Senaste nytt

Köpenhamns flygplats (CPH) = Svart hål för bagage?

Magnus_K

Medlem
@Dr. Miles
Instämmer men mycket du kan slippa undan. Mycket av det du nämner går att hyra på plats.
Vill man dra med sig det, så vet man ju vad man spelar med.
Finns det inte med på flighten så är det ju upp till flygbolaget att ge ersättning men vill man som sagt slippa allt meck då är det att föredra handbagage så långt det går.
 

Dr. Miles

Expert
@Dr. Miles
Instämmer men mycket du kan slippa undan. Mycket av det du nämner går att hyra på plats.
Vill man dra med sig det, så vet man ju vad man spelar med.
Finns det inte med på flighten så är det ju upp till flygbolaget att ge ersättning men vill man som sagt slippa allt meck då är det att föredra handbagage så långt det går.
Det beror som sagt på personer.
Jag känner till några bekanta som inte vill hyra golfklubbor från golfklubben utan att de alltid tar med sig egna klubbor.
Och glöm att skicka alla maskin-/maskindelsexemplar i förväg, det kräver mycket pappersarbete samt tid och t ex att skicka ett paket till Brasilien är alltid en huvudvärk.

För min del är det mycket meck att få in allting i handbagaget, istället för att packa dem i resväskan och checka in den.
 

Magnus_K

Medlem
Brukar iofs inte ha problemet med maskindelar :)
Men finns Fedex och UPS sådant också.
Jag har inget emot folk som vill ta med sig en massa grejor, det är fritt fram men personligen försöker jag inte ha det.
 

Appfly

Medlem
Gillar också att resa utan handbagage, slippa tävla om plats i bagagehyllorna eller att få sitt bagage krossat av folk som pressar med full kraft för att få in sin väska i en överfull bagagehylla.

OT: Blev förövrigt kallad idiot av en medpassagerare när jag bad honom att ta det försiktigt då en annan passagerare lagt sin kameraväska i bagagehyllan när han absolut skulle trycka in sin väska."Men jag måste ju få in min väska!!" "Alternativt kan man checka in den" "är du en idiot!" "Undrar vem som är en idiot" sen kom hans fru/resesällskap och lugnade ned det hela. :)
 

MarcusC

Medlem
De flesta flygbolag precis som många andra vill ju ändå hålla en hög service nivå, och till viss del kan de ju tjäna pengar på bagage. Då måste man ju eftersträva hyfsad kvalitet. Bagage som är försenat är knappast en billig affär för flygbolagen , men det finns som nämns i denna ned flera trådar vissa flygplatser som helt klart har sämre hantering. Sedan tror jag också det skiljer på handlingbolag och flygbolag. Lufthansas markpersonal i Frankfurt och Munchen har ex vis handdatorer så de exakt ser vad som lastas etc. Har inte sett SGS med den typen av teknig vid varje plan de lastar?
 

Kiev

Medlem
Et annet alternativ er å ha en god reiseforsikring, og så ta evt forsinket reisegods som en bonus. Europeiske reiseforsikring og Amex platinum har vel 6000 NOK, mens Eurocard platinum har 10000 NOK limit. Krever dog at man ikke lider av angst for hurtig-shopping ;)
Har også hørt om de som planlegger korte transfer på visse flyplasser, men da er man inne på moralsk tvilsomme baner.
Eller hva synes andre: er det forskjell å utnytte et slikt system, sammenlignet med å hoppe på et ekstremt godt web-tilbud på reise når man vet det er "for godt til å være sant" og dermed sikkert feilskrevet?
 

agehall

Medlem
Det är väl möjligen ifall de inte har tid att stuva om bagaget så att priotaggade väskor hamnar längst in. Då tror jag de bara skiter i att lasta dem.
 
Toppen