Senaste nytt

Kameror på resor

Johan_G

Medlem
Jag reser så gott som alltid med en kombinerad kamera och laptopväska som handbagage. I den finns förutom en Macbook Pro en Nikon D7100, Sigma 18-250/3.5-6.3, Nikon 35/1.8, Nikon 50/1.8, blixt, gorillapod, diverse laddare och filter.

Dock måste jag erkänna att jag väldigt sällan orkar släpa upp systemkameran och mecka med den ombord när jag flyger, då ska det vara något speciellt (som t.ex. här) som händer. Dessutom är det inte så roligt att ta bilder genom flygplansfönster eftersom dom ofta är så skitiga, det blir så mycket pill med att fixa till bilderna om man vill göra något roligt med dom.

Anledningen att kameraväskan går som handbagage är inte att jag tar en massa bilder i planet utan att jag helt enkelt inte vill checka in den. Jämför man med andra här så är jag fruktansvärt usel på att ta bilder ombord på flygplan, det händer nästan aldrig och när det händer så är det till 90% iPhone 5S som används, när det kommer till rent dokumentära bilder är den ju mer än tillräckligt bra för ändamålet.
 

Bamsefar

Medlem
Jag har sedan länge tröttnat på stora systemkameror - jag tror jag fick nog 2008 när jag var i Thailand senast med min Nikon D200... Den gick ju inte att låsa in någonstans, inte ens i Oslo på Radisson.

Så när Sony började göra sin NEX serie, och NEX-7an kom ut - så var det kört. Jag använder numera min Sony NEX-7 eller den i min mobil inbyggda kameran i nödfall. Men NEX-7an är förvånansvärt bra helt enkelt.

Det sagt, om man nu måste köpa en ny mobil, så tror jag Sony's Z1 har en rätt bra inbyggd kamera...
 

johan_fbg

Medlem
Hade systemkamera med blandade objektiv som såldes då jag inte orkade släpa med den överallt. Köpte 2011 en Fujifilm X100 och har aldrig fotat så mycket som nu. Kameran är lätt att ha med och tar bilder med helt ok kvalité. Med ett objektiv på 23mm/f2 saknar jag ibland lite vidvinkel inomhus men för vanlig gatufotografering är den perfekt.
 

jumbooze

Medlem
Om jag har plats så släpar jag på min DSC-QX10, lite för att vara en motpol mot alla andras systemkameror.
Annars så heter min kamera ifån 4.
 
Jag har alltid med min Canon 7D på mina resor. Dock reser jag oftast privat så då vill man ju dokumentera. Annars kör jag också på min telefon Sony Experia Z1.

Objektiv till systemkameran är ett billigt sigma 18-200mm.
Är det just när du reser du kör med den gluggen eller alltid? Annars måste jag nog ifrågasätta att du har en ytterst kompetent kamera i 7D, men du kör med en billig sigma-glugg. Det känns som att du inte får ut det bästa av kameran?!
 

ESSA

Medlem
Hade för många år sedan en Kodak Easyshare 6490(?) som var suverän trots att alla bilder togs m auto inställning...
Den kameran rök när jag blev väskryckt i Indien för ett gäng år sedan...

Ersättare blev en Canon 600D inköpt i Hong Kong.
Har i ärlighetens namn inte orkat släpa på den på många resor...
När jag ser bilder här på forumet som är av hög kvalitet har tankarna på att ta den med igen men då dyker ju önskan om bättre glugg upp... Har idag bara 18-55. Vill kunna zooma mer.

Sedan jag lämnade Ericssons/Sony Ericssons lurar och deras bra mobilkameror har iphonen fått duga.

Åker till New York på torsdag och en 5s ska inköpas.
Förmodligen lämnas 600an hemma för att slippa släpa och spara på vikt i bagaget. Men så läser man ju om billiga gluggar i staterna men är det verkligen såå stor skillnad?
 
Jag är en systemkamera-kille. Visst, det är lite jobbigt att dra runt kameran, men det är så mycket värt det när man jämför resultatet. Det jobbigaste är själva flygresan, då jag aldrig skulle få för mig att checka in varken kamera eller blixt. Väl på själva resmålet så är inte kameran värre än en kvinnas handväska. Jag har en Canon 7D, gluggen som följer med är 17-55mm f/2,8 samt en blixt, speedlite 580ex. Jag tar även med Panasonic FT5, om jag måste fota under vatten / besvärliga förhållanden. I nödfall / ögonblicksbilder så använder jag Sony Xperia Z1.

Kan tilläggas att om bonusen faller ut i år så har jag haft ögonen på ett Canon 70-200mm f/2,8 IS ett bra tag nu. Men 20.000 SEK för en glugg kommer svida (framförallt när frun får reda på det).
 

Gralq

Medlem
Men så läser man ju om billiga gluggar i staterna men är det verkligen såå stor skillnad?

Det är som med allt annat. Innan man har testat så inser man inte hur sjukt stor skillnad det är. =)
Det enda negativa (förutom priset) med bättre optik tycker jag kan vara vikten. Mer pengar innebär bättre byggkvalitet vilket ofta betyder mer metall och mer glas.
 
Toppen