Senaste nytt

Köp seatblock på SAS flighter för 1500kr inom Europa

MarcusC

Medlem
Kanske kan funka på längre linjer. Men hade hellre sett att SAS gått tillbaka till tre klasser, med en dyrare business class biljettt där seat block ingår. tanken med att sälja ledigt mittsäte är ju god , men med tanke på hur rörigt det ibland är med skyltar och rader i plus, känns det som det mycket väl kan uppstå en del komplikationer i att få detta funka? Enklare i min mening återinföra business rader igen.
 

perhall

Medlem
Ja, man kan ju tänka sig en diskussion. "Hej, får jag sitta här." "Nej, den är seatblockad" "Kom igen nu, vad snackar du om...?" sen kommer ombordpersonalen och försöker förklara.../Per
 
Flygbolag har butt-in-seat-policy, så om du inte sitter i sätet får du inte poäng för det. Och nej, det räcker nog inte med att du är fet och tar upp två säten.

ja, butt-in-seat förstår jag till fullo. Dvs, man utnyttjar den tjänst man betalar för. Skiter man i å flyga så gör man helt enkelt inte det. I detta fallet är det en tjänst man betalar för och utnyttjar (elbow-in-space ;) ). Som jag resonerade tidigare, det behöver inte vara baspoäng, det kan t.ex vara 50% extrapoäng eller nåt liknande.
 

Thornado

Medlem
Ja, man kan ju tänka sig en diskussion. "Hej, får jag sitta här." "Nej, den är seatblockad" "Kom igen nu, vad snackar du om...?" sen kommer ombordpersonalen och försöker förklara.../Per

Ja, just det där känns ju som att det har potential att skapa en del dålig stämning ombord. Inte minst när två personer reser tillsammans, men blir seatade på 11F och 24A, och sen ser att 11E är ju faktiskt ledig...

Eftersom det är så pass mycket mer komplicerat både vid bokning (man kan inte boka online, utan måste gå via telefonbokning eller resebyrå) och incheckning (kan inte checka in online eller i automat), så tror jag nog att denna tjänst kommer att användas väldigt sällan. Troligtvis är den tänkt framförallt för folk som har en så pass stor kroppshydda att det av den anledningen är jobbigt att sitta ihopklämd i endast ett säte.
 

NotRyan

Medlem
Ja, man kan ju tänka sig en diskussion. "Hej, får jag sitta här." "Nej, den är seatblockad" "Kom igen nu, vad snackar du om...?" sen kommer ombordpersonalen och försöker förklara.../Per

Den här situationen har jag inte sett sedan SAS tog bort free seating, att någon frågar om platsen är ledig. När/om något sällskap är splittat och man önskar att byta brukar det vara värdinnorna som hanterar sånt...

Mvh
/NotRyan
 

JoelG

Medlem
Om jag nu väljer att köpa denna tjänst. Vad händer om planet är överbokat? Låter de en person få stanna på flygplatsen, dvs finns " risken" att tjänsten uteblir? Skulle gissa att man låter personen får följa med men då återstår det att förklara och ersätta mig. Och då är ju pengarna tillbaka inte godkänt. Hur tror ni SAS hanterar detta? För det är ju till de mest populära avgångarna som jag tror personer skulle vara benägna att köpa denna tjänst.
 

NotRyan

Medlem
Om jag nu väljer att köpa denna tjänst. Vad händer om planet är överbokat? Låter de en person få stanna på flygplatsen, dvs finns " risken" att tjänsten uteblir? Skulle gissa att man låter personen får följa med men då återstår det att förklara och ersätta mig. Och då är ju pengarna tillbaka inte godkänt. Hur tror ni SAS hanterar detta? För det är ju till de mest populära avgångarna som jag tror personer skulle vara benägna att köpa denna tjänst.

Du har ju bokat platsen, så det torde hanteras som vanligt. Man frågar någon om dom vill ta denied boarding compensation, något annat är knappast görligt...

Mvh
/NotRyan
 

Thornado

Medlem
Du har ju bokat platsen, så det torde hanteras som vanligt. Man frågar någon om dom vill ta denied boarding compensation, något annat är knappast görligt...

Mvh
/NotRyan

Frågan är ju då vad som händer om ingen ställer upp frivilligt, så de måste göra IDB.
Vilken typ av kompensation har man då rätt till om man får denied boarding? Det är ju antagligen svårt att hävda att man har rätt till dubbla beloppet, men det gör ju i så fall att man då blir toppkandidat för att få stanna kvar då de kan komma undan med att betala en IDB-ersättning, men få två lediga platser på det sättet.
 
Toppen