Senaste nytt

Köpa bostad utomlands

NyfikenGrau

Medlem
Fast vem vill bo i ett område som enbart är nedlusat av Skandinavier och Engelsmän? För mig är tjusningen att komma bort från allt sånt, allt som anses lagom, neutralt, och förutsägbart. Tycker ni som funderar på att köpa något i Spanien ska titta er omkring någon annanstans än Costa Blanca. Norra Portugal tycker jag känns mer lockande och förtjusande.

Troligen folk som mest är intresserade av ett varmare klimat, det har de ju också skrivit.

Allt detta hade varit så enkelt om Sverige bara behållit Saint-Barthélemy ;)
 

Palazzi

Medlem
Och då hade vi antagligen haft en direktflight ARN-SBH med SAS också :)
(Eller troligen inte eftersom rullbanan där bra är 650m lång).

Det hade varit uppskattat! 4900mi och 650m bana är som du säger lite svårkompatibelt... Vi får göra som i Tokyo och bygga en egen ö för flygplatsen!;)
 

Elias

Medlem
;)
Och då hade vi antagligen haft en direktflight ARN-SBH med SAS också :)
(Eller troligen inte eftersom rullbanan där bra är 650m lång).

Jag har försökt övertyga BA och förlänga våran enda Europeiska flight (till LHR) direkt till GOT, kan säga att de går sådär!:D;)
 

Alx

Medlem
Har någon undersökt hur möjligt det är som svensk medborgare äga fastighet i USA?

Jag äger fastighet i USA och är svensk medborgare utan green card. Det fungerar utmärkt och finns inga som helst restriktioner att äga fastigheter i USA. Viktigt att tänka på är dock att man som utlänning inte alls har samma möjligheter som en amerikan att dra av fastighetsskatten mot inkomstskatter och underhållskostnader, vilket gör att fastighetsskatten många gånger utgör en betydande kostnad beroende på hus/lägenhetspriset samt delstat.
 
Last edited:
Det bästa ur både rekreations samt finansmässigt synpunkt är nog att köpa en townhouse/brownstone i NYC med 4 lägenheter, antingen på Manhattan eller i finare delar av Brooklyn. Man har aldrig något problem med att hitta hyresgäster, vid smart planering kommer hyran täcka alla utgifter och även amorteringen på lånet och så kommer man ha ett hörn att bo i vid resor till USA(upp till 180 dagar om året).
 

Traveller

Medlem
jag kan inte tillföra tråden något mer än att jag har tittat på hus i Thailand och där är det en djungel av regler för du får inte som utomstående äga marken utan bara långtids leasa..och ordspråket " pengar kommer gärna in i Thailand men dom lämnar ytters sällan landet " stämmer bra :)

Håller med Torbjörn här... Jag har dessutom en kompis som köpte hus i Thailand... allt var frid och fröjd under några år men sedan visade det sig att marken som allt stod på egentligen inte tillhörde "den ursprungliga" markägaren. I och med detta föll också alla husen på området i händerna på den riktiga markägaren och Jonas förlorade hela sin investering..

Thailand är svårt...
 

Glenn E

Medlem
Jag tänkte berätta om Malaysia My Second Home Programme. Malaysia My Second Home
Ett 10 årigt förnybart visum till människor med tillräckliga tillgångar och inkomster/pensioner.
Stora fördelar genom att pengar man tjänar utanför Malaysia är skattefria t.ex.
 

Stefan62

Medlem
Håller med Torbjörn här... Jag har dessutom en kompis som köpte hus i Thailand... allt var frid och fröjd under några år men sedan visade det sig att marken som allt stod på egentligen inte tillhörde "den ursprungliga" markägaren. I och med detta föll också alla husen på området i händerna på den riktiga markägaren och Jonas förlorade hela sin investering..

Thailand är svårt...

Jag känner till liknande fall...men den egendom man äger - äger man, det betyder att han kan riva huset utan att någon kan ha synpunkter! Helt ok enligt Thailändsk lag!
 
Toppen