Senaste nytt

Köpenhamns flygplats får tummen upp!

Kris

Medlem
Tummen upp för CPH från min sida. Kul med positiv uppmärksamhet för en av våra skandinaviska hubbar. Mer sånt!

Har precis travat runt på CPH i eftermiddags utan att behöva konfronteras med varken svenska eller danska surmular; bara happy faces :)
 

krasnyj

Medlem
Då Steve flyger en hel del i jobbet, både med oss vanliga döda och med privat jet så kände jag bara för att dela med mig av hans reflektion.
 

pep

Medlem
Københavns Lufthavn Europas mest effektive – igen
2013 - Københavns Lufthavne

For ottende gang på 10 år er Københavns Lufthavn blevet kåret som Europas mest effektive lufthavn. Bag prisen står det internationale, uafhængige Air Transport Research Society, der analyserer og vurderer effektiviteten i alverdens lufthavne.
 

Agö

Medlem
Idag hade lastarna på Kastrup valt att sätta SK902 (Newark), SK944 (Chicago), SK566 (Paris) och SK936 (San Francisco) på samma band. Planen landade samtidigt. Förstå vilket kaos som uppstod när hundratals amerikanska och franska kryssningsgäster skulle hämta trippla bagage per skalle. Just bagagehanteringen är fortfarande ett område på vilket det finns stor förbättringspotential för CPH.
 

pep

Medlem
Hvis jeg skulle vælge mellem MUC og CPH på interkontinental transfer vilge jeg vælge CPH, netop fordi den er til at overskue, man er ikke et sekund nervøs for at noget kan gå (helt) galt. Den er også meget stille og støjfri....MUC er der større afstande at slæbe håndbaggage rundt i.Security checks fungerer gogt for mig i CPH har aldrig ventet mere end max. 7 minutter på ikke-fast-track. I MUC har jeg været mindre heldig, men dog heldigere end i FRA, hvor jeg 3 gange har mistet fly pga. lang security kø!
 

flying

Medlem
Hvis jeg skulle vælge mellem MUC og CPH på interkontinental transfer vilge jeg vælge CPH, netop fordi den er til at overskue, man er ikke et sekund nervøs for at noget kan gå (helt) galt. Den er også meget stille og støjfri....MUC er der større afstande at slæbe håndbaggage rundt i.Security checks fungerer gogt for mig i CPH har aldrig ventet mere end max. 7 minutter på ikke-fast-track. I MUC har jeg været mindre heldig, men dog heldigere end i FRA, hvor jeg 3 gange har mistet fly pga. lang security kø!

Alla har vi olika preferenser. Jag skulle välja byte i MUC alla dagar i veckan och håller inte alls med dig om att avstånden skulle vara mycket längre i MUC!?

Passkontrollen på CPH brukar också oftast stäcka sig till "salmon house" under peak tider. Och med tanke på alla strejker på CPH under åren så skulle jag nog knappast välja den om jag vill undvika att det går "(helt) galt"

Som sagt endast min personliga reflektion. Att jag sedan råkar gillar FRA är väl en helt annan sak :)
 

pep

Medlem
OK, point taken: Paskontrollen i CPH kan være uhyggelig med laaaannngg kø og er ikke altid en storlufthavn værdig. Kan være en kæmpe "detour" at komme hjem og sidde i saksen med kun 2 "bure" åbne. Strejker i CPH er en saga blot, nu er folk bange for at miste arbejdet (pga. pres fra svenskerne :rolleyes: Men CPH kan være hyggelig og jeg er stolt af den på nær priserne...
 
Sällar mig till skaran som föredrar MUC över CPH, har förvisso bara erfarenhet av T2 på MUC, men den är ändå hanterbar trots storlek. Det finns, tysk som den är, även någon slags fungerande logik i hur man förflyttar sig. CPH är ju ett himla dodgande av folk hela tiden då alla försöker gå på samma ställe samtidigt i trånga passager etc. FRA... *shiver* :)
 
Ett annat tillägg utöver det som redan sagts är är att check in/arrival area på CPH är ju helt kaotisk ibland. Omöjligt att ta sig fram bland allt folk som ska ta emot/vinka adjö samt alla ankommande/åkande resenärer. Lägg till en minst sagt rörig biljettdisk för tåg så är det ibland så packat att man knappt kommer framåt.

Verkligen! De där räckena vid ankomstporten verkar inte vara något som folk förstår att respektera. Hopplöst...
 
Toppen