Borde man inte ha klart med vem som skall trafikera en ny linje innan man går ut och berättar om den ?
Förstår då inte logiken bakom det hela.
Jag vet inte exakt hur sånt här går till, men inget flygbolag skulle väl våga satsa på en sån här linje utan garantier för att förluster delas (läs: tas över helt) av kommunen/regionen/EU. Därför kan jag tänka mig att man har flera intressenter som lovat ge linjen några månader om någon annan tar eventuella förluster.
Kalmarflyg har visat stort intresse sedan de första ryktena kom om en Tysklandslinje redan förra året. Sedan kan säkert Air Berlin vara beredda att prova den. Det senare tror jag nästan skulle kunna gå vägen, beroende på hur litet plan man kan flyga med. Men AB har ju helt andra möjligheter att locka affärsresenärer med (den iofs sunkiga) hubben i Tegel samt allianstillhörighet. Större möjligheter än man hade med säsongslinjen till Visby...som ju också har lagts ner.
Smålandsflyg provade ju VXO-THF ett par år, följt av VXO-TXL när Tempelhof stängde, jag hoppas man analyserat noggrant varför den linjen gick snett. Men jag tror inte den gick 2 gånger dagligen bland annat.
En viss potential av fritidsresenärer finns åt båda håll, men affärspotential tror jag bara Air Berlin skulle ha. Nackdelen med den iofs omfattande tyska turismen till Småland är att den är starkt sammankopplad med sommarstugor, camping eller semesterhus, så resenärerna har behov av väldigt mycket packning och därmed föredrar att ta bilen.
Blir det Kalmarflyg tror jag inte linjen håller till årsskiftet ens, tyvärr. Möjligen om man börjar köra säsongslinje.