Senaste nytt

Köpa Jade smycken i Ho Chi Minh City

När min hustrus väninnor fick höra att jag skulle åka till Vietnam så var det väldigt många som ville att jag skulle köpa med armband av Jade hem till dem. Det ska tydligen vara en stor grej.

Jag är ju ganska ofta i Kina och Hongkong där smycken av denna sten också säljs, men tydligen ska det vara bättre (kvalitet? billigare?) i Vietnam.

I väntan på att mitt hotellrum skulle bli klart vandrade jag runt i 1,5 timme och passade på att hålla utkik efter detta. Och jag tycker att det är jättesvårt. Armband som i mina ögon och händer såg ut och kändes likadana kunde pendla i pris mellan 200 SEK upp till 12 000 SEK. Som upplagt för att åka på en blåsning.

Finns det någon här på detta forum som har några goda råd om var det är bäst att köpa dessa? Vad ska man tänka på? Hur vet man att man får något som är äkta? Och god kvalitet?

Ser fram emot alla svar. :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Många svar blev det inte. :)

Så jag får försöka svara själv, dock med risk för att jag kanske blivit lurad trots allt. :):cool::rolleyes:

Efter att ha frågat runt lite på hotellet och lite annat "löst" folk som jag hittat på sta'n så hamnade jag till slut på ett ställe som heter Minh Phuong Art. Deras huvudverksamhet är att tillverka olika typer av produkter med illustrationer och bilder gjorda av pärlemo och äggskal. Ganska fint, men ingenting jag var på jakt efter. Men, de säljer även smycken och olika typer av ädelstenar.

Deras hemsida är följande: :: www.minhphuong.com - minhphuong.com.vn :: Man hittar dock inga smycken här, men det beror på att det inte är deras huvudverksamhet.

De gav ett seriöst intryck och till alla deras ädelstenssmycken medföljer ett myndighetscertifikat med foto och beskrivning utav smycket så att det ska gå att identifiera. Varje smycke har dessutom en tag med nummer mm som också återfinns i certifikatet.

För de lite enklare (och billigare) smyckena finns dock inte denna typ av certifikat men då får man istället ett certifikat utfärdat av säljaren, dvs. Minh Phuong Art i det här fallet.

Priserna för den storlek och modell som jag var på jakt efter hamnade på runt 1 700 SEK, dvs. lång ifrån de 12 000 SEK som jag sprang på igår, men även en hyfsad bit från de 200 SEK som jag också erbjöds igår.

Jag är medveten om att ett certifikat i dessa länder inte alltid är en garanti för någonting, men på något sätt så måste man ju känna att man försökt göra saker rätt och riktigt. Sen blir man ju blåst ibland ändå.

Men nu känns det ändå ganska bra, så jag får väl surfa på den vågen nu ett litet tag. :)
 
Toppen