Köpenhamns kommunalråd motsätter sig försäljning av SAS

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av airbus380.se, 8 Mars 2012.

  1. airbus380.se

    airbus380.se Medlem

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Köpenhamns kommunalråd, eller som hans titel är i Danmark overborgmestare, Frank Jensen har i en intervju med Børsen klart satt ned foten varför den norska och svenska staten inte ska sälja ut sin andel av SAS. Det handlar om arbetsplatser i Köpenhamn:

    ”Jeg vil stærkt opfordre de tre nordiske regeringer til at skrinlægge alle tanker om at sælge deres andele i SAS. Det er helt afgørende for at skaffe fremtidige arbejdspladser i Øresundsregionen og Danmark, at vi fastholder Københavns Lufthavn som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt,” siger Frank Jensen til Børsen.

    airlineroute 2 mars:
    As per 02MAR12 GDS Inventory display, Air China starting 01JUN12 is introducing Airbus A330-200 aircraft service on Beijing – Stockholm route, replacing Boeing 777-200. From 09JUN12 is restoring service back to Daily from current 5 weekly flights.

    airlineroute 27 feb:
    Air China has cancelled planned service resumption on Beijing – Copenhagen route. The route was due to resume form 02JUN12, 4 times a week on board Airbus A330-200 aircraft.
     
  2. Homer

    Homer Medlem

    Han tilføjer, at hvis ikke EU's konkurrenceregler forhindrer det, kan Københavns Kommune være en mulig køber af en del af SAS.

    Takeoff.dk
     
  3. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Försäljning av SAS inom de närmsta åren är väl i princip dödfött ändå med tanke på att vänsterregeringar i både DK och NO är avogt inställda. Känns inte som att Sverige heller skulle göra någon större kraftansträngning för att få inkassera 21,4% av 2,5 miljarder SEK eller vad SAS nu är värderat till på börsen. Situationen kan väl eventuellt ändras om Rickard Gustafsson skulle få för sig att flagga för ännu en nyemission.
     
  4. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    På känt danskt protektionistiskt manér. Undrar varför han anser att Sverige/Norge (speciellt Norge) ska ta på sig det synsättet?
     
  5. Ser man på saken ur ett rent skattebetalarperspektiv vore väl det bästa att Lufthansa när de väl blivit av med BMI köper hela eller delar av SAS. Ett annat vore att Finnair gick ihop med SAS för att fortsätta ha en start nordeuropeisk konkurrent till Lufthansa-LX gruppen. Hoppas bara att de då är kvar i *A.
     
  6. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Sån tur att kommunalråd i princip har en icke-röst i denna fråga. Att hålla fast i en sån här förlustaffär endast med argumentet att behålla arbetstillfällen vid en punkt känns som ett diplomatiskt klavertramp.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×