Senaste nytt

Köra från Denver till Las Vegas i april/maj

palmen

Moderator
Sitter och tittar lite på hur jag skulle kunna ta mig till Las Vegas.
Det är mycket billigare att flyga till antingen Kalifornien eller till Denver och sedan köra. Jag kommer ha ungefär en vecka på mig från att jag kommer till USA tills jag behöver vara i Las Vegas.

Min första tanke var att flyga till San Francisco och sedan bila ner till Los Angeles/San Diego och till Las Vegas sista dagen. Har dock gjort denna typ av resa fler gånger senaste året och därför började jag titta på alternativ.

Denver ligger på lagom avstånd för att man ska kunna köra under några dagars tid med diverse stopp på vägen. Tanken är väl att åka I70 och I15 utan några jättestora omvägar.
Hur är I70 denna tid på året?
Vad finns det längs med vägen som är värt att stanna för och var ska man bo?
Eller är denna sträcka bara tråkig att köra efter att man lämnat Colorado?
 

mha321

Medlem
Kan inte uttala mig om just den rutten men har du kollat typ Phoenix eller Salt Lake? Bra mycket kortare att köra och fortfarande ny rutt?
 

Erikhaka

Medlem
Gjorde en liknande resa för några år sedan. Vi gjorde avstickare till Moab och Flagstaff påvägen. Att bila genom Utah är riktigt trevligt och vackert IMO. Potentiellt skulle du kunna köra en avstickare över GC också.
Flagstaff rutten bli dock lite väl lång om man inte har intresse att se staden.
 

AABack2ARN

Medlem
Phoenix - Las Vegas är en väldigt trevlig sträcka med möjlighet till flera avstickare som Sedona, Flagstaff, Grand Canyon och inte minst att stanna någon dag i Phoenixområdet (företrädelsevis Scottsdale). Borde vara väldigt behagligt väder så års.
 

palmen

Moderator
Kan inte uttala mig om just den rutten men har du kollat typ Phoenix eller Salt Lake? Bra mycket kortare att köra och fortfarande ny rutt?
Det skulle absolut kunna fungera, men jag har aldrig varit i Denver eller Colorado och vill verkligen dit och se staden.
Tanken är i så fall att flyga dit och ha någon dag på plats och sedan köra sträckan på 4-5 dagar.

Gjorde en liknande resa för några år sedan. Vi gjorde avstickare till Moab och Flagstaff påvägen. Att bila genom Utah är riktigt trevligt och vackert IMO. Potentiellt skulle du kunna köra en avstickare över GC också.
Flagstaff rutten bli dock lite väl lång om man inte har intresse att se staden.
Vad är speciellt med Moab? På google maps är det en fin bild över berg med ett runt hål i.
Skulle du säga att 4-5 dagar är tillräckligt för detta?

Phoenix - Las Vegas är en väldigt trevlig sträcka med möjlighet till flera avstickare som Sedona, Flagstaff, Grand Canyon och inte minst att stanna någon dag i Phoenixområdet (företrädelsevis Scottsdale). Borde vara väldigt behagligt väder så års.
Tror det blir en lite för stor omväg att köra då jag bara har 4-5 dagar på mig
 

Senator

Moderator
Det är en fantastisk bilresa över Rocky Mountains, men vädret kan fortfarande vara lynnigt. Några rekommenderade stop:
Pizza på Beau Jo's i Idaho Springs
Shopping i Dillion/Silverthorne
Fika i Vail
Planespotting Eagle/Vail Airport (räknas som topp 10 svåraste i världen)
TIPS: ta tåget från Denver till Glenwood Springs och hämta hyrbil där som alternativ
Bada i Glenwood Hot Springs Pool
Glenwood till Grand Junction är gäsp
Grand Junction: Colorado National Monument är ett måste
Över gränsen är Moab, UT och Arches National Park ett måste. Jag skulle också slå ett slag för Dead Horse State Park som är på vägen (mellan I-70 och Moab)
TIPS: kör bakvägar från Glenwood Springs till Moab. Alla vägar kommer ha fantastiska vyer
TIPS: se till att du har med dig U2's "Joshua Tree" på Spotify. Nu hämtade U2 inspiration i USA och Joshua Tree National Park ligger i CA, men när du åker ner dessa smala vägar och ser röda grusvägar utan skyltar är låtar som "Where the streets have no name" och "In God's country" lämpliga
Utah är I-70 också en del gäsp, men Zion National Park är värt ett besök. Samma med George, UT där du får leta upp alla polygamister :)
 

Homer

Medlem
Raka spåret är huvudsakligen tråkig ökenväg.
Moab/Arches national park ligger bra till för att stanna 1 dag.
Längre omvägar: Zion, Canyonlands, Petrified Forest National Parks,
Antelope Canyon, Horseshoe Bend etc.

Kollat envägsavgift för hyrbilen?
 
Jag ska åka Las Vegas till Denver (men med en del omvägar) nästa vecka så dom här tipsen kom med perfekt tajming , tack ! :D
Åker Denver till Los Angeles via Phoenix på vägen tillbaka men den kommer bli mer raka vägen.

Jag får återkomma med mina tips här efteråt.
 

nissefalk

Medlem
Jag har gjort liknande tripp från Denver till Phoenix och som redan nämnts här skulle jag rekommendera Monument Valley, Arches National Park och den lilla staden Paige där man kan enkelt nå Antelope Canyon och Horse Shoe Bend, därifrån till Grand Canyon och Flagstaff innan du kör vidare mot Las Vegas det kan vara värt en liten omväg och köra via Sedona.
 

palmen

Moderator
Kollat envägsavgift för hyrbilen?
Går man via Avis eller Hertz sidor direkt får jag priser på ca 5-10k för måndag-lördag hyra.
Gör jag samma bokning via rentalcars på Hertz så är priset ca 2500 SEK.

Några hemligheter här eller vad man ska tänka på, vill ju helst boka direkt med hyrbilsbolagen.
 
Toppen