Senaste nytt

Kan man överleva American Airlines longhaul i Economy?

niksal

Medlem
Ja, precis. Bokar sannolikt nästa vecka, och om jag kan välja mellan Dallas och Los Angeles så kan MCE tillgänglighet vara avgörande.
 

agehall

Medlem
Om du inte har Expertflyer så kan du hämta American's egna bokningskod på CheckMyTrip, 6 tecken. Skriv sedan in denna på American's web för att se och välja MCE-plats.

Nu blandar du ihop saker lite - ExpertFlyer använder man för att kolla seatmaps på flighter med i det här fallet. Det behövs ingen bokningskod eller liknande.

Och bokar man via AA.com så behöver man inte slå upp AAs PNR - den är ju där från början...
 

agehall

Medlem
Fast jag måste tyvärr boka via företagets resebyrå Via Egencia....

Om du bokar AA hela vägen så får du troligen en AA PNR då också... Man brukar få PNR från det bolag som ställer ut biljetterna och om det är AA som är MSC så borde biljetten ställas ut på 001-stock.
 
Om nu inte MCE är tillgänglig så är ju rad 31 (tror jag) ett alternativ också. Nödutgångssäte med lite mer än 2m i pitch. Dock lite smalare säte men inget som jag haft ont av som ändå är rätt stor. Flög i detta säte i September mellan LHR-DFW så dagflygning är inte några problem. Nattflygning var dock längesen jag gjorde i Y / MCE så där jag ingen input att komma med.
 

Direktorn

Medlem
Skulle be resebyrån i första hand boka direkt med AA. Då får du AA bokningsnummer och kan välja MCE direkt. Alternativt borde det vara enkelt att bara be resebyrån att ta reda på AA numret som heter Record locator. (Sabre istället för Amadeus) Antar att resebyrån vill vara proffsig och hjälpa dig och företaget. Tipsar även om appen tripcase som är superbra för AA.
 

niksal

Medlem
Vi bokar själva via egencias nätsida. För AY Plus intjäning samt möjlighet att uppgradera (har vouchers som blir gamla) så vill jag gärna ha AY kod och metall på flyget till London (A330) men därefter blir jag konfunderad. Det verkar vara 100% intjäning till AY Plus för den långa flygningen vare sig jag bokar som AA kod eller AY codeshare. Men jag antar jag får 15% guld-bonus med AY kod? Gäller den codeshare? Måste det vara AA kod för att komma åt MCE eller kan jag välja AY kod och ändå komma åt MCE?

Nu blev det ju väldigt specifikt men kanske någon vet?
 

niksal

Medlem
Tack ännu för alla svar och kommentarer. Det har hjälpt mig mycket! Nu visar det sig att min chef kanske har ett hjärta, och tyckte att 40 timmar resande inom en vecka kunde vara mer mänskligt i Business. Så som priserna ser ut just nu så blir det American Airlines, men lite längre fram. Vi skall se hur prisläget ser ut nästa vecka då jag får allt bekräftat.
 

FFlash

Medlem
! Nu visar det sig att min chef kanske har ett hjärta, och tyckte att 40 timmar resande inom en vecka kunde vara mer mänskligt i Business.

??? Vad ??? Du måste ha frågat om den möjligheten precis efter finalmatchen ;) då han var på gott humör

Tänkte just svara att MCE är helt doable men inte just mycket bättre än ekonomi. Har själv i år åkt 10,5 timmat på 767 MCE och tyckte bulkhead-seaten hade dåligt benutrymme, skulle hellre välja exit-row (om det inte blir för kallt där). Platser kan man enkelt kolla t.ex. på AA genom att göra en dummybokning, man får upp seatmappen.
 
Toppen