Senaste nytt

Köpenhamn till Kapstaden i februari

F

FCT

Guest
@Johan 1 är det någon speciell anledning varför du vill ner och studsa i JNB? Känns lite mer effektivt att flyga till tur och retur CPT med Turkish (via IST) eller med Qatar (via DOH). Boka sedan en enkel från Port Elizabeth till CPT.... kostar inte många kronor.
JNB? Han skriver ju JHB som är i Malaysia. ;)
En omväg som inte är onormal här. :)
 

Johan 1

Ny medlem
Ingen riktigt anledning mer än att det verkar bli bra mkt dyrare om man inte gör det samt att flygen från Port Elizabeth till Kapstaden är dyra alt går på dåliga tider. Men som sagt hoppas att det finns någon som har lite tips och tricks här inne... annars är det väl bara att väga risk mot kostnad.
 

Moco

Medlem
Flyer till JNB/CPT hela tiden och har sällan mer än två timmar mellan ankomst och avgång till CPT.

Har aldrig, och jag menar aldrig, haft någon försening in till JNB. Priobagage etc. fungerar perfekt! Passkontrollen är heller aldrig seg, utan flyter på bra.

Just OR Tambo tycker jag på många sätt är ett föredöme. Fungerar långt sämre med allt i Sverige.
 

agehall

Medlem
Hej,

Vi är en familj på 5 pers 2 vuxna och tre barn (9,7,4). Vi ska åka till Sydafrika vecka 7 & 8 nästa år. Vi kommer att gör Kapstaden och garden route.

Jag har kollar på biljetter och hittat BA från CHP den 13/2 till JHB landar 07:00. Från JHB har jag hittat inrikes till Kapstaden vid 09:00. Törs man ha så kort transfer i JHB? Tillbaka flyger vi från Port Elisabeth den 29/2 på kvällen för att flyga med BA hem sent 29/2.

Om jag bokar BA till JHB T/R och inrikes biljetterna separat får jag ett bra pris och jag försöker biljetterna co-share blir det mkt dyrare. Varför? Törs man boka detta utan co-share? Räcker det med 2 timmar i JHB in och ut?

Någon som har svar och eller bättre biljetter Vi är ganska så låsta till dessa datum +/- några dagar.

Tusen tack på förhand!

Välkommen till businessclass @Johan 1 - kul att du hittat hit via dina frågor om hur man tar sig till Kapstaden. Hoppas du kommer att trivas här och bidra till forumet med fler inlägg i framtiden!

Jag ser att du redan fått en hel del svar ovan så jag ska fatta mig kort. Jag har aldrig gjort transfer med incheckat bagage på JNB, men jag tycker 2h låter väldigt kort om man har olika biljetter (vilket jag antar avses med "co-share"). Jag hade nog tagit till tiden rätt rejält för att vara på den säkra sidan. Min erfarenhet är att det är enkelt att komma in i Sydafrika, men när man sedan ska airside igen kan det ta evigheter. Det var några år sedan jag var på JNB senast, så det kan dock ha blivit bättre.

En annan viktig sak att tänka på, är att Sydafrika nyligen införde nya krav för resenärer under 18 år. Läs gärna mer i Nya regler för resor med barn till Sydafrika | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor och titta på länkarna i den tråden. Det ser ut att vara en hel del krångel tycker jag.

Det är ju lite detta som är mitt problem. Kollar med BA till Johannesburg T/R. (ut 11/2 tillbaka 29/2) Då hittar jag 26000 DKK. Om jag sedan kollar på inrikes separat kan jag hitta detta för under 5000 kr både (Johannesburg => Capstaden och Port Elizabeth=> Johannesburg). Men då sitter jag ju med risken att inte ha bokat biljett hela vägen. Hoppades att detta gick att komma runt på något sätt.

Är det per person eller totalt?

Flyer till JNB/CPT hela tiden och har sällan mer än två timmar mellan ankomst och avgång till CPT.

Har aldrig, och jag menar aldrig, haft någon försening in till JNB. Priobagage etc. fungerar perfekt! Passkontrollen är heller aldrig seg, utan flyter på bra.

Just OR Tambo tycker jag på många sätt är ett föredöme. Fungerar långt sämre med allt i Sverige.

Immigration på JNB är föredömlig, säkerhetskontrollen mindre så...
 

Brandten

Medlem
Har landat i JNB på morgonen flera gånger och skulle aldrig tillåta bara 2h transfer. Speciellt inte den tiden när de flesta long haul kommer in.

Ett tips, finns en annan tråd här (kan inte länka via Tapatalk) där en annan medlem efterlyser tips för resa till Sydafrika. Mycket fin information om att göra saker där.
Tiderna fritt ur minnet men stämmer någorlunda bra. Kan kolla ännu noggrannare med timestamp på bilder. Senaste resan i februari (4 vuxna och 1 barn) tog ca 20 min att komma till gate med LH A380. Med barn är man sällan av först utan väntar kanske till och med till sist för att slippa stöka till det för övriga pax med barnens prylar / väskor. Vi gjorde så vilket tog ytterligare 10 min. Promenaden till bagagebandet var lång och med korta barnben och med allt intressant det var att titta på på vägen dit så tog det ca 30 min. Vid bagagebandet passar man på att gå på toaletten och väl färdiga där kom bagaget några minuter senare, totalt 20 min vid bagagebandet. Ut genom kontroll och checka in bagage igen för inrikes ca 45 min. Hungriga som f** så ville äta innan nästa 2,5h flight vilket tog 1,5h. Detta var ju naturligtvis självvalt men vi hade strax under 5h på JNB innan CPT och upplevde det inte som jätte relaxing utan vi planerade hela tiden med klockorna nära till hands. 2h hade blivit oerhört stressigt för oss den gången!
 
Last edited:
Toppen