Senaste nytt

Julresa till Hong Kong - SAS och Cathay Dragon Business

Abbs

Medlem
ChristmasinHongKong-1-696x348.jpg

Introduktion
Flyendes det grådaskiga vädret i Stockholm styrdes kosan mot Hong Kong i förhoppning om att byta regn mot solsken och kroppkakor mot dumplings. Då SAS inte flyger till Hong Kong på tisdagar, så fick ditresan bli en omväg via Köpenhamn och Shanghai. Från Shanghai flögs det med Cathay Dragon(f.d Dragonair) till Hong Kong. Alla ben i Business förutom Stockholm-Köpenhamn som flögs i Plus.

Alla ben i Business var fantastiska och Cathay Dragon överraskade oerhört. Hong Kong bjöd på strålande solsken för det mesta och mycket god mat inmundigades.

Kommer i denna tråd ge mina intryck av dessa flighter och försöka förmedla upplevelsen till er. Jag hoppas det kan komma till uppskattning.

Introduktion
SAS Plus: Stockholm till Köpenhamn
SAS Business: Köpenhamn till Shanghai
Cathay Dragon Business: Shanghai till Hong Kong
Hong Kong
SAS Business: Hong Kong till Stockholm
 

Abbs

Medlem
ARNCPHSASPlus.jpg
SK407
Stockholm(ARN) – Köpenhamn(CPH)
20/12-2016
Departure time: 16:20
Arrival time: 17:30
Duration: 1:10
Aircraft: Airbus A321
Seat: 1F

Rutinsmässig flight, helt slutsåld. Försenad pushback på grund av stort antal handbagage, tämligen många semesterresenärer. Vill minnas att det var bättre förr innan SAS införde Go Light, nu påminner boarding väldigt mycket om den man ser på semesterdestinationer med Norwegian.

Efter take off och när säkerhetsbälten tänts blev jag erbjuden en Fresh Bite, vilken jag tackade nej till och bad om en polarrulle. Till min förvåning fick jag en rulle utan protest men att jag ville ha en flaska vatten gick ej för sig, det gick endast att få ett glas.
SASPLUS-1.jpg

SAS Polarrulle, polarbröd med ost från Wästgöta kloster.
Vi landade 5min efter tidtabell och med raska steg tog jag mig bort till passkontrollen och sedan vidare till gate C29 för boarding av SK997.
 

Fredrik

Medlem
Ser fram mot rapporten.

Polarrullens existens i Plus kan man ju se som ett servicetecken men jag skulle inte hetsa upp mig över dess frånvaro. Lite OCD/rättshaverism över sånt(menar definitivt inte Abbs).
 

Abbs

Medlem
Till Shanghai antar jag?

Förövrigt undrar jag om polarrullen har blivit någon motsvarighet till Lufthansas gula anka för BC?
Självklart ska det vara till Shanghai! Smyger sig in väldigt många fel, hehe :)

Ser fram mot rapporten.

Polarrullens existens i Plus kan man ju se som ett servicetecken men jag skulle inte hetsa upp mig över dess frånvaro. Lite OCD/rättshaverism över sånt(menar definitivt inte Abbs).
Det här var första gången jag hade tillfälle att prova polarrullen, vilken i sig inte är något speciellt men har varit fascinerad över polargate här på BC. Men crew tyckte det var självklart att alla som ville skulle få rulle.
 

Abbs

Medlem
CPHPVGSASBiz.jpg

Available in English here (site still under construction).​
Copenhagen to Shanghai
SK997
Köpenham(CPH) – Shanghai(PVG)
20/12-2016
Planned departure time: 18:35
Pushback: 18:42
Planned arrival time: 11:50
Gate arrival time: 12:04
Duration: 10h 21min
Aircraft: Airbus A340-300
Seat: 4A

Vid gate C29 på Kastrups flygplats utropades prioboarding och sedvanligt kaos utbröt. Sicksackandes mig förbi konfunderade passagerare, osäkra om Go får boarda, skyndar jag mig ombord för att eventuellt kunna få en folktom bild på kabinen. Icke sa nicke, men jag hälsas glatt välkommen av kabinpersonalen som idag består av en mix av svenska, danska och kinesiska värdar. Jag visas till min stol 4A, där väntar kudde, madrass, täcke, vattenflaska, hörlurar samt ett amenity kit. Kitet innehåller det väsentliga, tandborste, tandkräm, handkräm, öronproppar, ögonmask och tvivelaktiga strumpor.

På A340-300 klämmer SAS in 40 säten i Business, uppdelat i två sektioner med 32 säten framför galley och 8 bakom. I Plus finns det 28 säten och i Go ryms det hela 179 passagerare. Både Go och Plus var fullsatta, medans jag uppskattade ungefär 5 lediga säten i Business.

SASBUSINESSCPHPVG-1.jpg

SAS Business, säte 4A
SASBUSINESSCPHPVG-8.jpg

Amenity kit och hörlurar väntandes i sätesförvaringen
SASBUSINESSCPHPVG-3.jpg

Amenity kit innehåll

Under tiden jag gör mig hemmastadd cirkulerar crew i kabinen och erbjuder dryck innan start. Det går att välja på Champagne, apelsinjuice eller vatten varav jag väljer ett glas Champagne. SAS serverar Charles Heidsieck i Business, som enligt mig smakar gott. Därefter slutar min vinkunskap.

