Senaste nytt

Kötid SAS Fast-Track Stockholm Arlanda T5

Agö

Medlem
Innebär FT att det inte ska ta mer än 5 minuter att passera säkerhetskontrollen eller är det fortfarande en FT om det tar 15 minuter när den vanliga kön tar 30 minuter?
Det är en bra poäng. Idag vill jag dock tro att det hade gått snabbare att ta den vanliga kön med tanke på att fyra band var öppna på den sidan.

Samtidigt planerar åtminstone jag med en tämligen snabb process. Skulle det ta 2h och den vanliga kontrollen 4h skulle jag inte vara nöjd.
 

trekker

Medlem
Jag har varit med om att man gar igenom FT och kommer fram till kontrollen och det ar ko, pa andra sidan ar det tomt - varpa folk fran FT kon krypit under for att komma fram snabbare men fatt en rejal pabackning fran personalen och blivit tillbakaskickade till FT (ST I detta fallet).
 

dino_81

Medlem
Med risk för att sticka ut tungan lite men jag undrar om inte vi som alltid och oavsett använder oss av fast track bara för att vi kan är en orsak till att fast track i stället blir slow track?

Vad jag menar är att vi av olika anledning inte överväger möjligheten att välja den vanliga säkerhetskontrollen på tider då den sannolikt går fortare. Det må vara mer folk i kön men också är fler kontroller öppna.

Reflekterade över detta ur ett annat perspektiv när vi åkte från Hongkong i söndags då det fanns två check in för Business/Plus/Gold, en allmän bag-drop och tre diskar för Go. Trots att kön till Business/Plus/Gold var längre än den kö som fördelade sig på tre diskar för Go så var det ingen som bytte till den kortare kön. Undertecknad inkluderad.

Nu är det kanske inte så att det finns möjligheten att kontrollera status i kontrollen innan man väl har tagit sig bakom positionen där boarding card kontrolleras.

Håller dock med om att ovan inte är en anledning till att fast track går oacceptabelt långsamt men det gäller att laga efter läge och då kanske det är bättre att välja den vanliga säkerhetskontrollen.

Summa summarum är jag positiv till denna tråd! :) Ännu bättre vore om Arlanda själva kunde ha realtider för säkerhetskontrollerna på sin hemsida.
 

maswan

Medlem
Så länge kön till "fast" track på T5 bara är lång och inte jättelång (hela vägen ut till automaten) går det inte att se innan man väljer fålla, jag har faktiskt funderat på det tidigare. Kön är helt skymd bakom hörnet.
 

fcx

Medlem
Ett anspråkslöst förslag.

Hur många jobbar i säkerhetskontrollen på T5? En till två pers kollar boardingkort. Fyra pers per linje. En till två supervisor.

Om det är en FT och fyra vanliga så är det således c:a 23 personer som jobbar där. Då kan det knappast vara för mycket begärt att:
1. Märka att det är fel belastning mellan linjerna.
2. Omfördela passagerare för att få balans på kort sikt.
3. Öka/minska FT-linjerna för att få balans på lång sikt.

Med tanke på den viktiga funktion personalen fyller för flygsäkerheten så bör de ha kompetens, motivation och initiativkraft att kunna utföra detta.
 

Canadien

Medlem
Jah har varit med om att de fördelar om när det är väldigt lite folk i vanliga rännan. Men i rusning tycker jag det allsom oftast är väldigt lång kö till bägge.
 

Agö

Medlem
Jag funderar om en tillräcklig mängd kundtjänstmail till SAS med dokumentation (när, hur lång tid i kö, etc) om detta kanske får dem att som betalande kund gnälla hos Swedavia.
Precis tanken med denna tråd. Först och främst se om andra har liknande erfarenheter (det kan ju vara så att jag har otur) och, om så är fallet, påpeka det för SAS.
 
Toppen