Senaste nytt

Köpa märkesklocka i Shanghai eller Hongkong?

perhall

Medlem
Har planerat Shanghai i april och kommer att vara där ca två veckor. Funderar på en dyr klocka till min fru som fyller år. Nyligen köpte jag en TagHeuer i Hongkong för ett utmärkt pris. Kan man vänta sig bra priser även i Shanghai och i så fall var/hur? Det är ju rätt jobbigt att åka till HK bara för klockan (2x20 t tåg eller 5 t flyg, i båda fallen ca 3000 kr...). Har ingen lust i övrigt att åka dit eftersom jag nyligen var i HK.
Per
 

Dr. Miles

Expert
Om du tänker att handla riktiga "märkesvaror" är Kina fel plats att handla.
Hong Kong är definitivt bättre plats än Kina.
 

Alx

Medlem
Jag hade ingen aning om att HK skulle vara riktigt fördelaktigt för klockor. Karibien liksom T3 i på Heathrow (kommer tyvärr aldrig ihåg vad butiken heter) har i alla otroligt bra priser på Rolex. Kanske har de bra priser även på lite billigare märken. Helt klart värt att kolla upp om du inte känner för att dra till HK bara för att köpa en klocka.

Shanghai och Kina är definitivt som Dr. Miles säger INTE prisvärt när det gäller klockor eller ens några märkesgrejer.
 

Mickey

Medlem
När jag var i både HK och Macao så kostade klockorna exakt lika mycket som hemma i Sverige. En auktoriserad försäljare av lyxklockor får inte styra priserna på klockorna utan måste följa prissättningen som tillverkaren sätter.
 

Glenn E

Medlem
När jag var i både HK och Macao så kostade klockorna exakt lika mycket som hemma i Sverige. En auktoriserad försäljare av lyxklockor får inte styra priserna på klockorna utan måste följa prissättningen som tillverkaren sätter.

Prutade du?
De har auktoriserade rabatter på listpriserna.
För en Rolex hade det nog betalt sig med en business klass resa från Sverige till ett bättre pris.
Fast man bör nog inte ha med sig boxen i bagaget.:rolleyes:
 

Mickey

Medlem
Givetvis så prutade jag men fick inte mer än 5% rabbat. Har även diskuterat priset i Tokyo och där gick det inte heller att få ner priser mer än 5%. Jag köpte däremot en Omega den 26/12 på Nk i Göteborg och lyckades få ner priset 11,2%.
 

Glenn E

Medlem
Jag kollade för 10 år sedan ungefär och hittade några butiker på Kow Loon sidan nära färjan till Hongkong.
Det var det betydligt billigare än i Kuala Lumpur som också är momsfritt.
Jag kommer inte ihåg hur mycket rabatten var i Hongkong men i KL var den 30% för Breitling.
Fast detta är ju inte direkt dagsfärska...
 

ACervin

Medlem
Förutom Rolex och kanske Panerai och Patek Philippe så går det bra att pruta i svenska klockaffärer. Ha det i åtanke när man jämför priser med utlandet.
 

Concorde

Founding Member
Förutom Rolex och kanske Panerai och Patek Philippe så går det bra att pruta i svenska klockaffärer. Ha det i åtanke när man jämför priser med utlandet.

Ja, och för klockor som kostar över 50K kan man pruta rejält vid direkt betalning med kort. Många köper klockorna via finansiering som är dyrare och betingar högre pris hos urmakaren.
Bra exempel är Nymans Ur i Stockholm. Dom listar en specific AP för 177K men betala på plats med kort och priset blir 40K mindre...

Någon nämnde LHR T3. Kolla även T5, Mappin & Webb. Dom har nästan alla större high-end märken utom Patek. (Rolex, IWC, AP, Panerai, Hublot) Det är Tax Free. Lägg till att pundet står runt 10,60 och det blir rätt bra pris.
 
Last edited:

Marcus01

Medlem
Toppen