SASBUSINESSCPHPVG-6.jpg

Predeparture Champagne

Vi lämnar gaten klockan 18:42 och taxar snabbt ut på banan. En mjuk start och inom kort når vi 34tusenfot och skylten för säkerhetsbälte släcks. Crew skrider till gärning och delar ut menyer och börjar servering drinkar och snacks. Menyer delas även ut och du kan se de här. Jag väljer att prova en Take Off, gjord på gin, Cointreau och Bitter Lemon. Till det serveras varma nötter. Drinken smakar väldigt gott.

SASBUSINESSCPHPVG-9.jpg

Take Off och varma nötter

Till förrät väljer jag pilgrimsmusslor, eller som SAS uttrycker det, Poached scallops with apple vinegar, shrimps, dill and mussel mayonnaise. Vid sidan om serveras en liten sallad och dressing. Att göra sällskap till musslorna rekommenderas jag att prova Sauvignon Blanc, eller Delaunay, La Vignette Touraine Sauvignon Blanc som finsmakare uttrycker det. Vinet var vitt och gott, så mycket vet jag och passade bra till de fina pilgrimsmusslorna som hade mycket fin konsistens. Jag saknar dock en liten smakkick, gärna i form av hetta.

SAS erhåller ej egna salt- och pepparkar, utan man får små papperspåsar med salt och peppar, som en vägkrog på E4:an ungefär. Detta drar ner betyget. Jag blev dock erbjuden ett orange bröd, som smakade chilinötter! Mycket intressant.

SASBUSINESSCPHPVG-10.jpg

Förrätt, pilgrimsmusslor

Till huvudrätt ser jag att det finns hjort. Inte kan jag välja det, hjort på flygplan kommer bara göra dig besviken tänkte jag. Men som ett ödets knyck beställer jag hjortkinden ändå. Galaxer i mina braxer, vilken rätt! Jag transporteras till barndomsminnen av skollov i Överkalix, ätandes långkok på diverse vilt och känslan av att komma hem till doften av farmors mat. Denna rätt är helt otrolig, så saftigt och djup smak på kött och sås, gifter sig otroligt bra med potatisen. Jag må vara partisk, men denna rätt är det bästa jag ätit på ett flygplan och äter det mer än gärna på marken. Hade SAS introducerat sin kaviarservice med Kalix löjrom till denna flight hade jag varit i himmelriket. Till dricka väljer jag Mikeller Coffee, Tea or Me? vilken som förväntat är väldigt god.

SASBUSINESSCPHPVG-11.jpg

Hjortkind, eller Red wine and rosehip braised deer cheek with potato gratin and seasonal vegetables

Till dessert beställer jag lite av allt, chokladmousse, ost, frukt samt pistaschglass. Fortsätter gör vi med stout men jag beställer även in The, Damman Bali. Chokladmoussen är aningen för bitter utan att ha något som lättar upp, osten smakar gott och pistaschglassen avrundar allting ypperligt. Thet är väldigt gott.

SASBUSINESSCPHPVG-12.jpg

Chokladmousse, frukt samt ost
SASBUSINESSCPHPVG-13.jpg

Pistaschglass

Efter middagen undersöker jag underhållningssystemet. Skärmen är lagom stor med ok upplösning, hade inte skadat med högre upplösning. Filmutbudet är ok, men utbudet av TV-serier katastrofal. Ett avsnitt av populära serier!? WiFi fungerar dock ypperligt så jag spenderar lite tid surfandes på BC och avslutar Mikeller flaskan innan läggdags. Var nog helt ensam i kabinen om att ens dricka öl.

SASBUSINESSCPHPVG-7.jpg

SAS IFE

Lyckades få mig ungefär fyra timmars sömn, innan jag väcks av spädbarn i kabinen. Det var ungefär tre spädbarn och fler yngre barn i kabinen, som förmodligen skrek av ont i öronen. Efter en visit till SAS Snack bar så återvänder jag med en espresso, några flaskor vatten och lite frukt. Inte så långt därefter påbörjas frukostserveringen, där jag väljer att prova lite av allt som serveras från vagnen.

SASBUSINESSCPHPVG-1-2.jpg

SAS Business frukost

Brödet var varmt och färskt, korven och soufflén mycket god men jag hade gärna sett naturell yoghurt, inte jordgubbssmak.

Inflygningen gick väldigt mjukt som resten av flygningen. Precis innan oss landar en Lufthansa A380 från Frankfurt, vilken senare skulle skapa en del kö i immigration.

SASBUSINESSCPHPVG-2-2.jpg

Lufthansa A380 parkerad på Shanghai Pudong flygplats

Sammanfattningsvis var det en väldig trevlig flygning. Crew var vänliga och proaktiva i sin service. Dryckesutbudet är fantastiskt, men det sägs i perspektivet av en ölfantast. Maten var extremt god och jag önskar hjortkinden får en plats på alla SAS menyer. Stolen lever dock sitt eget liv, då den spontant blåser upp sig eller tvärtom. Detta är extra besvärligt när man precis hittat sin perfekta sovställning och stolen pyser ut precis tillräckligt med luft för att göra ställningen lite obekväm. Har erfarit detta på alla säten jag provat i SAS Business, så jag antar det är ett produktionsfel. I övrigt är SAS Business en väldigt bra hårdvara och när det går vägen, ypperlig mjukvara.
 
Håller helt med om take off. Den är faktiskt ibland en ersättare för gin och tonic här hemma, i alla fall under de varma månaderna.

Gällande hjortkind så har jag många gånger funderat på varför SAS inte satsar mer på långkok av alla de slag. Gissar att det kan ha att göra med logistiken hos cateringföretagen.
 
Toppen