Senaste nytt

Kalmar Kommun och lokala näringslivet går ihop i ny utrikeslinje från Kalmar

twiggs

Medlem
subventionerat med komunala, statliga och EU pengar, liten risk att förlora något?

Jag ser fortfarande inte vad SAS skulle ha för nytta av en linje mellan KLR och TXL. Hade någon velat stötta upp en linje mellan KLR och CPH så hade nog SAS varit först i ledet med att ordna med allt men Berlin? Malplacerat värre!
 

Homer

Medlem
Jag ser fortfarande inte vad SAS skulle ha för nytta av en linje mellan KLR och TXL. Hade någon velat stötta upp en linje mellan KLR och CPH så hade nog SAS varit först i ledet med att ordna med allt men Berlin? Malplacerat värre!

SAS hade ju en mellan Luleå och London, den hade de ju inte mycket nytta av heller
 

NotRyan

Medlem
SAS hade ju en mellan Luleå och London, den hade de ju inte mycket nytta av heller

Den hade ju kunnat fungera om man inte gjort allt fel...Nej jag tror inte heller att SAS kommer att vara intresserad av KLR-TXL. Troligt blir väl att Sverigeflyg går in, alt. Air Berlin !
 

Valley

Medlem
Borde man inte ha klart med vem som skall trafikera en ny linje innan man går ut och berättar om den ?
Förstår då inte logiken bakom det hela.
 

NyfikenGrau

Medlem
Borde man inte ha klart med vem som skall trafikera en ny linje innan man går ut och berättar om den ?
Förstår då inte logiken bakom det hela.

Jag vet inte exakt hur sånt här går till, men inget flygbolag skulle väl våga satsa på en sån här linje utan garantier för att förluster delas (läs: tas över helt) av kommunen/regionen/EU. Därför kan jag tänka mig att man har flera intressenter som lovat ge linjen några månader om någon annan tar eventuella förluster.

Kalmarflyg har visat stort intresse sedan de första ryktena kom om en Tysklandslinje redan förra året. Sedan kan säkert Air Berlin vara beredda att prova den. Det senare tror jag nästan skulle kunna gå vägen, beroende på hur litet plan man kan flyga med. Men AB har ju helt andra möjligheter att locka affärsresenärer med (den iofs sunkiga) hubben i Tegel samt allianstillhörighet. Större möjligheter än man hade med säsongslinjen till Visby...som ju också har lagts ner.

Smålandsflyg provade ju VXO-THF ett par år, följt av VXO-TXL när Tempelhof stängde, jag hoppas man analyserat noggrant varför den linjen gick snett. Men jag tror inte den gick 2 gånger dagligen bland annat.

En viss potential av fritidsresenärer finns åt båda håll, men affärspotential tror jag bara Air Berlin skulle ha. Nackdelen med den iofs omfattande tyska turismen till Småland är att den är starkt sammankopplad med sommarstugor, camping eller semesterhus, så resenärerna har behov av väldigt mycket packning och därmed föredrar att ta bilen.

Blir det Kalmarflyg tror jag inte linjen håller till årsskiftet ens, tyvärr. Möjligen om man börjar köra säsongslinje.
 
Last edited:

Singapore

Medlem
Enligt utsago från lokaltidningen Barometern riskerar linjen att bli försenad en aning och som några här inne förutspått så är Kalmarflyg ett av flygbolagen som är intresserade av att starta linjen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Börjar misstänka att linjen kan dröja till nästa år...

I måndags var det planerat att första flyget skulle gå från Kalmar. Så blev det inte. Ronny Lindberg vill inte spekulera om någon tidsplan.

– Det är en lång process och vi kommer närmare hela tiden. Men att säga om det är nu, om ett antal månader eller till våren är jag inte byxad att svara på.


Försenat bygge ska inte påverka Berlinplanerna / Kalmar / NYHETER / ÖSTRAN / Östra Småland AB - Lokaltidningen med nyheter och information från Kalmar län och Öland.
 
Toppen