Senaste nytt

Kaffe och te ingår i sas go men vatten kostar pengar

travelmode

Medlem
For det andre: Hver gang jeg spør, og jeg spør slik: "Heisann, kan jeg få et glass vann?", så får jeg det. Så man skal være rimelig uheldig om man får et crew som NEKAR att gi ut et glass gratis vann.
Det handler også litt om å være hyggelig mener jeg, og å spørre på en ydmyk måte. Jeg sier aldri "Hei jeg skal ha et glass vann", eller "et glass vann takk".

Detta var intressant vinkel som jag inte tänkt på. Råkar man uttrycka sig fel så får man inget vatten gratis enligt ovan. När någon frågar mig " Vad vill du dricka?" Så blir svaret som oftast om jag vill ha vatten "ett glas vatten tack" Det skulle innebära att jag blir nekad enligt den checklistan varje gång :)
 

Moco

Medlem
Detta var intressant vinkel som jag inte tänkt på. Råkar man uttrycka sig fel så får man inget vatten gratis enligt ovan. När någon frågar mig " Vad vill du dricka?" Så blir svaret som oftast om jag vill ha vatten "ett glas vatten tack" Det skulle innebära att jag blir nekad enligt den checklistan varje gång :)

"Vinkel", helsnurrigt argument om du frågar mig. Jag kan ju på sätt och vis hålla med om korrekt språkbruk inte förefaller särskilt prioriterat längre, vilket är beklagligt. Att det dock skulle vara på det viset att vatten endast serveras till den som ber om det på ett speciellt sätt är ju en väldigt farlig väg att gå. Var drar man då gränsen? Dialekt och ev. ursprung, klädval, frisyr etc. kan ju då påverka likväl.
 

Agö

Medlem
"Vinkel", helsnurrigt argument om du frågar mig. Jag kan ju på sätt och vis hålla med om korrekt språkbruk inte förefaller särskilt prioriterat längre, vilket är beklagligt. Att det dock skulle vara på det viset att vatten endast serveras till den som ber om det på ett speciellt sätt är ju en väldigt farlig väg att gå. Var drar man då gränsen? Dialekt och ev. ursprung, klädval, frisyr etc. kan ju då påverka likväl.
Det viktiga är att se rejält uttorkad ut.
 
A

Aurora

Guest
Detta var intressant vinkel som jag inte tänkt på. Råkar man uttrycka sig fel så får man inget vatten gratis enligt ovan. När någon frågar mig " Vad vill du dricka?" Så blir svaret som oftast om jag vill ha vatten "ett glas vatten tack" Det skulle innebära att jag blir nekad enligt den checklistan varje gång :)

Hvordan klarer du å konkludere med dette, ut i fra det du har quotet? Honestly? :)
"Det handler også litt om å være hyggelig mener jeg, og å spørre på en ydmyk måte. Jeg sier aldri "Hei jeg skal ha et glass vann", eller "et glass vann takk"."
 

Senator

Moderator
jag ser fram emot när BA och Lufthansa inför regler för ölservering i ekonomi som baseras på artighet:
Passagerare på BA till personalen: "Dear BA Flight Attendant. As a humble passanger and guest onboard on your fine aeroplane, I was wondering if I, if it is not too much trouble, could ask you for a glass of beer. Only if it is not too much of an effort.

Jag som @Moco skulle nog gärna se ett trevliga bemötande även från passagerare, men det blir en form av utopisk anarki om det är båda sättet man frågar efter vatten, vem man är, och vem man frågar bland personalen ;)

SAS = konsekvent inkonsekvent
 
A

Aurora

Guest
Er det en svensk særegenhet, å dra strikken så langt?
Alt jeg skreiv var at; om man virkelig aldri fikk et glass vann om man ber om det, så kan man jo prøve ut å spørre på en annen måte. For vi er flere andre som alltid får vann når vi spør om det, i GO...

Men go ahead, om det er mer morsomt å dra det ut til noe som bare er useriøst og svada, I'm out. Det er ikke dette jeg mente, ei heller sa jeg det for at det skulle bli en harselleringsgreie.
 
Toppen