Kan man överleva American Airlines longhaul i Economy?

Diskussion i 'Oneworld' startad av niksal, 5 Januari 2016.

1. niksal

niksal Medlem

Land:
    Finland Finland
    Egentligen är min rubrik inte helt lyckad, men låt mig förklara.

Jag är AY Gold, dvs OW Sapphire. Jag kommer att "få" åka till Salt Lake City på arbetsresa, men då det är västerut och man landar på kvällen så anser arbetsgivaren att en natt på hotell är tillräckligt för att vila och Economy gäller. Är 3-4 nätter framme, sedan tillbaka hem.

Det ser ut att bli American Airlines metall, de har klart billigaste biljetterna från Helsingfors (via London). Det finns en tidtabellsmässigt ok anslutning från London via Los Angeles till Salt Lake City. Men London-Los Angeles i ekonomi? Är det mänskligt? Jag läste lite på American Airlines.com om några säten med extra benutrymme som jag kunde få boka gratis som Sapphire, stämmer det och hjälper det? Är bara 174cm så extra benutrymme brukar inte vara avgörande för mig.

Andra alternativ är via Dallas, via olika omvägar.

Vad skulle ni välja?

2. Rakt svar - det är väl väldigt sällan mänskligt att sitta inklämd i economy på flighter över 10h. Oavsätt bolag. Men måste man så måste man...

3. nissefalk

nissefalk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    American har Main Cabin Extra i Ekonomi klass och du får välja dessa stolar vid bokning om du är Sapphire, jag tycker det är riktigt bra benutrymme, det bästa Ekonomi klass jag flugit, jag brukar försöka välja American Airlines metall till USA om jag bokar Ekonomi via British Airways.com, jag är 185 cm lång.

Oftast så är Ekonomi Extra på en American Airlines 777 3-3-3 mot vanlig ekonomi med American Airlines 3-4-3 så även bredare säten.

Har nyligen flugit några long haul med British Airways i Premium Ekonomi , bättre än Main Cabin Extra men för prisskillnaden hade jag hellre valt Main Cabin Extra med American Airlines.

4. En film om Main Cabin Extra:

5. Har bara testat MCE på deras 77W och tycker att det är riktigt bra för det man får "gratis" som Sapphire eller Emerald.

robert_06_ och Dr. Miles gillar detta.
  6. Henrik_B

Henrik_B Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Finns MCE på 737 också?

7. Japp det finns det. 4 första raderna i Eco om jag inte minns fel eller var det 5 =)

Henrik_B gillar detta.
  8. nissefalk

nissefalk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En bild på MCE från en Bombardier CRJ 900 i MCE, satt på rad 6, rad 5A ser ok ut men rekommenderar en Aisle seat på höger sida av planet då det blir trångt vid fönster raden pga smal flyg kropp.

IMG_0949.jpg

9. Henrik_B

Henrik_B Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har en awardbokning på gjord med Avioser. Funkar det att byta till MCE tror ni?

10. nissefalk

nissefalk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    MCE går inte att boka, det är vanlig ekonomi klass men om man har British Airways silver eller högre status (och motsvarande på andra One World bolag) så kostar det inget att boka en stol i MCE, har man inte status så kan man betala lite extra för dessa stolar, ca 150 USD över atlanten verkar det som enligt videon som @Cristoffer Cedergren länkat till ovan

Notera också att du kan välja plats i MCE för alla i din bokning även om bara du har status

Last edited: 5 Januari 2016
    Henrik_B gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!