Senaste nytt

Kan man skaffa flera svenska pass?

nilsson

Medlem
Det som gör det extra surt är att jag normalt alltid har ett extra pass med mig men denna gång skippade jag det av någon anledning.

Du får ser det som att du undvekt att tappa bort båda passen.

När jag sökte om extrapass behövde jag föresten ha intyg från min arbetsgivare att jag är i behov av ett sådant.

Ja, det är lite fånigt. Varför skulle inte en privatperson kunna ha samma problem? Det är ju annars bara att utställa ett intyg från sitt eget företag.
 

agehall

Medlem
Ja, det är lite fånigt. Varför skulle inte en privatperson kunna ha samma problem? Det är ju annars bara att utställa ett intyg från sitt eget företag.

Det är ett visst ansvar att ha flera pass. Jag tror man är rädd för att extrapass ska börja säljas av resenärer som vill dryga ut semesterkassan lite. Dessutom så är anledningarna till varför man privat behöver fler pass ganska få. Det är rätt sällan man kommer på att man ska besöka tre länder dit man behöver visum med mindre än ett par veckors framförhållning.
 

MarSecLtd

Medlem
Det går att få även som privatperson, lite mera jobb att övertyga dem bara. Sedan att som agehall säger, det är en värdehandling och att jag har svårt att se syftet/behovet om man har en gnutta kunskap i att planera. Visst kan det finnas undantag t ex vissa länder som inte tycker om andra visum/stämplar i pass etc.
 

MarSecLtd

Medlem
Polisområde Skaraborg gjorde det så sent som förra året åt en kollega som skulle åka runt privat i Afrika/Mellanöstern. En hel del bevisbörda behövdes i form av uppvisande av bokade biljetter etc till en del av resmålen.
 

MarSecLtd

Medlem
Bestämmelser finns att läsa i RPSFS 2009:14 - FAP 530-1



9 kap. Extra pass
1 § Enligt 14 § passförordningen (1979:664) får extra pass utfärdas för en
passinnehavare som för sitt arbete eller av annat särskilt skäl har behov av
mer än ett giltigt pass.
Sökandens underlag till ansökan om extra pass ska innehålla uppgift om
den tid under vilken sökanden behöver detta. Uppgifterna i underlaget ska
antecknas i RES.
Vid beslut om bifall till ansökan om extra pass ska även sista giltighetsdag
anges i RES.
Allmänna råd
Särskilda skäl kan föreligga t.ex. om
1. sökanden ska resa till länder mellan vilka det råder sådana
politiska förhållanden som gör det omöjligt att resa in i ett av
länderna med ett vanligt pass, vilket har använts för en resa till
ett annat av länderna,
2. sökanden vid en resa måste ha sitt vanliga pass inlämnat hos en
utländsk myndighet för att erhålla visering eller
uppehållstillstånd avseende en annan resa, eller
3. ett vanligt pass har fulltecknats genom inrese-, utrese- eller
viseringsstämplar innan passets giltighetstid har gått ut och det
i passet finns en visering som fortfarande gäller.
 

Senator

Moderator
Som norsk medborgare hade jag två pass under min tid med ständiga visumansökningar till härliga destinationer som Iran, Saudiarabien och dyl. Ett annan anledning är om man skall till Israel som jag hade planer om.

Vi s.k. "kassa norrmän" behåller våra pass i 10 år. Men extrapasset gäller bara i 2 år, något som gjorde det praktisk användbart i 18mnd (många länder kräver giltighetstid på min 6mnd vid inresa). Mina pass utfärdas samma dag på ca 20-30min på ambassaden på Djurgården och det krävdes ett intyg från arb.givare. Det var absolut fall där ett 3:e nästa krävdes för att hinna med visumvarven. Indien ett sådant land som skickar utländska medborgares pass till deras stationer i medborgarens hemland trots intyg om folkbokföring i det landet där man ansöker.
 

FF#1

Medlem
Jag har för närvarande två pass, fixade det med hjälp av min förra arbetsgivare. Nästa år går de ut.
Nu har jag egen firma i samma branch, med samma behov av ett extra pass.
Någon som vet om det går att ställa ut ett intyg till sig själv i ett fåmansföretag?
 

rvarttinen

Medlem
Hade extra pass för viseringar för vissa länder. T.ex. Sydafrika på apartheid-tiden (Sydafrikansk stämpel i passet -> nekad inresa i Malaysia på den tiden). Det extrapasset var giltigt i fem år, till skillnad för det 'vanliga' på tio.
Kollegor hade också extrapass för viseringar och stämplar för Israel när de jobbade i olika andra länder i Mellanöstern. Det behövdes intyg från arbetsgivaren för att få detta extrapass.
Numera kanske reglerna är ändrade...
 
Toppen