Senaste nytt

Julmarknad

maba

Medlem
Har inga egna erfarenheter men ska själv dit över lucia helgen och enligt följnade sida hålls et julmarknad på 3 ställen.
Mysiga julmarknader i Polen - Saker som du bara kan köpa i Polen - Shopping i Polen - - Polens nationella hemsida

Vi var i Warszawa förra året under luciahelgen och besökte då marknaden vid Plac Wilsona, vilket visade sig bestå av några bodar som sålde lite hemslöjd och mat. Besvikelsen var väldigt stor men vi bestämde oss för att åka tillbaks i år igen under luciahelgen för att ge Warszawa en andra chans då juldekorationerna och mysfaktorn är väldigt hög i och runt gamla stan.
 

ARNBER

Medlem
Hej @Timotey

Hoppas att det är ok om jag svarar här, tror att mitt svar kan vara av nytta för andra också.

OBS: Nånting är fel med servern som gör att jag inte kan lägga till länkar. Hoppas att ni hitta allt info via google.


Julmarknaden i Berlin, mina Top 4:

Berlin´s kanske största julmarknad (tänk gröna lund) finns nära Zoo och Gedächtniskirche.

Min personlig favorit är en jätteliten markad på Sophienstrasse nära Hackescher Markt (Umweltweihnachtsmarkt Berlin). På den gatan finns ochså en affär som säljer traditionell hemslöjd från Erzgebirge där min far kommer från (Erzgebirgskunst Original).

Den mest praktfulla julmarknaden hittar man dock på Gendarmenmarkt i Berlins historiska hjärtan.

Och sen finns det också en skandinavisk julmarknad i Berlin!
Googla (Lucia Weihnachtsmarkt Berlin)

Njut av och Frohe Weihnachten!
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Vet ni någon i Prag
Besökte Prag förra veckan. Härlig stad men vi blev "varnade" för julmarknaden. Tydligen grymt mycket besökande från jordens alla hörn.
Trängseln förstör mysfaktorn
Fördel med Berlin är att Hiltonhotellet ligger granne med Gendarmenmarkt.
Hade julmarknadfråga uppe på BC för någonmånad sedan. Svaren jag fick då resulterade i att vi bokat Krakow början december
 

Dr. Miles

Expert
Vet ni någon i Prag
Besökte Prag förra veckan. Härlig stad men vi blev "varnade" för julmarknaden. Tydligen grymt mycket besökande från jordens alla hörn.
Trängseln förstör mysfaktorn
Fördel med Berlin är att Hiltonhotellet ligger granne med Gendarmenmarkt.
Hade julmarknadfråga uppe på BC för någonmånad sedan. Svaren jag fick då resulterade i att vi bokat Krakow början december
Jag var i Prag i början av december för några år sedan och då var det inte så trångt även om det var mycket mer folk än vanligt på torgen i Gamla stan.

Min favorit var tjeckisk traditionell bakelse, Trdelník. (Det går att köpa året runt i och för sig)

Trdelník
800px--Trdelnik.ogv.jpg

800px-Marchande_de_trdelnik.jpg

(Foto: Wikipedia)
 
Toppen