Senaste nytt

Julresa till Hong Kong - SAS och Cathay Dragon Business

Abbs

Medlem
Tack för alla fina ord :)
Tack för den fina rapporteringen. Jag håller med dig till fullo med din upplevelse på Cathay Dragon. Mina erfarenheter med dem i Business har varit ypperliga och efter att ha läst din rapport blir jag sugen på att åka med dem igen. :)
Jo Cathay Dragon var verkligen supertrevliga! Tyckte stolen var extremt skön.

Fortsättningen går långsamt framåt då tentaperiod nalkas och jag har redan hunnit slita ut mina SAS-tofflor.
 

Abbs

Medlem
I Hong Kong sovs det på Harbour Grand Hong Kong, vilket i mitt tycke var ett helt ok hotell. Gymmet var i minsta laget, men att det låg en kort promenad från Tim Ho Wan gav ett stort plus. Bra väder med klar himmel och runt 22 grader varmt.

Då SAS flyget går kl 9 på morgonen blev det en tidig uppstigning för att resa till Chek Lap Kok International Airport. Då jag är en stor flygnörd (läs: pluggar flygteknik..) så blev det lite loungehopping och planespotting. Det börjades med Singapore Airlines Silverkris lounge, vilken har ett bra utbud av mat och dryck. Dock ligger loungen i "källaren" och det finns ingen vy mot plattan.

SASPLUS-1.jpg

Frukost i Singapore Airlines Lounge

Efteråt begavs det sig mot Uniteds lounge. Inte lika bra utbud som Singapore, men perfekt vy mot plattan. Och det finns glass! Som grädde på moset gjorde sig en Cathay Pacific A350 redo för avfärd när morgonens tredje kopp kaffe konsumerades.

SASPLUS-2.jpg

Cathay Pacific A350

HKGARNSASbiz.jpg

Boarding gick smidigt och jag gjorde mig hemmastadd i mitt säte och observerade boardingen. Jag tyckte det var lite märkligt att jag inte satt nära fönstret, jag trodde jag bokat plats på en jämn rad. Och mycket riktigt kommer en trevlig kille och frågar om jag har plats 5H, och jag svarar 4H och ser omedelbart att IFEn säger 5H. Jag skyller på att det är morgon och flyttar mig framåt en rad till mitt säte.

Tripreport-1.jpg

Icke mitt säte 5H.

SASPLUS-8.jpg

Mitt säte 4H.

SAS Businesskabin på A330-300 är betydligt mindre än den på A340-300, 32 respektive 40 platser i Business. Detta då A330 ej har den mindre intima businesskabinen bakom galley.

SASPLUS-4.jpg

SAS Businesskabin

Istället är Pluskabinen betydligt större och denna flygning var den i princip tom. De få sittandes i Plus hade mer utrymme än den mest rymliga First svit, ungefär en och halv rad per passagerare.

Hemmastadd i korrekt säte bjöds det på pre departure drinks, återigen ett val mellan Champagne, apelsinjuice eller vatten.

SASPLUS-5.jpg

Pre departure drink

Pushback klockan 09:11 lokal tid och en lång taxi som bjöd på en rad intressanta flygplan, bland annat en armada av 747:eek:r. Stigning till marschhöjd bjöd på en vacker vy av Victoria Harbour, som dessvärre ej gjorde sig på bild på grund av starkt motljus.

SASPLUS-6.jpg

Cathay Pacific Cargo 747-400

Skylten för säkerhetsbälte släcks och direkt börjar något svart i en plastpåse delas ut. Jag vågar inte få upp förhoppningarna men vid närmare inspektion blir jag glad, så där glad som bara tveksamt konstruerade polyestertofflor kan få en att bli.

SASPLUS-9.jpg

SAS beryktade tofflor

Bordet dukas och drinkbeställningar tas. Jag fortsätter med Champagne och till det serveras en kanapé bestående av sparris, bacon och potatis rösti. Fungerade mycket väl som aptitretare då jag inom kort fann mig hungrig igen.

SASPLUS-10.jpg

Kanapé och champagne

Lunchserveringen fortskred snabbt och till förrätt valde jag pilgrimsmusslor, vilket har fått bli det inofficiella temat i denna reserapport. Till det rekommenderades ett väldigt gott vitt vin.

SASPLUS-13.jpg

SAS Pilgrimsmusslor

Till huvudrätt valde jag fiskrätten, som bestod av lax, räkor och potatis med sås. Det var ingen fullträff, laxen var smaklös men räkorna goda! Till det plockades en så kallad "pretzel roll", vilket gillas.

SASPLUS-15.jpg

SAS Huvudrätt

För att runda av blev det kaka och glass från dessertvagnen tillsammans med fantastiska Coffee, Tea or me? och ett glas konjak. Kakan med vaniljsås smakade bra men glassen var väldigt tråkig, isig och svag vaniljsmak.

SASPLUS-16.jpg

SAS Dessert

Under desserten började jag glo på Office Space, vilken är en av mina favoritfilmer. Crew såg aningen konfunderad ut när jag brast ut i asgarv när kaffe och te serverades.

Flygningen bjöd på fantastiskt väder och den mongoliska stäppen och Uralbergen gjorde sig vackert i sin vinterskrud och den låga vintersolen. Efter Office Space fick skärmen se sig slagen av utsikten ut genom fönstret.

SASPLUS-21.jpg

Utsikt ur fönstret
Som alla hälsosamma vet är det viktigt med mellanmål när man rör på sig. Halvvägs in i flygningen serverades då mackor och dryck till mellanmål, vi hade ju trots allt då rört oss flera tidszoner. En macka och Cola Zero blev det.

SASPLUS-23.jpg

Mellanmål

Men vi vet ju alla att det också är viktigt med frukt, så ytterligare ett mellanmål plockades från snackbaren. Det är viktigt att tänka på vitaminer och mineraler finns det gott om i öl.

SASPLUS-17.jpg

Mellanmål #2
Tiden flyger när man har roligt och plötsligt var det inte långt till landning, men först skulle en andra lunch förtäras. Till förrätt serverades anka av något slag, vilken smakade gott. Till huvudrätt fick man välja vad man ville ur vad som fanns på vagnen, där jag valde ris, grönsaker och fläskfilé. Fläskfilén var tyvärr alldeles sönderstekt.

SASPLUS-24.jpg

SAS Lunch #2
Besättningen var fantastiskt trevliga även denna flygning. Som grädde på moset fick jag mig en flaska Mikeller Coffee, Tea or Me? att ta med hem, vilket förgyllde denna fina flygning. Flaskan ligger fortfarande i kylskåpet och väntar på ett värdigt tillfälle att konsumeras.

Jag vill tacka alla som har läst och hoppas det uppskattas. Dessvärre försvann en del bilder från denna flygning, bland annat bilderna på menyn, i ett dåligt hanterat minneskort. Nu har jag inga (roliga) flygningar på nästan ett år, vilket är tråkigt, men hoppas kunna återkomma om ungefär ett år om min första first!
 

palmen

Moderator
Tack för rapporteringen, ett nöje att läsa. Tyvärr försvinner nog coffe tea or me snart. Den är riktigt bra!
 
Toppen