Senaste nytt

Köpenhamn-Oslo-New York SAS Business Class & New York-Köpenhamn SAS Economy Extra

Adamsson

Medlem
Tack för trevlig läsning! Jag hade nöjet att få flyga SAS Business CPH-EWR 26okt och EWR-OSL 1nov. Mycket trevligt! Jag håller med dig om att det känns lite... annorlunda... att de lämnar ut jackorna precis innan landning. Lite "sådär ja, trevligt att ha er ombord men skynda er av nu!"-känsla. ;-)

Jag ser fram emot att få läsa om din returresa!
 
Tack för rapporten! Ser fram emot returresan som alla andra. :)
Just nu tycker jag att man bör vara tacksam att OSL-EWR flygs i överhuvudtaget med tanke på problem med maskinerna tidigare under året. Det är också tråkigt att man är så beroende av dem.
 

Trumis

Medlem
Tack för ett trevligt reportage, även om resan inte var helt perfekt. Vad gäller täcke så borde det väl finnas i hatthyllan? Eller har de skurit ner på det också? Om inte borde kabinpersonalen upplyst dig vart den fanns.

Vad gäller den andra matserveringen lät den tyvärr ganska tråkig och deppig för att vara C...:(
När jag t ex. flög ARN-ORD i Y var detta precis vad vi fick. Man borde väl tycka att de kunde servera någon form utav varm mat i C, även till andra måltidsserveringen.

Det fanns i hatthyllan men jag hade väntat mig att de skulle uppmärksamma att man höll på att fälla sätet eller automatiskt gå runt med dem eftermiddagen när de släcker ner. Det var en skillnad mot när jag flög för några år sedan men det kan ju ha varit en tillfällighet denna gång.

Håller med om maten.
 

Gus

Medlem
Tack för intressant reportage! Maten och necessären känns nästan lika som det man får på Qatar Airways i ekonomiklass?

Jag har hört att det finns ett "snackbord" där man kan inta fika mellan måltiderna i C. Vad finns på detta? Typ renklämmor och twix? :cool:
Frukosten bestod av den vanliga lådan så inget speciellt erbjöds. Snabb och effektiv servering av personalen.

Visa bifogad bild 10762

Brukar det finnas mousserande och andra alkoholhaltiga drycker i C vid morgonflygningar inom Skandinavien? Finns det Gin och Tonic?
 

Trumis

Medlem
Tack för intressant reportage! Maten och necessären känns nästan lika som det man får på Qatar Airways i ekonomiklass?

Jag har hört att det finns ett "snackbord" där man kan inta fika mellan måltiderna i C. Vad finns på detta? Typ renklämmor och twix? :cool:


Brukar det finnas mousserande och andra alkoholhaltiga drycker i C vid morgonflygningar inom Skandinavien? Finns det Gin och Tonic?

Det finns ett snacksbord som ligger bakom kabinen lite innan toaletterna som tillhör C. De hade lagt fram en del godis, både "bättre" ckoladbitar, lösgodis (!), frukt och lite annat. Det stod även den del dryck där men jag kan inte på rak arm säga vad som fanns på denna flygning. Det finns även den tidningar i den delen av kabinen som man kan ta och läsa.

Dryckesfrågan vet jag inte men jag skulle tro det även om efterfrågan förmodligen är liten. Jag brukar vänta med första drinken till efter 10 i vart fall :).
 

Trumis

Medlem
EWR – CPH
Economy Extra
Bara några bilder denna resa.

Ca. två veckor innan utresan ändrades min klassificering på sas.se från Economy Extra till Business. Sätet ändrades inte och jag kunde inte se andra platser än de i Economy Extra-kabinen. Jag undrade om det var så att jag skulle bli uppgraderad på hemresan.

Åkte ut till taxin i lagom tid och gick till incheckningen. Visade min printade internary från sas.se och frågade om jag var uppgraderad. Viss förvirring uppstod och de fick ringa ansvarig manager. De kunde inte förklara det hela men min status var Economy Extra så fick jag sitta på bokat säte och ställas på väntlista till C. Jag frågade om jag hade tillgång till loungen och det fick jag även om jag misstänker att jag egentligen inte hade det.

