Senaste nytt

Köpa Eurobonuspoäng billigare med Amex-Paypal

Jeg vil ikke forholde mig til lov og/eller moral, men du kan være helt sikker på at du ikke får lov til at overføre 150.000 fra en paypal konto til en anden uden nogen undrer sig over hvad der foregår. Om det bliver 1 x 150.000 kr, 2 x 75.000 kr, 3 x 50.000 kr, ...., eller 150 x 1.000kr så kan du være ganske sikker på at få en opringning fra Amex "fraud detection" eller hvad de nu hedder...
 

nota bene

Medlem
Stor risk att någon klocka ringer hos kortbolaget - som troligen kommer att försöka hitta något i villkoren som stoppar detta (se Dr. Miles inlägg).

Om kortbolaget anmäler till FI/bank så kan det bli vidare utredning - men inget lagbrott (re penningtvätt eller liknande) har skett, så där har du inget att oroa dig för på den fronten.

När det gäller FI (och nej, inte Gudrun Schymans parti) flaggas automatiskt alla utlandsöverföringar på 150000SEK/€15000 eller mer, sedan kan de även flagga på annat naturligtvis. Din bank kan ha helt andra kontroller, men om FI flaggar något så kollar de manuellt på vad som hänt och kan komma med frågor. Inte för att detta egentligen är ett problem - men ibland är det smidigt att slippa frågor att ödsla tid på. Notera att detta gäller banköverföringar och har ingenting med korttransaktioner att göra.
 

Impendill

Medlem
Jag vet inte om det har varit uppe för diskussion tidigare, men jag tänkte dela med mig av något jag gjorde förra året - köpa en tjänst av sig själv och betala med paypal.

Skaffa två konton hos Paypal. Det ena kontot är länkat till ditt bankkonto och används för att sälja. Det andra är kopplat till ditt Amex och används för att köpa.
Sälj nu någon fiktiv vara eller tjänst (tjänst är enklast) till dig själv och betala med Amex-kontot. Sälj i SEK för att undvika växlingsavgift. Pengarna kommer direkt in på ditt bankkonto och du kan betala Amexräkningen nästkommande månad. Kostnaden för köpet är mellan 3,4-2,7%. Köper man för 150 000 kr kostar det i normalfallet 5100 kr (ner till 4375 kr om man utnyttjar paypals rabattsystem för avgifterna) och man får 30000 poäng samt 2-4-1 vouchern på direkten.

Är det någon som känner till ett alternativ till Paypal som tar betydligt lägre kommission så vore det intressant att köra i större skala.

Om du vill stoppa förmånen för oss som på ett "hederligt" sätt lyckas komma upp i gränsen för att trigga vouchern så tycker jag att du ska fortsätta med ditt "system". Om du däremot vill gynna kollektivet av frekventa resenärer och lyckliga semesterfirare som emellanåt får en resa till ett väldigt bra rabatterat pris tycker jag du ska sluta eller hålla dina hemligheter för dig själv.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

RickardG

Medlem
Stor risk att någon klocka ringer hos kortbolaget - som troligen kommer att försöka hitta något i villkoren som stoppar detta (se Dr. Miles inlägg).

Om kortbolaget anmäler till FI/bank så kan det bli vidare utredning - men inget lagbrott (re penningtvätt eller liknande) har skett, så där har du inget att oroa dig för på den fronten.

När det gäller FI (och nej, inte Gudrun Schymans parti) flaggas automatiskt alla utlandsöverföringar på 150000SEK/€15000 eller mer, sedan kan de även flagga på annat naturligtvis. Din bank kan ha helt andra kontroller, men om FI flaggar något så kollar de manuellt på vad som hänt och kan komma med frågor. Inte för att detta egentligen är ett problem - men ibland är det smidigt att slippa frågor att ödsla tid på. Notera att detta gäller banköverföringar och har ingenting med korttransaktioner att göra.
Det kanske var därför jag "klarade mig" eftersom jag gjorde det med ett belopp på 100000kr, eller också räknas det inte som utlandstransaktion eftersom det gällde från svenska Paypal, i SEK och till ett svenskt bankkonto.
 

RickardG

Medlem
Om du vill stoppa förmånen för oss som på ett "hederligt" sätt lyckas komma upp i gränsen för att trigga vouchern så tycker jag att du ska fortsätta med ditt "system". Om du däremot vill gynna kollektivet av frekventa resenärer och lyckliga semesterfirare som emellanåt får en resa till ett väldigt bra rabatterat pris tycker jag du ska sluta eller hålla dina hemligheter för dig själv.
Ojdå, ord och inga visor.
Som nämnts i den här tråden finns det en uppsjö av olika kreativa lösningar, allt från att köpa presentkort, postförskott, iZettle, betala räkningar med Betalo etc. etc. och det här är ytterligare ett alternativ. Som det har framkommit här under diskussionen verkar just den här lösningen inte vara särskilt attraktiv av flera anledningar. Jag tycker det vore synd om vi inte öppet kunde diskutera vilka möjligheter vi har att dra maximal nytta av våra kort, och tillsammans avgöra vad som är lämpligt, tillåtet, bra eller dåligt.
 

RickardG

Medlem
Det finns redan gott om trådar här som diskuterar hur man skapar spend på sina kreditkort. Vi har även sett vad detta leder till (COOP MedMera...) och @Impendill's uppmaning är rätt sund.
Jag tycker bara att uppfattningen att vi ska hålla tyst om kreativa möjligheter att utnyttja våra kort är tråkig. Jag är för en öppen debatt där alla kan lyfta fram förslag, bra eller dåliga. Den här tråden är väl ett utmärkt exempel på en metod som fungerar men ligger väldigt nära gränsen för vad som är tillåtet, inte ger några våldsamma fördelar och dessutom riskerar dra uppmärksamhet åt Finansinspektionen. Med andra ord borde många nu vara avskräckta från att göra samma test som jag gjorde.

Från min sida släpper jag den här tråden nu, det känns som att vi mer börjat diskutera rätt eller fel istället för själva trådämnet.
 
Toppen