Senaste nytt

Kör alla Star Alliance bolag med Coca Cola?

Jonas C

Medlem
Själv försöker jag undvika cola drycker så mycket som möjligt och vet därför inte hur de smakar inbördes. Men frågan är intressant ändå. Undrar om Turkish Airlines serverar Cola Turka och om arablands baserade flygbolag serverar Mecca Cola?
VD:n för Coca Cola är turk, så att servera annat vore en skam för landet. Dock hade Turkish Airlines en kampanj för något år sedan där man kunde samla miles på Pepsiburkar.
 

ulagun

Medlem
Förstår om nån initialt reagerar på en lite suspekt rubrik. Men för en person som dricker mellan 2,5-4 litet Coca Cola Zero om dagen är detta en högst relevant fundering :)
Liten moralisk pekpinne.
Är diabetiker sedan många år. I min enfald antog jag "zero-drycker" var helt OK för min del.
När min diabetessköterska fick höra detta trodde jag att hon skulle ge mig en örfil. Det är absolut det sämsta man kan dricka (utöver riktig fika förstås :( ) enligt henne om man har eller tänker sig skaffa diabetes.
Hennes råd var att om jag nu nödvändigtvis måste dricka Coke eller annan läsk att då dricka de med vanligt socker och absolut inte light/zero produkter.
Rätt eller fel. Vad vet jag, men gör som säger. Vanlig Coke men i måttliga mängder.
 

Abbs

Medlem
Liten moralisk pekpinne.
Är diabetiker sedan många år. I min enfald antog jag "zero-drycker" var helt OK för min del.
När min diabetessköterska fick höra detta trodde jag att hon skulle ge mig en örfil. Det är absolut det sämsta man kan dricka (utöver riktig fika förstås :( ) enligt henne om man har eller tänker sig skaffa diabetes.
Hennes råd var att om jag nu nödvändigtvis måste dricka Coke eller annan läsk att då dricka de med vanligt socker och absolut inte light/zero produkter.
Rätt eller fel. Vad vet jag, men gör som säger. Vanlig Coke men i måttliga mängder.
Jag litar inte särskilt mycket på random läkare/sjuksköterskor då de väldigt sällan har tid att vara uppdaterad med senaste forskningen. Många som fortfarande tror att ägg är dåligt för kolestrolet. Med det sagt har jag inte sett mycket forskning om att sötningsämnen skulle ha större effekt än socker alternativ någon effekt alls. Om sådan forskning finns vill jag gärna se den!
 

Canadien

Medlem
Jag litar inte särskilt mycket på random läkare/sjuksköterskor då de väldigt sällan har tid att vara uppdaterad med senaste forskningen. Många som fortfarande tror att ägg är dåligt för kolestrolet. Med det sagt har jag inte sett mycket forskning om att sötningsämnen skulle ha större effekt än socker alternativ någon effekt alls. Om sådan forskning finns vill jag gärna se den!

Börjar bli OT men det finns forskning, vet dock inte vem som sponsrat men 400k individer låter iallafall seriöst. Teorin är väl att de artificiella sockret lurar kroppens mekanismer att tro att man får i sig riktigt socker och på så sätt går insulinnivå upp trots att det inte behövs, och kroppen börjar också lagra energi som fett för att den tror att det finns lättbearbetat vanligt socker att tillgå.

Artificial sweeteners linked to weight gain, finds new research | The Independent
 

ulagun

Medlem
Som jag avslutade med
"Rätt eller fel". Tänker inte gå in på hennes argument. Låt oss därför slippa diskussion om diabetsforskning.
Finns avsevärt trevligare ämnen i detta forum.
 

Jönsson

Medlem
Jag litar inte särskilt mycket på random läkare/sjuksköterskor då de väldigt sällan har tid att vara uppdaterad med senaste forskningen. Många som fortfarande tror att ägg är dåligt för kolestrolet. Med det sagt har jag inte sett mycket forskning om att sötningsämnen skulle ha större effekt än socker alternativ någon effekt alls. Om sådan forskning finns vill jag gärna se den!
Det var inte speciellt svårt att hitta aktuella länkar till sådan forskning. Denna artikel hänvisar till flera forskningsrapporter.

The truth about artificial sweeteners – Are they good for diabetics? - ScienceDirect
 

jerixon

Medlem
Snälla...
Det finns en hel del forskning från lite mer trovärda källor att det är tvärt om också.
Ser gärna forskning på fullt friska individer med och med koll på vad de i övrigt konsumerar.
Men vi kanske inte ska gå in på kost och träning här för då kan jag tjöta i spaltmeter i ett antal år!
Jag har perfekta värden, har gått ner 90 kilo från mina dåliga ungdomsår och konsumerar mycket sötningsmedel utan negativ effekt på kroppen.
Jag har dessutom investerat rejält med pengar för att kolla upp så att det faktiskt är så. Och med detta lämnar jag diskussionen på sötningsmedel :p

Det var inte speciellt svårt att hitta aktuella länkar till sådan forskning. Denna artikel hänvisar till flera forskningsrapporter.

The truth about artificial sweeteners – Are they good for diabetics? - ScienceDirect
 

Jönsson

Medlem
Snälla...
Det finns en hel del forskning från lite mer trovärda källor att det är tvärt om också.
Ser gärna forskning på fullt friska individer med och med koll på vad de i övrigt konsumerar.
Men vi kanske inte ska gå in på kost och träning här för då kan jag tjöta i spaltmeter i ett antal år!
Jag har perfekta värden, har gått ner 90 kilo från mina dåliga ungdomsår och konsumerar mycket sötningsmedel utan negativ effekt på kroppen.
Jag har dessutom investerat rejält med pengar för att kolla upp så att det faktiskt är så. Och med detta lämnar jag diskussionen på sötningsmedel :p
Menar du att Science Direct inte är en trovärdig källa? Det är bara en databas som länkar till olika vetenskapliga artiklar i akademiska journaler och e-böcker.
 
Toppen