Senaste nytt

Julresa till Hong Kong - SAS och Cathay Dragon Business

Alf

Medlem
Jag håller helt med dej om att det nya servicekonceptet är mycket bra. Instämmer i att hjortkinden är suverän. Jag åt för ett tag sedan oxkind på en av våra bättre restauranger i Norrköping, men SAS hjortkind slog definitivt denna rätt både i smak och konsistens.

På hemresan från MIA serverades Pork belly som inte såg så speciellt trevligt ut, det såg ut som en stor bit sidfläsk med en del fett. Men vilken smak, utsökt, något av det bättre jag ätit ombord.
 

Abbs

Medlem
Fick du inga tofflor?
[/QUOTE]
Stay tuned for HKG-ARN ;)
Tjusig inledning! Vad fotar du med för kamera?
Detta fotades med en Canon 6D och ett Sigma 24-105mm f/4 objektiv. Optimalt vore ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv, och mindre minsta fokuseringsavstånd. For the bokeh samt på dessa bilder fick jag skjuta bordet så långt bort som möjligt för att komma förbi objektivets närgräns.
 

HCW

Medlem
Till min förvåning fick jag en rulle utan protest men att jag ville ha en flaska vatten gick ej för sig, det gick endast att få ett glas.
Vänta nu, SAS har alltså gått från kamp för vatten på glas i Go till kamp för vatten på flaska i Plus?
 

Abbs

Medlem
PVGHKGKAbiz.jpg

Report available in English here

Då vi var sena till gate och jag hört hemska berättelser om långa köer i Shanghai, skyndade jag mig mot immigration. Först blir jag tagen åt sidan för att jag utlöser temperatursavläsarna, jag är för het säger en trevlig kontrollant. Jag får snällt ta tempen och besvara frågor om mitt välmående, men när det uppmärksammas att jag är ifrån Sverige släpps jag snabbt vidare.

Det har vid det här laget bildats stora köer vid immigration. Jag ser i ögonvrån hur ytterligare ett bås öppnar och smiter dit, med endast en familj framför mig i kön. Här tänker jag att det var ett extremt smart beslut och att jag kanske skulle hinna med lite extra tid i loungen. Det visar sig att familjen framför, som verkar vara från Grekland, varken har Kinesiskt visum eller transfer vidare till tredje land. Hur de överhuvudtaget fick boarda flyget till Shanghai vet jag inte, jag ställde mig längst bak i en annan kö och var förbi efter trettio minuter. Den grekiska familjen hade då samlat på sig hela sju kontrollanter som diskuterade hur de skulle göra.

Jag hämtar upp mitt bagage och tar mig till incheckning, där jag möts av en agent från Cathay Dragon som säger att ingen check in för KA805, "come back an hour". Jag ser på telefonen att det inkommande flyget från Hong Kong inte ens startat. All stress i onödan och lunch intas vid en sjaskig restaurang i terminalbyggnaden. Efter en timme tilläts vi checka in och efter pass och säkerhetskontroll beger jag mig till Cathay Pacific lounge. Loungen är väldigt simpel, med ett enkelt utbud av fika och ätbart. Hursom en trevlig lugn oas jämfört med terminalen. Flyget skulle totalt bli nästan tre timmar försenat, med minimal kommunikation från Cathay Dragon. Jag får nog skatta mig lycklig då alla andra flyg till Hong Kong denna dagen ställdes in.

KA805
Shanghai(PVG) – Hong Kong(HKG)
21/12-2016
Planned departure time: 14:20
Pushback: 17:12
Planned arrival time: 17:30
Arrival time: 20:33
Duration: 3h 5min
Aircraft: Airbus A321Seat: 11K

Jag hälsas glatt välkommen och pursern hälsar mig med namn, visserligen med hjälp av en fusklapp, men väldigt trevligt hursomhelst. Jag erbjuds en välkomstdrink och väljer vad som verkar vara en lila juice. På sätet väntar en härlig kudde och filt och sätet är väldigt bekvämt. Sätet är så bekvämt att jag lyckas somna in innan boarding är klart.

seat.jpg

Säte 11K. Bild tagen efter landning.

Jag vakar med ett duns då planet skuttar i luften och träffar på sin första bit av turbulens, vilket det skulle komma bli mycket av denna flygning. Menyer delas ut och du kan se ett snapshot av menyn här.

Förrätter och dricka serverades, jag observerar att det finns Champagne att tillgå. Tröttheten tar dock övertaget och jag väljer att dricka vatten. Synd att planet ej erbjuder WiFi, annars hade jag kunnat skriva på BC i enlighet med nykterhetsreglerna. Till förrätt serveras rökt lax med fänkål, gräddfil och laxrom tillsammans med en liten sallad och ett urval av bröd. Förrätten smakar mycket bra med en förvånansvärt god lax.Upplägget är elegant och det finns personliga salt och pepparkar! På grund av turbulens tvingas middagsserveringen avbrytas flera gånger, med det största uppehållet på närmre trettio minuter.

starter.jpg

Förrätt, Smoked Salmon, fennel, sour cream and salmon roes

Då turbulensen äntligen avtagit serveras huvudrätten. Det finns ett val på tre varma huvudrätter, vilket för mig är något fantastiskt. Jag väljer en wok med räkor och pilgrimsmusslor tillsammans med ris, som smakar okej, inte mer än så. Baserat på vad min stolsgranne åt borde jag ha valt Hot Pot Rice, som såg riktigt smarrigt ut.

main.jpg

Huvudrätt, Wok-fried shrimp, scallop, asparagus and steamed rice

Till efterrätt erbjuds glass från Häagen Dazs, med ett val på belgisk choklad, jordgubbscheesecake eller vaniljsmak. Jag väljer chokladglass, en kopp Hong Kong milk tea och tackar nej till ett glas cognac. En liten Cathay chokladpralin serveras också med teet. För ni som ej provat milk tea i Hong Kong, gör det. Väldigt gott och avslutade flygningen perfekt. Glassen var dock stenhård och jag fick ta till rätt så innovativa metoder för att tina glassen tillräckligt så att den går äta.

dessert.jpg

Hong Kong Milk tea och chokladglass

Då jag ätit eller sovit större delen av flighten hann jag ej undersöka underhållningssystemet i detalj, men det jag såg imponerar. Extremt bra utbud av filmer, nyreleaser och gamla klassiker. Alla tre filmer i Sagan om Ringen trilogin(!). Betydligt bättre utbud än SAS, dock så finns det reklaminslag som stör rätt så mycket.

IFE.jpg

Cathay Dragon In Flight Entertainment

Sammanfattningsvis är det en mycket trevlig flygning. Jag önskar att jag kunde resa på detta sätt inom Europa, för standarden på denna regionala flygning på endast tre timmar är top notch. Bekvämt och rymligt säte, vänlig och professionell service, val på flera varma huvudrätter samt serverat på porslin med riktiga bestick och underhållningssystem. Det är så att man börjar undra om även intra-Asien business kommer gå samma öde till mötes som business intra-Europa, där produkten allt som oftast endast erbjuder ett blockat mittensäte. Om ens det.
 

majer

Medlem
Tack för den fina rapporteringen. Jag håller med dig till fullo med din upplevelse på Cathay Dragon. Mina erfarenheter med dem i Business har varit ypperliga och efter att ha läst din rapport blir jag sugen på att åka med dem igen. :)
 
Toppen