Senaste nytt

Köpa Rolex GMT master II eller ej

ACervin

Medlem
Köp rätt klocka och efter 5 år så har du pengarna tillbaks även om du köpt nytt. Köp begagnat så så går den resan fortare. Men man skall i första hand köpa den klocka man vill ha.
Rolex, Patek Philippe, Panerai tillhör nog de märken med starkast andrahandsvärde. Patek går ju bort för de flesta med normala plånböcker. Dominerar på marknaden gör Rolex sportklockor. Själv har jag några klockor men det blir nästan alltid Rolexen som används. Pålitlig, tålig och passar till allt. Vill man sticka ut lite så skulle jag satsa på en Panerai även om deras urverk, speciellt tidigare modeller varit modifierade standardverk. Dom har flera GMT modeller i prisklassen som nämnts. Nu även med inhouse verk.

En lista från Engelska Mens Health

The best investment watches :: Men's Health
 

agehall

Medlem
Personligen har jag större förståelse för folk som köper en kostsam klocka vs bil. Då den förstnämnda håller längre och med mindre värdeminskning.

Ja, det är få saker som tappar så fort i värde som en ny bil. Jag tycker dock att det är ganska intressant att klockor håller sitt värde så bra som de ändå gör. Trots allt finns det ju en massa slitagedelar i dem.
 

freno

Medlem
Ja, det är få saker som tappar så fort i värde som en ny bil. Jag tycker dock att det är ganska intressant att klockor håller sitt värde så bra som de ändå gör. Trots allt finns det ju en massa slitagedelar i dem.

Visst är det så, men så länge du servar klockan vart 5 år är det ju inga problem, men det är ju inte gratis det heller :)
 

PILOTEN

Medlem
Om jag jämför Rolex GMT med en bil skulle jag jämföra med Porsche 911. En exklusiv klassiker som iofs är relativt vanlig men med tidlös kvalitet och som du kommer att gilla många år framåt. Jag gillar den framförallt med en nato strap, tex en vintage i grovt läder eller en likadan som Jame Bonmd använde i de tidigare filmerna till sin Rolex Submariner.

Jag gillar den skarpt även om jag själv valt en IWC. Anledningen att jag valt IWC är att den är mer disktret mot kunder etc och det är bara de som är en aning klockintresserade som vet vad det är för klocka. Alla vet att Rolex är dyra klockor vilket kan vara en nackdel för mig hos vissa kunder. Men som sagt en nato strap kan tona ner det exklusiva utseendet på ett positivt sätt och gör att den fungerar ännu bättre i bredare sammanhang.
 

telelina

Medlem
...
Argumentet att man ska bara äga om man har råd och förlora det tycker jag är lite konstigt, ska man inte bo i hus om man inte har råd att köpa ett nytt ifall det gamla brinner ner?
...

Det var inte alls vad jag avsedde när jag skrev:"Min filosofi att man endast ska äga saker (smycken, mobil, elektronik osv...) som man har råd att tappa bort."

Trodde det var uppenbart att det var "lösöre" som menades. Tycker inte heller att man kan säga att man kan tappa bort en lägenhet (möjligen nycklarna till den), och nej om det gick att tappa bort en lägenhet så skulle jag inte hå råd att tappa bort min. :)
 

RobHK

Medlem
Fem år senare kan man nog konstatera att 54K för en GMT Master II var en bra affär då klockan är värd betydligt mer idag.

Det är också en USDSEK effekt, då Rolex garanterat inte prissätts i SEK, utan i USD och EUR och sedan sätts världspris därefter. USD har stärkts 35% mot SEK sen 5 år tillbaka.
 
Toppen