Senaste nytt

Köpt business för 27 000, pengar har dragits men ingen biljett registrerad

agehall

Medlem
Det här är ett lysande exempel på varför man aldrig vill betala biljetter med något annat än ett kredit- eller betalkort. Tråkig situation, men det är inte så mycket annat att göra än att jaga SAS och ev din bank. Kan tänka mig att om det varit fel så kanske SAS inte ens fått in betalningen än på sin sida även om pengarna dragits för dig.
 

johansch

Medlem
Jag råkade ut för något liknande för en massa år sedan (5-10?) när jag köpte något mycket billigare av någon nätshop som de inte kunde leverera av någon anledning. De kunde inte heller skicka tillbaka pengarna - det verkade som att det totalt saknades en robust chargeback-mekanism med det betalningsmedlet. Det tog en vecka med manuellt mailande med banköverföringsdetaljer och liknande för att få tillbaka pengarna. Sedan dess har jag undvikit "direktöverföringar" för att köpa saker.

Direkt oansvarigt av SAS att erbjuda det här betalningsmedlet utan att ha vettiga rutiner för när det går fel. Vilket det ju ganska ofta gör i flygbranschen, både på grund av systemens komplexitet och i det här specifika fallet (SAS) institutionell inkompetens.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Jag råkade ut för något liknande för en massa år sedan (5-10?) när jag köpte något mycket billigare av någon nätshop som de inte kunde leverera av någon anledning. De kunde inte heller skicka tillbaka pengarna - det verkade som att det totalt saknades en robust chargeback-mekanism med det betalningsmedlet. Det tog en vecka med manuellt mailande med banköverföringsdetaljer och liknande för att få tillbaka pengarna. Sedan dess har jag undvikit "direktöverföringar" för att köpa saker.

Direkt oansvarigt av SAS att erbjuda det här betalningsmedlet utan att ha vettiga rutiner för när det går fel. Vilket det ju ganska ofta gör i flygbranschen, både på grund av systemens komplexitet och i det här specifika fallet (SAS) institutionell inkompetens.
Då är det ju precis lika oansvarigt av banken att tillhandahålla det, särskilt till en kund med sådan historik.

Det finns en allmän efterfrågan i Sverige på att betala med både banköverföring utan charge back och mot faktura med höga avgifter och låga rättigheter. När det dessutom ger lägre avgifter för säljaren att erbjuda den tjänst kunderna efterfrågar så är det förstås attraktivt för dem.
 

tomten

Medlem
Exakt samma sak hände mig för ett par år sedan, det blev väldigt mycket problem och sas hävdade bestämt att penarna bara var reserverade. tog någon dag innan dom fick tag på någon på ekononmi avdelningen som hittade en "flytande" transaktion som låg på ett konto hos dom utan att vara kopplad till en biljett. Pengarna återbetalades men jag har inte använt deras koppling mot bank sedan dess utan alltid kört med kort efter den händelsen.

Istället för att skriva ett argt inlägg citerar jag mig själv i mitt inlägg på SAS facebooksida. En snabb summering är att jag försökte köpa en biljett, pengarna drogs men ingen biljett dök upp pga "fel i system".

Hej. Inatt försökte jag boka en biljett på er hemsida. När det uppstod ett fel med kortköp så prövade jag istället att betala via min bank. Jag slussades vidare till SEB och genomförde köpet med BankID. När jag sedan hannar på SAS hemsida igen kommer ett felmeddelande upp om att köpet misslyckats, jag får alltså ingen bekräftelse eller biljett. Jag tittar på min bank och ser att pengarna har dragits från mig. Jag har varit i kontakt med kundtjänst hos er men dom kunde inte svara på vad som hänt. På SEB hänvisar dom till er eftersom dom inte längre har pengarna.

Så till frågan: Har någon drabbats av detta eller känner till vad som pågår?
 

Dr. Miles

Expert
En lite off topic fråga.

När man betalar på vissa onlineresebyrå i Sverige så får man lite rabatt när man överför pengarna istället för att betala med kredit-/betalkort.
Men vad är vitsen/fördelen med att välja banköverföring över betalning genom kredit-/betalkort på SAS webbsida? Är det inte samma pris?
 

tomten

Medlem
En lite off topic fråga.

När man betalar på vissa onlineresebyrå i Sverige så får man lite rabatt när man överför pengarna istället för att betala med kredit-/betalkort.
Men vad är vitsen/fördelen med att välja banköverföring över betalning genom kredit-/betalkort på SAS webbsida? Är det inte samma pris?

Ingen vinst alls, därför jag numera betalar enbart med kort.
 
En lite off topic fråga.

När man betalar på vissa onlineresebyrå i Sverige så får man lite rabatt när man överför pengarna istället för att betala med kredit-/betalkort.
Men vad är vitsen/fördelen med att välja banköverföring över betalning genom kredit-/betalkort på SAS webbsida? Är det inte samma pris?
...När det uppstod ett fel med kortköp så prövade jag istället att betala via min bank...
 

WF789

Medlem
En lite off topic fråga.

När man betalar på vissa onlineresebyrå i Sverige så får man lite rabatt när man överför pengarna istället för att betala med kredit-/betalkort.
Men vad är vitsen/fördelen med att välja banköverföring över betalning genom kredit-/betalkort på SAS webbsida? Är det inte samma pris?
Mange som ikke får kredittkort, og noen få som ikke får debetkort som kan brukes på nett.
 

Tostarp

Medlem
Sverige är det enda landet inom EU där det är förbjudet att ta ut kortavgiften av kunden, därav har vi kvar 'banköverföring' etc. Dvs om du betalar med 'banköverföring' så är det säljaren som tjänar på det, inte du. Säljaren slipper då att betala 'kortavgiften' (Kortinlösen 1-5%).

Som sagt i alla andra länder tar säljaren ut denna avgift ovanpå köpet. Det räcker du åker till Köpenhamn och tankar bilen med ett kort, så ser man avgiften. Inte i Sverige...
 

mha321

Medlem
Sverige är det enda landet inom EU där det är förbjudet att ta ut kortavgiften av kunden, därav har vi kvar 'banköverföring' etc. Dvs om du betalar med 'banköverföring' så är det säljaren som tjänar på det, inte du. Säljaren slipper då att betala 'kortavgiften' (Kortinlösen 1-5%).

Som sagt i alla andra länder tar säljaren ut denna avgift ovanpå köpet. Det räcker du åker till Köpenhamn och tankar bilen med ett kort, så ser man avgiften. Inte i Sverige...
Deer bolag som sas betalar garanterat inte 5%. Jag skulle bli mycket förvånad om de ens betalar 1% I snitt.

Det är avgift på bank betalningarna också för säljaren när det sker online. Men de är normalt lägre än kort, åtminstone list priser. Men gratis är det inte.

Men in Sverige är det också normalt kunden som efterfrågar bank betalning och faktura. Inte handlaren. Klart det finns undantag men i de flesta fall. Troligen därför att många svenskar har en irrationell rädsla för att använda kort i ehandel och därför hellre väljer ett osäkrare alternativ.
 
Last edited:
Toppen