Senaste nytt

Köer i Passkontrollen Kastrup

MarcusC

Medlem
Jo det burde man også tror men da det jo er rimelig vigtigt at få tjekket ankommende/afgående inden de skal rejse er der ikke så meget at gøre. CPH har dog fået gjort meget og har fremtidige planer med lige præcis disse problemer. Det er jo bestemt i alles interesse at det skal være så flydende og nemt at komme igennem så deres MCT kan blive holdt nede og gøre lufthavnen mere attraktiv for transfer.
Vad är MCT schengen-non schengen nu på CPH. Skulle ju säga under 60min är en stor risk...om man flyger vid "fel" tidpunkt.
 

Dr. Miles

Expert
Vad är MCT schengen-non schengen nu på CPH. Skulle ju säga under 60min är en stor risk...om man flyger vid "fel" tidpunkt.
Det ser ut som 45 minuter för byte mellan utrikes-utrikes.

Kod:
Minimum Connect Times
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE    .30   .45   .45   .45
OFFLINE   .30   .45   .45   .45
 

Ricci

Medlem
Tittade lite på CPH.dk vilka linjer som gick runt lunchtid idag, mellan kl. 12-12:30 har vi en London, 3 st USA, en Canada, en Singapore och en Turkisk maskin som gick. Det är rätt många personer som skall igenom passkontrollen till non-Schengen på ett par minuter.
 
Last edited:

Johan Hbg

Medlem
Jag har ibland upplevt passkö vid avgång som sträcker sig nästan till SAS loungen. Trots det bara två luckor öppna. Då gäller det att ha extra tid till godo.
Man undrar ju om alla någonsin varit öppna samtidigt.
 

Agö

Medlem
Jag har ibland upplevt passkö vid avgång som sträcker sig nästan till SAS loungen. Trots det bara två luckor öppna. Då gäller det att ha extra tid till godo.
Man undrar ju om alla någonsin varit öppna samtidigt.
Det är ju standard innan lunchavgångarna! Trots det tycker jag att det brukar gå fort, "utresekontrollen" sker slentrianmässigt.
 

jsn

Medlem
Jag har som jag upplever ofta hamnat i långa köer när jag skall igenom passkontrollen på Kastrup för vidare färd utanför Schengen, inte sällan sitter det då endast en passkontrollant i båset. Jag nämner att så är fallet för gatepersonalen och ombordpersonalen när jag så småningom kommit igenom passkontrollen, och deras genomgående reaktion är "Inte nu igen, vad sysslar de med egentligen".
 

Göran C

Medlem
Det här har länge varit ett irritationsmoment på Kastrup. Flera långdistansplan har anlänt och man har bara 1-2 luckor öppna i passkontrollen för transfer vilket gör att man efter kontroll kan få springa till anslutningsflyget! En klar dansk nonchalans där flygbolagen borde sätta press på berörd myndighet och kräva ändring.
 
Toppen