Senaste nytt

Kamera rekommendationer tack

trekker

Medlem
Jag har tröttnat på den dåliga kvaliteten på mina bilder jag tar med telefonen och tänkte därför införskaffa en bra kamera för multipla ändamål, min kravspec ser ut som nedan och jag vore tacksam för rekommendationer.

  • Kompakt, dvs skall vara ganska enkelt att transportera och att ta bilder ombord
  • Bra kvalitet, vill ha så bra bilder som möjligt både ombord, I loungen samt ute I naturen
  • Vill helst inte betala hur mycket som helst initialt, kanske upp till 5000 SEK

Då jag är novis inom foto så tar jag gärna emot andra tips om vad som är viktigt med en kamera. Jag vill gärna bli ta mer proffsiga bilder med tiden så en kamera man kan bygga ut med linser kanske vore bra också?

Jag har sett några trådar om kameror men de verkar gamla så startar en ny.
 

Nemo

Medlem
Jag tror att det mesta av fotokvaliteten sitter bakom sökaren. Det är fotografen som gör fotot. @Jonas C är nog bättre än jag på att tipsa vad man ska tänka på.

Min lilla erfarenhet är iaf:
Ju lättare kamera, desto större chans att du tar med den.
Ju bättre ljuskänslighet, desto bättre foton inomhus/morgon/kväll. (Blixt använder man i starkt solsken, annars inte).
Ju enklare att ställa in, desto enklare att få rätt inställning.
Se till att kameran kan ta RAW så kan du efterredigera felaktig exponeringstid etc.
En kamera som uppfyller dessa krav och inom budget är exvis Sony dsc-rx100, kostar ~4.000 SEK. Lägg till fodral, minneskort och extra batteri och du är uppe i 5kkr.
 

Abbs

Medlem
Vill du ha med eller utan spegel? Aka DSLR eller mirrorless.

Point & Shoot? Utbytbara objektiv? Behöver kameran ha vädertätning? Bryr du dig om att kunna använda "vintage" objektiv?

Fotografi(och videografi) är min främsta hobby så hjälper gärna till. Äger även för många kameror :)
 

trekker

Medlem
Vill du ha med eller utan spegel? Aka DSLR eller mirrorless.

Point & Shoot? Utbytbara objektiv? Behöver kameran ha vädertätning? Bryr du dig om att kunna använda "vintage" objektiv?

Fotografi(och videografi) är min främsta hobby så hjälper gärna till. Äger även för många kameror :)
Detta blev genast avancerat! För att svara på dessa frågor behöver jag nog undersöka lite grand :)
 

Habe

Medlem
Lägger min röst på Sony DSC-RX100 II, ligger strax över 5000kr, men jäkligt kompetent kamera.
Tycker man vidare det är roligt att fotografera skulle jag köpa en systemkamera vid ett senare skede. Och ha kvar RX-100 som ett komplement till denne.
 

Abbs

Medlem
Lägger min röst på Sony DSC-RX100 II, ligger strax över 5000kr, men jäkligt kompetent kamera.
Tycker man vidare det är roligt att fotografera skulle jag köpa en systemkamera vid ett senare skede. Och ha kvar RX-100 som ett komplement till denne.
Jag håller med, Sony RX100 mk 2 var min inkörsport. Fantastisk sensor med sjukt dynamiskt omfång och skarpt kant till kant Zeiss objektiv. Det fasta objektivet motsvarar 28-100mm på fullformat med ett maximalt ljusinsläpp på f/1.8 vid 28mm. Producerar filer såsom denna. Går att få för runt 4-5000kr. Har länge tänkt kränga min men den är så smidig att jag inte vill skiljas från den.

Amazon UK(+ ett minneskort and you are good to go): https://www.amazon.co.uk/Sony-DSCRX...qid=1494865013&sr=8-1&keywords=sony+rx+100+ii

Vill du gå upp i pris rekommenderar jag Sony a6000 med ett kitobjektiv. Exempelvis denna. Sedan börjar du läsa på om äldre manuella objektiv och blir besatt, och köper ett begagnat Canon FD 50mm 1.4 s.s.c med adapter till din a6000. Nu har du ett fantastisk manuellt objektiv. Och sen så upptäcker du att det finns hur många som helst äldre objektiv som kan anpassas till din kamera.

Amazon UK: Sony ILCE6000LB Compact System Camera with SELP1650: Amazon.co.uk: Camera & Photo
 

agehall

Medlem
Jag har rätt avancerad kamerautrustning. Det går visserligen att ta fantastiska bilder med den, men det kräver att man släpar med den och vet hur man ska använda den samt är beredd att ta bilder med den när saker händer. Den åker fortfarande med ibland, men allt som oftast förlitar jag mig bara på min telefon. Den är alltid med och tar sjukt bra bilder för vad det är. Det ligger helt klart något i uttrycket "den bästa kameran är den man har med sig"...

Därför blir min motfråga: Är det verkligen en ny kamera du ska skaffa?
 

jsn

Medlem
Köp hellre mindre men fler minnen, då har du även redundans om/när något försvinner/går sönder.
 
Toppen