Senaste nytt

Kamera rekommendationer tack

trekker

Medlem
Jag har rätt avancerad kamerautrustning. Det går visserligen att ta fantastiska bilder med den, men det kräver att man släpar med den och vet hur man ska använda den samt är beredd att ta bilder med den när saker händer. Den åker fortfarande med ibland, men allt som oftast förlitar jag mig bara på min telefon. Den är alltid med och tar sjukt bra bilder för vad det är. Det ligger helt klart något i uttrycket "den bästa kameran är den man har med sig"...

Därför blir min motfråga: Är det verkligen en ny kamera du ska skaffa?
Det blir ganska ofta suddiga bilder med min telefon (Samsung galaxy s7 edge), men det beror nog mycket på han bakom kameran. Kanska kan man lära sig aatt ta bättre bilder med telefonen?
 

ekf

Medlem
Det blir ganska ofta suddiga bilder med min telefon (Samsung galaxy s7 edge), men det beror nog mycket på han bakom kameran. Kanska kan man lära sig aatt ta bättre bilder med telefonen?
Ett första steg kanske skulle vara att se vad din telefon kan göra med lite insikt i vad du kan skruva på?
Nu är jag inbiten Iphone-ägare sedan många år, men gav Galaxy S7 en chans i våras och måste säga att kameran är riktigt bra för att sitta i en telefon. Skulle våga säga att den är minst lika bra som den i min Iphone 7 om inte bättre, och den kan ta ruggigt bra bilder med rätt inställningar.
Ibland undrar jag varför jag släpar runt på min Canon EOS 6D ;)
 

Abbs

Medlem
Ett första steg kanske skulle vara att se vad din telefon kan göra med lite insikt i vad du kan skruva på?
Nu är jag inbiten Iphone-ägare sedan många år, men gav Galaxy S7 en chans i våras och måste säga att kameran är riktigt bra för att sitta i en telefon. Skulle våga säga att den är minst lika bra som den i min Iphone 7 om inte bättre, och den kan ta ruggigt bra bilder med rätt inställningar.
Ibland undrar jag varför jag släpar runt på min Canon EOS 6D ;)
Dåligt ljus och du vet varför du släpar på din 6D ;)

Jag vandrar och bestiger berg med åstminstone min 6D och flera objektiv, för att ta timelapse på vintergatan och fantastiska långa exponeringar (man bär ju självklart också med sig stativ och filter). Men är man inte så intresserad förutom att ta ett snapshot kommer kameran bara belasta kroppen.
 

ekf

Medlem
Dåligt ljus och du vet varför du släpar på din 6D ;)

Självklart, men i dåliga ljusförhållanden räcker inte en normal kompaktkamera heller...
Jag kanske var lite otydlig, men i något sånär ok ljusförhållanden och utan krav på "mycket zoom" är mervärdet med den stora kamerans bildkvalitet i förhållande till släpbarheten helt klart uppe för diskussion (förutsatt att bilderna inte ska skickas i tryck eller liknande).
 

ante888

Medlem
Lägger min röst på Sony DSC-RX100 II, ligger strax över 5000kr, men jäkligt kompetent kamera.
Tycker man vidare det är roligt att fotografera skulle jag köpa en systemkamera vid ett senare skede. Och ha kvar RX-100 som ett komplement till denne.

Börjar inlägget med att säga: generellt kan man mjölka ur lite mer från utrustningen (i det här fallet telefonen) genom att läsa på lite mer, lära sig från lite youtube-tutorials och experimentera lite mer.

Sonyn ovan nämnd eller en Ricoh GR II är kameror med otrolig kapacitet, äger en Ricoh själv och är otroligt nöjd med den. Den är ganska avancerad och kommer även den vara ett otroligt bra komplement till en eventuell senare systemkameran. En stor skillnad mot Sonyn nämnd ovan är att Ricoh GR II har fast objektiv, den har alltså ingen zoom. I gengäld får man en större sensor som ger bättre bilder, framförallt vid lite sämre ljus.
Kombinera en bra kompakt med ett litet gorillapod-stativ och du har vad som behövs för att fota det mesta utom safari och fåglar på avstånd :)
 

hampe_1

Medlem
Använder oss av Canon G7X Mk1 som tar helt fantastiska bilder, även i dåligt ljus. Tror inte denna säljs längre men finns en uppföljare som jag tror ligger strax utanför din budget men kan vara värt att spana in. Tar den lika bra bilder som föregångaren är det ett utmärkt köp.
 

flum

Medlem
Om du inte har för avsikt att fota RAW och bildbehandla dina bilder skulle jag definitivt rekommendera dig att kika på Fuji X70. Fujis jpeg-motor, med möjlighet att emulera analog film, ger väldigt snygga jpg-filer. Dessutom är optiken relativt ljusstark samt har en bra brännvidd för kabin/lounge/landskapsfoto.
 

KennethL

Medlem
Med tanke på släpbarhet använder jag allt som oftast min iPhone 7+ vilket jag tycker är ett lyft jämfört med tidigare generationer då den har en extra 2x lins då jag annars undviker digital zoom och zoomar med fötterna. Annars när det gäller mobilkameror så har Google Pixel fått högsta betyg av Dxomark, dock finns den inte i Sverige än. När det gäller natt- eller djurlivsfotografering så släpar jag dock med en Nikon D5300 med stativ.
 

Coalcandy

Medlem
Jag skaffade en Lumix LX15 ett par veckor sedan. Fantastisk kamera - dock något dyrare (6500 kr). Valde mot Sony RX100 III men denna kändes bättre och hade ett antal funktioner jag saknade på RX100.
 
Toppen