Gick igenom särkerhetskontrollen där det inte var några köer och in i taxfree-butiken och köpte en flaska rom. Gick till loungen och fann en plats med eluttag (många platser saknar detta i loungen). När jag om var det mycket lite folk och jag hämtade lite bröd och pålägg från buffén. Det fanns inte så mycket att välja på men en sallad kunde man sätta samman av utbudet. Dryck fanns det gott om, både alkoholhaltiga och utan alkohol. Loungen ser ut som den i CPH. Samma möbler, samma tidningar osv. Rätt slitet även i denna lounge, tyger skulle behöva bytas ut och lite målning på olika ställen. Toaletterna är även de slitna, en snickare och en målare hade på 1-2 timmar kunnat göra underverk.

Iphone 121111 106.jpg Iphone 121111 107.jpg

Rätt fort börjar loungen fyllas med folk, mycket skandinaver men även mycket tyskar som skulle med något av Lufthansas plan till Europa. Efterhand som planen skall avgå töms loungen.

Jag lämnar loungen och går till gaten som ligger precis runt hörnet. Frågar rörande min status och får beskedet att planet är fullbokat så inga uppgraderingar kommer ske. Ungefär vad jag väntat mig så jag återvänder till loungen.

När de ropar ut att det är dags för boarding av planet börjar de med C, Y och EBG och en stund därefter resten. Boardingen går smidigt och jag intar min plats på rad 14. Det är raden med helt fritt benutrymme så jag vet att ingen kommer fälla ett säte i mitt knä.

Iphone 121111 108.jpg

Vi taxar ut och lyfter rätt fort från EWR. Efter en stund i luften meddelar pursern att dryck kommer börja serveras i Y och därefter är det middag. Ekonomi får ingen dryck före maten och får även information om att dryck efter middagen kostar extra. Flygvärdinnorna kommer med vagn och erbjuder nötter (samma som i C) och en dryck i plastglas. Det går nog en 30-40 min innan de kommer och hämtar glasen och skall servera middagen.

Jag sitter på första raden så jag får frågan om jag vill ha kyckling eller fisk. Först då inser jag att vi inte fått någon meny och jag blir väldigt förvånad och ställer helt enkelt frågan till dem vad det är de erbjuder. Jag får förklarat vad rätterna är och väljer fisken (lax). Man får en bricka men en sallad som förrätt med två skivor kött (vet inte vad det är för något eftersom det fick vi inte reda på). Salladen är knappt godkänd. Huvudrätten är en liten portion ris och lax med sås och grönsaker. Såsen är ok, riset är kokt, laxen torr och grönsakerna överkokta. Tyvärr en riktigt dålig huvudrätt. Efterrätt är en smultron eller hallon eller jordgubbsmousse med sockerkaksbotten. Som ni förstår gick det inte att avgöra vad man försökte bjuda på.

Personalen är rätt snabba på att duka av vilket jag uppskattar. Sätet är ok som grundinställt men det går inte att luta särskilt mycket och benstödet fyller ingen funktion – har de haft med någon person som faktiskt skall sitta i det 6-12 timmar när det testades? Jag betvivlar att så är fallet. Kabinen släcks och jag slumrar i 1-2 timmar. Flygningen beräknas ta bara 6,5 timmar p g a kraftig medvind. Detta gör att efter servering och innan frukost har man max 3 tim vilotid. Det tar 2 timmar innan middagen är klar och 1 ½ timme innan landning skall frukost serveras. Cirka 30 min innan frukost kommer vi in i ett turbulent område så kaptenen tänder säkerhetsbältesskylten och besättningen springer runt med flicklampor och kontrollerar så alla har bältena knäppta.

Något försenade påbörjas frukostserveringen dock har pursern beslutat att inte servera varma drycker p g a turbulensen. Frukosten serveras på bricka och innehåller inget utöver det vanliga.

Vi landar ca 45-50 min före utsatt tid och när vi skall gå av släpper de av alla samtidigt, ingen väntan på C så jag kommer av som nummer 2. Sedan är det som vanligt lång väntan på bagaget i CPH.

Summering, ja, SAS är i ett moment 22. Man behöver nya och fler långdistansplan för att tjäna pengar men det finns inga pengar för det. De befintliga planen är slitna och behöver ny inredning, säten, toalettmoduler osv men det finns inga pengar för det. Det skall bli intressant och se vad som händer med SAS nu när norrmännen kommer med sina Dreamliners och flyger på NY, Bangkok osv.

Tack för mig från denna resa!
 
Toppen