i en viss bokningsklass, inget annat.
 

jumbooze

Medlem
Hur mycket SAS vill sälja för tillfället är alltså inte samma sak som hur fullt det är på planet. Det kan vara det, men det måste inte vara så. Många har dock en övertro till dessa siffror, framförallt de som inte riktigt har koll på hur det fungerarar. Det enda siffrorna egentligen är bra för, är att se om det finns platstillgång i en viss bokningsklass, inget annat.

Bra summering som vanligt :) Det enda som missas är ev. overselling men sånt sysslar väl inget flygbolag med?
 

ESSA

Medlem
Ska med SK903 i morgon 10:40.
För en stund sedan innan det blev gratis att boka sittplats fanns det ett 15-tal lediga platser att välja mellan.
Nu när det är inom 24 timmar är alla platser i economy upptagna och ingen plats finns att välja för mig.

Hoppet om en upgrade vid överbokning av klass dyker onekligen upp. ;-)
Eller så är det så tragiskt att de tilldelat mig en plats långt bak i kabinen...
 

telelina

Medlem
Ska med SK903 i morgon 10:40.
För en stund sedan innan det blev gratis att boka sittplats fanns det ett 15-tal lediga platser att välja mellan.
Nu när det är inom 24 timmar är alla platser i economy upptagna och ingen plats finns att välja för mig.

Hoppet om en upgrade vid överbokning av klass dyker onekligen upp. ;-)
Eller så är det så tragiskt att de tilldelat mig en plats långt bak i kabinen...

ESSA nu är det din skyldighet att rapportera hur det gick! ;) Lycka till! :)
 

sodaboy

Medlem
ESSA nu är det din skyldighet att rapportera hur det gick! ;) Lycka till! :)
Verkligen. Minns bara lex Zoogians BKK-resa och all uppståndelse/panik den orsakade. Man får ALDRIG lämna sina vänner här på BC ovetandes om en så viktig detalj ifall uppgraderingen gick igenom. Vågar du verkligen ha det på ditt samvete...:)?
 

ESSA

Medlem
Haha!
Sitter just nu och väntar vid Service Center och håller tummarna för att INGEN i economy får för sig att köpa upgrade!
Just nu noll platser kvar i couch.
Be with me!

Btw
Airwise.com visar sorglig info om cancellerade flighter på EWR...
 

jumbooze

Medlem
Haha!
Sitter just nu och väntar vid Service Center och håller tummarna för att INGEN i economy får för sig att köpa upgrade!
Just nu noll platser kvar i couch.
Be with me!

Btw
Airwise.com visar sorglig info om cancellerade flighter på EWR...

Väntar du på en OPUP eller är det en OptionTown? bara så jag håller tummarna för rätt sak här :D
 
Toppen